Karakuri uit Nippon

Ruim een halfjaar geleden maakte de Mazda6 zijn welkome entree. Het land zinderde in de hitte van een warme zomer. De klimatologische omstandigheden ten tijde van de introductie van de Mazda6 SportBreak zijn volledig anders. Maagdelijk witte sneeuw knispert onder de wielen, terwijl de buitentemperatuur stevige vrieswaarden laat zien. De SportBreak is echter niet minder welkom.

Arno Witvliet
10 January 2003 14:56Gewijzigd op 14 November 2020 00:03
Mazda heeft er voor gekozen zijn Mazda6 in fases te introduceren. Na de sedan volgde een vijfdeurs Sport en sinds kort is er dan de SportBreak.
Mazda heeft er voor gekozen zijn Mazda6 in fases te introduceren. Na de sedan volgde een vijfdeurs Sport en sinds kort is er dan de SportBreak.

Bijna alle autofabrikanten introduceren een nieuwe modellijn in fases. Als fabrikant heb je zo meer mogelijkheden om jezelf in de kijker te spelen. Niet zelden ligt echter een gebrek aan de benodigde productiecapaciteit ten grondslag aan de beslissing om niet alle carrosserievarianten tegelijk te laten debuteren. Het stopzetten van de productie van een auto teneinde zijn opvolger te gaan produceren, is niet in een handomdraai gebeurd.

Mazda heeft er ook voor gekozen zijn Mazda6 in fases te introduceren. Na de sedan volgde een vijfdeurs Sport en sinds kort is er dan de SportBreak. De naamgeving suggereert een sportief en dynamisch voorkomen, iets wat de auto volledig waarmaakt. Hij ziet er gewoon goed uit. De Japanner is niet zo’n bewust nuchter en praktisch type als de Ford Mondeo en Volkswagen Passat. Een Mazda6 SportBreak koop je ook omdat je hem mooi vindt, zonder dat gezinsomstandigheden noodzakelijkerwijs tot de aanschaf van een stationwagen nopen.

De nieuweling rijdt lekker. Mazda heeft de auto een sportief en dynamisch weggedrag willen geven en daarmee de parallellen met de Alfa Romeo 156 willen doortrekken. De Japanners zijn daarin geslaagd: de Mazda6 is niet stevig geveerd maar toont zich onder verschillende omstandigheden zelfverzekerd. De auto stuurt strak, wel een tikkeltje te licht. Hij laat zich met groot gemak door allerlei bochten sturen. De Mazda helt niet noemenswaardig over en onderstuur laat lang op zich wachten. Met de rechtuitstabiliteit is evenmin wat mis en remmen doet de wagen volgens het boekje.

Sportieve inslag
De versnellingsbak kenmerkt zich door korte overbrengingsverhoudingen en korte slagen, zodat het mechaniek goed past bij de sportieve inslag van de auto. Voor het mooi zou de pookknop zich wat soepeler van verzet mogen laten wisselen. De pleitbezorgers van maximaal comfort zullen de Mazda6 evenwel links laten liggen. Hoewel de auto meer dan goed raad weet met allerlei oneffenheden in het wegdek, is de Mazda6 op dit punt geen partij voor bijvoorbeeld de Citroën C5.

Het interieur van de Mazda6 SportBreak is net zo aantrekkelijk als het koetswerk. Mazda heeft royaal gebruikgemaakt van decoratiepanelen met aluminiumlook en dat ziet er net iets frisser uit dan het grijze materiaal dat we in de voorgangers tegenkwamen. Ergonomisch beschouwd is het dashboard verder in orde. De zitpositie is dat eveneens, zodat het goed toeven is in de Japanner. Alleen de trommelvliezen hebben wat meer dan gemiddeld te verduren omdat Mazda qua geluidsisolatie nog winst kan boeken. Prettig is verder de fraai afgewerkte bagageruimte. De auto beschikt bijvoorbeeld over opbergruimte onder de laadvloer zodat gevarendriehoeken, poetsdoeken en dergelijk niet als ongeleide projectielen door de bagageruimte hoeven te slingeren.

Vlakke laadvloer
Een opmerkelijk detail is verder de zogenaamde Karakuri-knop. Zonder dat de hoofdsteunen verwijderd hoeven te worden, kan de achterbank met deze knop automatisch worden ingeklapt, zodat een vlakke laadvloer ontstaat. Bij normale bezetting biedt de Mazda6 SportBreak een beladingsvolume van 505 liter, maar met behulp van Karakuri kan dat worden uitgebreid naar bijna 1700 liter.

De Mazda6 SportBreak is leverbaar vanaf 22.990 euro. De auto wordt dan aangedreven door een 88kW/120 pk sterke 1,8 liter viercilinder zestienklepper. Standaard is de auto voorzien van ABS, elektronische remkrachtverdeler, twee airbags, sidebags voorin, windowbags, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, cruise control, boordcomputer, audiosysteem met cd-speler, lederen stuurwiel en diverse bekerhouders.

De Mazda6 is verder leverbaar met viercilinderbenzinemotoren van 2,0 en 2,3 liter en met een 2,0 liter direct ingespoten common rail turbodiesel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer