Kerk & religie

„Houd het wonder levend”

In deze tijd van materialisme en secularisatie is het onze opdracht de verwondering levend te houden. Dat was maandag, tijdens de eerste dag van de Leicesterconferentie, de boodschap van Lindsay Brown.

Van een medewerker
28 April 2009 11:51Gewijzigd op 14 November 2020 07:48
LEICESTER - Lindsay Brown, algemeen secretaris van IFES World, opende de Leicesterconferentie. Foto RD
LEICESTER - Lindsay Brown, algemeen secretaris van IFES World, opende de Leicesterconferentie. Foto RD

Brown, algemeen secretaris van IFES World, opende de conferentie met een preek, waarin hij het orthodox-christelijke denken confronteerde met het huidige geestesklimaat. In een wereld waar Marx, Freud en Nietschze als invloedrijkste denkers gelden, is het voor studenten en predikanten moeilijk zich te onttrekken aan het cynische denkklimaat.Niet alleen kan een christen zich afvragen of de goede boodschap tegenover de wereld wel verdedigbaar is, het is ook mogelijk de verwondering betreffende het Evangelie kwijt te raken. „Oude gezangen en teksten tonen ons de diepe verwondering van voorgeslachten, maar onze eigen roeping tot getuige-zijn in de wereld lijkt soms verlamd te raken.”

Vooral voor predikanten is het nodig stil te staan bij de eigen ervaring van de grootheid van de verlossing, stelde Brown. „Ervaren wij de Schriften als Gods stem die tot ons spreekt? Het besef van de grootheid van de Auteur maakt de boodschap belangrijk.”

Maar de boodschap van eeuwige schuldvergeving is ook zelf groter dan iets anders. Brown: „Luther zei dat ons volle besef van het oordeel waarvan Gods genade ons redt, ons zou doen sterven van vrees en dat het volle besef waartoe Gods genade ons redt, ons zou doen sterven van vreugde.” Het kan in deze tijd van materialisme en secularisatie moeilijk lijken om de verwondering levend te houden. „Maar waar wij voor het eerst en bij vernieuwing tot kinderen gemaakt worden, kunnen wij er ons niet aan onttrekken.”

De Schotse theoloog Sinclair Ferguson behandelde in zijn lezing het in het Evangelie gegrond zijn van de eenwording van de mens met Christus. Dit onderwerp is bij Calvijn een centraal thema. Ferguson waarschuwde ertegen om Calvijn te veel van buitenaf te bestuderen. „Alleen van binnenuit, vanuit een zien op de eenwording, eindigen we met Calvijn aan Christus’ voeten.”

De apostel Paulus buigt in zijn geschriften steeds de menselijke problemen om tot de eenwording en de nieuwe realiteit in Christus. Zijn volbrachte werk heeft buiten deze eenwording geen kracht. Tegenover gnostici en judaïsme moet beleden worden dat de volheid van het heil alleen lichamelijk te vinden is in Christus.

De conferentie in het Engelse Leicester, georganiseerd door de Britse uitgeverij The Banner of Truth, trok ongeveer 300 bezoekers uit diverse landen. Doel is, naast het levend houden van het gedachtegoed van reformatoren en puriteinen, onderlinge steun en herkenning bieden op het gebied van pastoraat en prediking.

Voor Nederlanders moge het Calvijnjaar nauwelijks te missen zijn, voor veel van de deelnemers afkomstig van soms eenzame zendingsposten en afgelegen streken is aan het thema van Calvijn’s geboorte 500 jaar geleden nog weinig aandacht besteed. Ook door Europese deelnemers wordt de conferentie echter als een oase ervaren temidden van de dikwijls zware arbeid van pastoraat en prediking.

Dit heil kent een eigen dynamiek, maar ook een eigen architectuur. Een eigen innerlijke logica en structuur komt via het evangelie tot ons. Als een grammatica waarin elke gebiedende wijs gegrondvest is op een stellende wijs: onze opdracht rust op de vaste grond van Gods beloften. Als een geografie waarbij in deze wereld alleen het in Christus verborgene telt en het ware burgerschap hemels is. Als een historische tijdslijn waarin het heden bevestigd en de toekomst gegarandeerd is door wat de Heere in het verleden gedaan heeft. Er is echter ook sprake van een multidimensionale dynamiek: wij zijn in Christus niet vanwege onze mortificatie, maar omdat Hij zich toegang verschaft, niet vanwege onze moraliteit, maar steeds uit genade. Ons leven is en blijft in Hem verborgen. Hij moet weggaan opdat de trooster in ons werken kan. Als deze fundamenten en deze dynamiek niet in bewegelijkheid op hun plaats staan is er alleen rampzaligheid te verwachten.

De conferentie van Leicester is weer van start gegaan,uitgaande van de uitgeverij ‘The Banner of Truth’ die door uitgaven en activiteiten het gedachtengoed van reformatie en puriteinen tracht levend te houden. Voor Nederlanders moge het Calvijnjaar nauwelijks te missen zijn, voor veel van de deelnemers afkomstig van soms eenzame zendingsposten en afgelegen streken is aan het thema van Calvijn’s geboorte 500 jaar geleden nog weinig aandacht besteed. Ook door Europese deelnemers wordt de conferentie echter als een oase ervaren temidden van de dikwijls zware arbeid van pastoraat en prediking.

De preek ter opening van de conferentie werd verzorgd door Lindsay Brown, internationaal directeur van de Lausanne-beweging en Generaal-secretaris van de IFES die zich het lot van christelijke studenten in meer dan 53 landen aantrekt.

Het majesteitelijke van de boodschap deed de grote kunstenaar Michelangelo uitroepen: „Alleen in U ben ik waarlijk vrij” en maakt dat een wetenschapper wetenschap omschrijft als niets anders dan „Gods gedachten na Hem denken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer