Massaal elektrisch rijden laat nog op zich wachten

Tijdens een rondgang over de Internationale Automobiel Ausstellung (IAA) in Frankfurt wordt één trend direct duidelijk. De toekomst is aan de elektrische auto.

Tony Vos
18 September 2009 09:59Gewijzigd op 14 November 2020 08:41Leestijd 5 minuten
Renault richt zich samen met Nissans accufabrikant NEC op de elektrische auto. Op de IAA in Frankfurt staan maar liefst vier concepten. Foto Tony Vos
Renault richt zich samen met Nissans accufabrikant NEC op de elektrische auto. Op de IAA in Frankfurt staan maar liefst vier concepten. Foto Tony Vos

De invulling van die toekomst is verschillend, zeker als we naar de diverse merken kijken en naar wat ze in voorbereiding hebben. En de vraag blijft wanneer de elektrische auto komt en wat zo’n model gaat kosten.Elektrisch heeft de toekomst, hybrides vormen een mooie tussenfase. Op dit moment wordt onder een auto met hybride aandrijving een voertuig verstaan met zowel een verbrandingsmotor als een of meer elektromotoren. De benzine- of dieselmotor drijft de wielen aan en wordt eventueel geholpen door de elektromotor wanneer veel vermogen wordt gevraagd.

Dit is het principe van de Honda Civic Hybrid, de Honda Insight en de Toyota Prius. De laatste kan ook over korte afstand volledig elektrisch rijden. Het hybride systeem wordt inmiddels door andere merken opgepakt. Zo bieden BMW en Mercedes zelfs grote modellen met deze techniek. Peugeot is zo goed als gereed om de eerste dieselhybride (3008) begin volgend jaar te lanceren. Meer merken zullen dit voorbeeld volgen.

Opladen

Aan de andere kant van het spectrum staat de volledig elektrische auto. Helemaal niet nieuw, want honderd jaar geleden werden die ook al gemaakt, met als grootste probleem de accutechniek en de daarmee samen­hangende korte actieradius en bescheiden prestaties. Dat laatste is inmiddels aardig op niveau, de actieradius nog niet.

Dankzij nieuwe accutechnieken zal de inzetbaarheid van de elektrische auto enorm verbeteren. Een actie­radius van tegen de 200 kilometer is al haalbaar.

Op het moment dat de accu’s (bijna) leeg zijn, bestaan er diverse mogelijkheden om deze weer op te laden. Het gemakkelijkst gaat dit via het stopcontact of door tussenkomst van een snellader. Het eerste kan prima ’s nachts, de tweede oplossing is prettig als de stroom op, maar de dag nog niet voorbij is. Verder wordt in diverse landen gewerkt aan een accuwisselsysteem, zodat de bestuurder van een elektrische auto straks bij een ‘tankstation’ in een paar minuten tijd de accu kan wisselen.

Verbrandingsmotor

Als derde categorie auto’s zijn er de tussenvormen, in feite hybrides. Als de accu’s bijna leeg zijn, moeten ze worden opgeladen. Dat kan via het stopcontact (plug in), maar ook tijdens het rijden door een compacte en efficiënte verbrandingsmotor te starten die niets anders doet dan de accu’s weer opladen.

Het rijden gebeurt volledig elektrisch en de verbrandingsmotor is zeer zuinig af te stellen. In het Engels wordt gesproken van een ”range extender”. Goede voorbeelden zijn de Chevrolet Volt/Opel Ampera en het concept op basis van de Mercedes B-klasse. Elektrisch rijden lukt tot zo’n 60 kilometer, een afstand die voor veel automobilisten prima voldoet. Moet iemand verder weg, dan vergroot de verbrandingsmotor de actieradius met honderden kilometers. In plaats van de verbrandingsmotor kan ook voor een brandstofcel worden gekozen, maar omdat deze waterstof nodig heeft, kleven hier nog de nodige bezwaren aan.

Aanhangwagen

De laatste tijd duiken steeds meer berichten op dat de hybride auto niet of minder geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan of een aanhangwagen. Dat klopt. De Toyota Prius wordt niet eens met trekhaak geleverd, of het moet voor een fietsendrager zijn. De meeste bestaande hybrides zijn elektronisch en wat betreft stroomlijn geoptimaliseerd. Dit betekent dat alles wat er op of aan gehangen wordt storend werkt. Elektromotoren zijn daarentegen enorm sterk, zodat dit bezwaar straks bij een volledig elektrische auto niet voor hoeft te komen.

Eind 2010 en in 2011 zou de eerst golf elektrische modellen beschikbaar moeten komen. Renault treft zelfs voorbereidingen om meerdere modellen op de markt te brengen, zowel personenwagens als bestellers. Nissan heeft al een volledig elektrisch aangedreven model gereed, de Leaf. Peugeot lift mee op de ervaring van Mitsubishi en brengt eind 2010 de iOn, een compacte, elektrische Mitsubishi met Peugeotlogo.

De meeste merken zweven echter nog tussen hybride en volledig elektrisch. Op de vormgeving van de auto zal elektrisch rijden niet veel effect hebben. Het interieur­volume voor passagiers en bagage, de plaatsing van de wielen en de nodige veiligheidsvoorzieningen vormen immers een vaststaand feit. Toch zijn de elektrische prototypes die op de IAA te zien zijn futuristisch vormgegeven. Maar er is niets futuristisch aan elektrisch rijden, het is gewoon de toekomst.

Een belangrijke vraag is wat de auto van de toekomst gaat kosten. De voorspellingen zijn dat voor een elektroauto zonder accu’s over een paar jaar hetzelfde neergeteld moet worden als voor een auto met benzine- of dieselmotor. De accu’s kosten ongeveer hetzelfde als de auto, dus daar zullen leaseconstructies voor uitgewerkt moeten gaan worden. Uit dit kostenplaatje valt af te leiden dat het nog heel wat jaren gaat duren voordat Nederland massaal elektrisch rijdt.


Hybride auto

Voordelen
rijden zonder uitstoot;
hoog koppel elektromotor voor goed presteren;
minder onderhoud vanwege minder draaiende delen;
stimuleringsmaatregelen overheid.

Nadelen

nog niet/nauwelijks beschikbaar;
dure accu’s vragen om leaseconstructie;
onzekerheid over veiligheid en afschrijving;
actieradius.

Elektrisch rijden

Voordelen

lager verbruik/uitstoot vergeleken met benzine-/dieselauto;
normale actieradius en normaal tanken;
minder accu’s dan elektrische auto;
stimuleringsmaatregelen overheid.

Nadelen

dure techniek, immers twee aandrijfsystemen in één auto;
meeste hybrides niet geschikt als caravantrekker.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer