Het rijke gevoel van de Golf

Bij de eerste beelden die Volkswagen van de nieuwe Golf VI vrijgaf, viel de hele autowereld over het merk heen. Er zou totaal geen fantasie aan dit nieuwe model te bespeuren zijn. De nieuwkomer is gewoon een Golf met dezelfde vlakverdeling als zijn voorganger. Maar na een uitgebreide kennismaking dwingt deze nieuwe topper veel respect af.

Tony Vos
28 November 2008 08:11Gewijzigd op 14 November 2020 06:48
De nieuwe Volkswagen Golf is in alle toonaarden zichzelf gebleven, maar onderging tegelijk op zo veel details verbeteringen dat het eindresultaat een veel rijker gevoel geeft. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Volkswagen Golf is in alle toonaarden zichzelf gebleven, maar onderging tegelijk op zo veel details verbeteringen dat het eindresultaat een veel rijker gevoel geeft. Foto’s Tony Vos

Volkswagen heeft een grote groep trouwe aanhangers en die willen koste wat het kost een echte Golf. Niemand zit te wachten op grote modelwisselingen. Dat vertaalt zich in een nieuwe Golf die in grote lijnen hetzelfde bleef. Het profiel is zo goed als identiek en ook qua formaat blijkt de Golf nauwelijks gegroeid; zeker niet in de lengte.Het voor- en achteraanzicht laten nog het duidelijkst zien dat het echt om een nieuwe Golf gaat. Toch zitten alle bollingen en kenmerkende lijnen op de vertrouwde plaats. Verschillen moeten vooral in details gezocht worden. Het front toont krachtiger en moderner door de koplampen met een donker masker en een zwarte grille met bescheiden chromen biezen. De voorbumper is minder hoekig en plomp. De vorm van de luchtinlaat wordt in de belijning van de bumper doorgetrokken.

Aan de achterkant wekt de Golf VI associaties op met de Touareg, de grote SUV, vooral door de vorm van de achterlichtunits. Afgezien van de meer hoekige verlichting oogt het beeld ook hier uiterst vertrouwd. Het grote VW-logo doet meteen dienst als drukknop voor het openen van de achterklep. De nieuwe achterbumper wordt volledig meegespoten en heeft geen brede zwarte rand aan de onderkant.

Eigen koker
Opmerkelijk genoeg levert Volkswagen pas standaard lichtmetalen wielen op het hoogste uitrustingsniveau, de Highline, en dan nog slechts in de maat 16 inch (met 17 en 18 inch als optie).

De portiergrepen zijn veel dikker dan voorheen. Ze pakken gemakkelijk vast, maar hebben als nadeel dat er na een regenbui zo veel water op blijft staan, dat het onmogelijk is zonder kletsnatte handen in te stappen.

Een lengte van nog geen 4,20 meter houdt in dat de Golf bij lange na niet de grootste auto in de middenklasse is. Dat blijkt uit het bagagevolume, dat varieert van 350 liter achter de bank en onder de hoedenplank tot 1305 liter na het neerklappen van de bank. Daarmee is de auto geen trendsetter, maar beslist voldoende ruim.

Als het over veranderingen aan de Golf gaat, verdient vooral het interieur de volle aandacht. De indeling van het dashboard is beslist vertrouwd. Alle belangrijke bedieningselementen zijn niet van plaats veranderd; logisch, omdat bijvoorbeeld het wijzigen van het verwarmings- en ventilatiesysteem enorme investeringen vergt. Dit verklaart waarom de ventilatieroosters op exact dezelfde plaatsen zitten.

De toerenteller en de snelheidsmeter zitten optisch elk in hun eigen koker. Ertussen huist een digitale display voor duizend-en-een functies. Het in hoogte en diepte instelbare stuur bezit een fantasievol element aan de onderzijde.

De grootste verdienste van Volkswagen betreft toch vooral de keuze van materialen en de afwerking. Met recht mag de nieuwe Golf een premiumgevoel worden toegedicht. Daar kan menig concurrent een puntje aan zuigen.

Maar ook waar perfect werk wordt geleverd, komen fouten voor. In dit geval bij de afwerking van de opening direct onder het instrumentarium rond de beweegbare stuurkolom.

Het lederen interieur vergt uiteraard een extra uitgave, de sportstoelen zijn op de Highline standaard. Ze zitten als gegoten, hebben een flink verstelbereik in lengte en hoogte en stoelverwarming als pure verwennerij. De ruimte op de achterbank is voorbeeldig. Bij voorpassagiers van een normale lengte voldoet de beenruimte volop en is de hoofdruimte altijd overtuigend.

