Met LinkedIn is iedereen zakenman
ROTTERDAM (ANP) - De tijd is voorbij dat een werknemer zich helemaal dienstbaar opstelt ten opzichte van zijn werkgever. Met behulp van een goed visitekaartje op internet is ieder individu een ondernemer. Dat is althans de stellige overtuiging van LinkedIn, naar eigen zeggen dé netwerksite voor professionals.
Al meer dan 47 miljoen mensen hebben zich aangesloten bij LinkedIn en dat aantal blijft maar groeien. Elke seconde komt er een gebruiker bij. Ook in Nederland wordt de site fanatiek gebruikt. Met bijna 1,4 miljoen gebruikers behoort het Nederlandse volk tot de meest betrokken gemeenschappen van het oorspronkelijk Amerikaanse netwerk. Dat zegt Europees directeur Kevin Eyres van LinkedIn in een interview met het ANP.Eyres is druk bezig om in Nederland een kantoor op te zetten. Veel werknemers komen er niet, vier tot zes schat hij, maar de gevolgen zullen wel zichtbaar zijn voor de Nederlandse gebruikers. LinkedIn wil meer munt slaan uit de activiteit op de site en zal daardoor de advertentieverkoop in eigen hand nemen. „We willen de lokale markt beter leren kennen. Dat lukt niet als je een advertentiebureau inhuurt of steeds mensen invliegt”.
Verwacht geen schreeuwerige banners, maar bijvoorbeeld een deal die Microsoft in staat stelt bij kleine ondernemers zijn software onder de aandacht te brengen. Of BMW dat directeuren zijn nieuwe auto wil showen. LinkedIn leent zich daar uitstekend voor, zegt Eyres, omdat de doelgroep heel duidelijk is. „80 procent van onze leden komt van de universiteit en 60 procent heeft een bevoegdheid om beslissingen te nemen”.
In vergelijking met de sociale netwerksites Facebook en MySpace is LinkedIn nog maar klein, maar geld verdienen gaat het bedrijf een stuk gemakkelijker af. Facebook maakte vorige week bekend dat het voor het eerst een kwartaal meer geld heeft binnengehaald dan uitgegeven. LinkedIn is sinds 2006 al winstgevend, aldus Eyres. Investeringsmaatschappijen waardeerden het bedrijf vorig jaar op meer dan 1 miljard dollar.
LinkedIn zegt te profiteren van de trend dat mensen zich steeds meer willen profileren. Met kreten als ’The Brand Called You’ en ’Every individual is an entrepreneur’ stelt Eyres dat iedereen online zijn reputatie kan managen. Werknemers moeten daarbij niet rekenen in termen als salaris, maar in eigen omzet, en ervaring en het eigen netwerk als bezitting inbrengen om hun waarde te vergroten.
Eyres vindt niet dat er een gevaar bestaat dat werknemers door sites als LinkedIn hun eigen belang te ver boven dat van het bedrijf stellen. „Het gaat erom dat er een natuurlijke balans wordt gevonden, maar het hoort nou eenmaal bij het leven dat mensen van baan veranderen”. De openheid van werknemers heeft volgens de directeur voor bedrijven ook voordelen. Het werven van personeel is nog nooit zo gemakkelijk geweest. „Door de transparantie is ook het liegen op cv’s een stuk moeilijker geworden”.