Binnenvaart oplossing voor vervoersproblemen
De binnenvaart biedt de oplossing voor het dreigende vastlopen van het transport in Nederland, stelt Willem de Man.

Nederland heeft in de scheepvaart een zeer lange traditie. Onze vaarwegen zijn van oudsher de veiligste routes en ons land is al eeuwen internationaal gebruikt voor de aan- en afvoer van goederen per schip.Vandaag de dag is dit nog steeds het geval. Grote zeeschepen doen onze zeehavens aan en van daaruit worden de goederen vervoerd naar Nederland en het achterland. Andersom is ook het geval, goederen vanuit het achterland worden via Nederlandse havens over de gehele wereld getransporteerd.
Nederland kent een zeer goede infrastructuur van verschillende wegen zoals spoor-, snel- en vaarwegen. De afgelopen zeventig jaar is ook de luchtvaart sterk toegenomen. Maar met name het spoor, de weg en het water zijn de belangrijkste routes waarover we de vracht vervoeren.
De spoorwegen en de snelwegen in Nederland slibben echter dicht en de overheid moet voor de toekomst miljarden gaan investeren om deze routes open en toegankelijk te houden. Voor de nieuwe plannen om 80 kilometerwegen aan te passen om deze begaanbaar te maken voor vrachtwagens zal een flinke financiële impuls nodig zijn.
De spoorwegen hebben al een miljardeninvestering ontvangen om de verbinding met het achterland te verbeteren. Helaas zijn deze aanpassingen niet rendabel door het ontbreken van een goede aansluiting met Duitsland, en onze oosterburen zijn niet van plan om hun spoorwegennet aan te passen.
Met andere woorden, Nederland loopt vast en op korte termijn moeten we met oplossingen zien te komen om het transport weer op gang te helpen. De oplossing lig naar mijn mening bij de binnenvaart, die nu nog maar 20 procent voor zijn rekening neemt van de totale lading die in Nederland wordt getransporteerd.
Geen fileprobleem
In Europa is 25.000 kilometer aan vaarwegen beschikbaar. Deze verbindingen over het water worden wat betreft hun capaciteit niet volledig gebruikt. En juist dit afgeschreven kapitaal zou het antwoord kunnen zijn op onze milieu- en mobiliteitsvraagstukken. Het vervoer over water kent bovendien geen fileprobleem zoals op de snelwegen en daarbij is het naar verhouding een veel veiliger manier van vervoeren dan over de weg of via het spoor.
Vervoer over water is ook efficiënter, omdat er tegelijk zeer grote hoeveelheden vracht naar de plaats van bestemming worden vervoerd; één schip staat voor 44 vrachtwagens.
Door de vracht beter in te plannen en deze per schip te vervoeren, zou alleen al het vrachtvervoer over de weg van Rotterdam naar Antwerpen sterk afnemen en zo de snelweg A4 ontlasten, die nu voor 60 miljoen euro aangepast moet worden om het vrachtverkeer sneller naar Antwerpen te krijgen.
De binnenvaart heeft voldoende capaciteit om deze vracht naar Antwerpen veilig en goedkoop te vervoeren. Dat geldt ook voor het transport naar Duitsland. De A15 slibt dicht, terwijl de schippers op de Rijn vrij baan hebben.
Nederland zou dus meer gebruik moeten maken van zijn bestaande infrastructuur voor de binnenvaart. De investeringen die gedaan moeten worden aan onze vaarwegen zijn veel kleiner dan die aan onze snelwegen.
De auteur is lid van de Socialistische Partij (SP).