Ongekende souplesse
Volkswagen legt bij de nieuwe Golfreeks de nadruk op de 1,4 liter TSI-motor. Deze kleine viercilinder wordt met een turbo op het gewenste vermogen en de gewenste trekkracht gebracht. De krachtigste variant levert 160 pk door het toepassen van niet alleen een turbo, maar ook een mechanische compressor. Beide blaasapparaten zijn zo op elkaar afgestemd dat de motor een ongekende souplesse over een breed toerengebied tentoonspreidt. Het koppel van 240 Nm zorgt voor vlotte prestaties, zoals de acceleratie van 0 tot 100 in 8 seconden en een top van 220 km/u.

De DSG-versnellingsbak heeft hier geen invloed op. Het betreft de nieuwste versie met zeven overbrengingen. De bak is in feite een handgeschakelde transmissie die door tussenkomst van elektronica vliegensvlug automatisch schakelt. Dat snelle schakelkarakter dankt de bak aan een dubbele koppeling. In de D-stand wordt vlot opgeschakeld naar de hoogst mogelijke versnelling om brandstof te sparen. Daarnaast is er een Sportstand, waarbij het toerental zo veel mogelijk in de buurt van het maximale koppel gehouden wordt. Bovendien heeft de DSG-bak een gunstige invloed op het brandstofverbruik waardoor deze gunstiger uitvalt dan bij de handgeschakelde zesbak. Wie lekker wil opschieten haalt in de praktijk probleemloos 1 op 12 en wie keurig oppast zal veel gunstiger uitkomen.

Geen rammels
Het zal niemand verwonderen dat bij zo weinig structurele wijzigingen het onderstel qua opbouw gelijk bleef. De ingenieurs van Volkswagen hebben alle onderdelen wel dusdanig onder de loep genomen dat ook het rijgevoel naar een hoger niveau is getild. Geen rammels, piepjes of gekraak, maar een bijna waardig gevoel als de Golf over het wegdek glijdt. Op glad asfalt is het comfort uiteraard optimaal, maar ook bij een meer pokdalig wegoppervlak weet de auto zich maximaal voor zijn inzittenden in te zetten. De kwaliteitsbeleving is werkelijk van de bovenste plank.

De prijzen starten bij 17.790 euro voor een 80 pk 1,4 liter in een kale basisuitrusting. De 1.4 TSI Highline komt met vijf deuren en een DSG-automaat op 31.080 euro. En dan moet nog bijbetaald worden voor lederen bekleding, grotere lichtmetalen wielen, dvd-navigatie en uitgebreide stereo-installatie met 30 GB harddisk.

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline

Waardering

  • ruim bemeten vijfdeurs, prachtige afwerking van het interieur, fijn afgestemd onderstel
  • weinig fantasie gebruikt in de vormgeving, kostbaar in de hoge uitrustingsvarianten

Techniek

Cilinderinho d: 1390 cc; maximumvermogen: 118 kW/160 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 240 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,0 seconden; topsnelheid: 220 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4199 mm; breedte: 1786 mm; hoogte: 1479 mm; wielbasis: 2578 mm; gewicht: 1245 kilogram; inhoud bagageruimte: 350-1315 liter; brandstoftank: 55 liter; Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline; 27.190 euro.

Alternatieven

BMW 116i High Executive: 30.290 euro

Een echte vertegenwoordiger van de premiumklasse en daardoor structureel duurder dan de Golf. Wie met de 1-serie naar hetzelfde prestatieniveau wil als de 1.4 TSI van Volkswagen, zal een aanzienlijk grotere motor moeten nemen, met alle gevolgen voor de prijs.

Peugeot 308 1.6 16V THP Féline: 31.700 euro

De meest complete 308-uitvoeringen zijn er alleen als vijfdeurs. Bovendien zit Peugeot met de 150 pk turbomotor onder het niveau van de Golf en zit er met deze 175 pk-variant boven; dat verklaart deels de prijs. De 308 is vooral afgestemd op comfort en veel ruimte.

Renault Mégane Privilege TCe 180: 28.900 euro

Standaard met vijfdeurs carrosserie en voorzien van een 2 liter turbomotor met een nog hoger koppel. De prestaties liggen op hetzelfde niveau, daarentegen wel met een hoger verbruik. De Mégane is bijzonder ruim vanbinnen, is afgewerkt op Lagunaniveau en is qua vormgeving fantasievoller dan de Golf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer