Vernieuwing Citroën C4 zit vooral onder de motorkap
De Citroën C4 Picasso is ongekend populair. Zijn drie- en vijfdeurs broers doen het in Nederland echter duidelijk minder. Het merk probeert de middenklasser wat aantrekkelijker te maken met een facelift en enkele technische veranderingen.
Fantasievol oogt de vormgeving van de C4 beslist, dat kunnen ze bij Citroën wel. Het merk koos bij dit model bewust voor twee afwijkende profielen. Het verschil tussen de drie- en vijfdeurs omvat meer dan alleen het aantal portieren. Voorheen bezaten deze varianten elk een eigen front, maar daar komt met deze facelift een einde aan. De auto heeft voortaan een trapeziumvormige luchtinlaat met aan weerszijden daarvan los in de bumper opgenomen mistlampen.De nummerplaat zit op een zwarte balk. Een constructie die min of meer van Audi is afgekeken en door veel meer merken wordt gekopieerd. Verder sleutelden de ontwerpers nog wat aan het Citroënlogo en de chromen biezen op de grille en voegden ze maar liefst drie nieuwe lichtmetalen wielen toe. Ten slotte komen wat andere lakkleuren beschikbaar. Hiermee zijn alle uiterlijke wijzigingen van de C4 opgesomd. Al met al blijft deze Citroën in beide verschijningsvormen een bijzonder originele creatie.
Middenkussen
De vormgeving van het interieur is zeer eigen aan het model. Het onderscheid met de concurrentie blijkt hier veel groter in vergelijking met de buitenkant. Midden op het dashboard staat een soort van paddenstoel met een volledig digitaal instrumentarium. Met een toerenteller als nieuw element.
Citroën lanceerde in de C4 voor het eerst het stuurwiel met gefixeerd middenkussen. Hierop zijn diverse bedieningsknoppen aangebracht voor onder meer de audio en de cruise control. Een bijkomend voordeel is de optimalisatie van de vorm van de bestuurdersairbag.
De middenconsole omvat van beneden naar boven de bediening van de klimaatbeheersing, de radio/cd-speler eventueel gecombineerd met navigatiesysteem (optie) en daarboven een groot kleurendisplay die in een glanzende grijze kunststof met strepenpatroon is gevat. Dit patroon wordt op het scherm zelf voortgezet.
De parfumeur bleef gehandhaafd. Hiermee kan de lucht die via het centrale ventilatiekanaal binnenkomt een luchtje naar keuze gegeven worden.
Technische noviteit
De C4 zit royaal in de opbergvakken en bezit ook een tassenhaakje in de voetruimte van de voorpassagier. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar hebben wel genoeg aangezette randen voor een prima ondersteuning.
Citroën moet goed oppassen dat de afwerking op niveau blijft. Hier en daar zijn bepaalde kunststof panelen wat slordig aangedrukt.
De ruimte die achterin wordt geboden, is prima. Datzelfde geldt het bagagevolume van minimaal 350 liter.
Een technische noviteit betreft de introductie van de 1,6 liter 16V motoren die samen met BMW zijn ontwikkeld. De klant kan kiezen uit een versie met een 120 pk met variabele kleptiming en een turbovariant die 150 pk levert. De laatste zorgt voor een prima koppel van 240 Nm en zet daarmee goede prestaties neer: een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2 seconden en een top van 211 km/u. Dat vlotte karakter is goed voelbaar in de dagelijkse praktijk, zonder dat de werking van de turbo in een plotselinge duw in de rug resulteert. Een van de belangrijke voordelen van de nieuwe 1,6 liter is het lagere verbruik in vergelijking met de eerder in de C4 gemonteerde krachtbronnen.
Het onderstel is geheel naar verwachting redelijk comfortabel en blijkt vooral plezierig tijden lange ritten. Gelukkig worden ook verkeersdrempels goed opgevangen.
De besturing is onder lang niet alle omstandigheden direct, maar juist comfortminnaars vinden dat prettig. Wie in de redelijk grijze middenklasse toch origineel voor de dag wil komen, koopt met de vernieuwde Citroën C4 beslist een auto die anders is. De serie begint vanaf 18.990 euro voor de 1.4 benzine. De vijfdeurs 1.6 THP Exclusive is met 27.590 euro meteen een kostbare variant.