Executive-versie van 607 laat weinig te wensen over
Het debuut van de Peugeot 607 verliep destijds niet geheel zonder slag of stoot. Reden voor de Franse autofabrikant om de marktintroductie een paar maanden uit te stellen om de nodige verbeteringen door te voeren. Met succes overigens, want met de oorspronkelijke kritiek werd doeltreffend afgerekend. Onlangs werd het assortiment verrijkt met een nieuwe topuitvoering. Wat laat deze 607 Executive nog te wensen over?
Er kan veel over de Franse topmodellen in het algemeen gezegd worden, maar niet dat de auto’s zich kenmerken door een weinig origineel gelijnde carrosserie. Renault verbaasde nog niet zo lang geleden vriend en vijand met de extreem geproportioneerde en gestileerde Vel Satis en Peugeot zorgde een jaartje eerder voor de nodige deining met de 607. Nog steeds geldt deze langgerekte verschijning als een bijzondere auto. De Fransoos is statig en modieus tegelijk. Opvallend is de vormgeving van koplampen en achterlichten, die wellicht de meest karakteristieke stijlelementen zijn. Het decente gebruik van chromen accenten scherpt de elegante lijn van de auto op een subtiele manier aan.
De 607 komt het best tot zijn recht in een donkere kleur, bij voorkeur gecombineerd met een licht interieur. Lichte kleuren ontnemen de 607 namelijk een deel van zijn expressieve uitstraling.
De testauto wordt aangedreven door de sterkste van de twee beschikbare dieselmotoren. Behalve een 81 kW/110 pk sterke 2,0-liter-HDI-motor levert Peugeot een 2,2-litervariant. Het aggregaat telt vier cilinders en zestien kleppen en is goed voor een maximumvermogen van 98 kW/136 pk bij 4000 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 314 Nm en wordt reeds bij 2000 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. Als enige van de twee diesels kan de 2,2-litermachine gecombineerd worden met een viertraps automatische transmissie, voorzien van tiptronic. Met deze automaat accelereert de 1525 kilogram wegende wagen in 12,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De top ligt op 202 km/h.
De Peugeot 607 2.2 HDi beschikt over meer dan voldoende vermogen, maar een snelle auto is het niet. Het duurt even voordat de auto op gang gekomen is, maar daarna is er voldoende trekkracht om soepel mee te kunnen komen. De krachtbron past overigens uitstekend bij het comfortabele karakter van de 607. De auto maant immers sowieso niet tot spoed en toont zich het prettigst bij een ontspannen rijstijl. Dan waardeer je ook de rust in het interieur: de motor is opmerkelijk stil. Bovendien word je bij het benzinestation beloond. De 607 2.2 HDi Automaat verstookte gemiddeld elke 12,9 kilometer een liter dieselolie en dat is in deze klasse keurig te noemen.
Lange afstand
De Peugeot 607 is eerst en vooral een comfortabele auto. Het onderstel strijkt oneffenheden zeer doeltreffend glad en de grote Fransoos is een langeafstandsloper bij uitstek. Opvallend is dat de auto de dynamiek mist die de 406 tot zo’n prettige auto maakt. In bochten toont de 607 zich opvallend onderstuurd. De diesel lijkt hiervan ook meer last te hebben dan de versies met viercilinderbenzinemotoren, wat toe te schrijven is aan de extra massa van het motorblok. De 607 stuurt bovendien te indirect, al voorziet de installatie in een voldoende hoeveelheid gevoel. De 607 is al met al het meest in zijn element wanneer de auto lange en rechte stukken asfalt onder zijn banden door mag laten glijden. De automatische transmissie functioneert uitstekend en past prima bij het karakter van de auto.
Het interieur van de Peugeot 607 is ruim en comfortabel opgezet. Voorin staan een paar royale stoelen die voor de gelegenheid elektrisch verstelbaar zijn. Een goede zitpositie is voor groot en klein eenvoudig te realiseren. Het dashboard zelf oogt modern en is netjes en overzichtelijk ingedeeld. Punt van kritiek is er voor het schermpje waarop gegevens inzake geluid, boordcomputer en navigatie gepresenteerd worden. Het oogt wat knullig door de Playmobil-achtige iconen die gebruikt worden. Dat doet de Duitse concurrentie een stuk beter. Hoofdruimte is er zowel voorin als achterin meer dan voldoende beschikbaar. Peugeot levert vier interieurstijlen, waarvan er drie gebaseerd zijn op een luxe uitstraling, terwijl de Titane een dynamische en sportieve sfeer oproept. In plaats van met houten decoratiepanelen is deze uitvoering voorzien van carbondesignafwerking. Vergeet de Titane echter meteen. De 607 is niet sportief en evenmin bijzonder dynamisch, zodat Ebème, Ivoire of Diamant de betere opties zijn.
Prijskaartje
De Peugeot 607 2.2 HDi Executive Automaat is met een aanschafprijs van 49.450 euro een bijzonder prijzige auto. De Franse autofabrikant levert voor dat bedrag een ruime en zeer comfortabele auto waarin je met genoegen veel kilometers kunt maken. Nadeel is wel dat er voor zoveel geld nog steeds een viercilindermachine onder de motorkap arbeidt die de auto aan keurige, maar niet bepaald indrukwekkende prestaties helpt. De Peugeot 2.2 HDi Automaat Basis wisselt voor 42.000 euro van eigenaar en is dan ook van een stukken vriendelijker prijskaartje voorzien.
Die uitvoering laat echter genoeg te wensen over. Zoals lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, xenonverlichting, lichtmetalen velgen van 17 in plaats van 16 inch, navigatiesysteem, metallic lak, alarm, parkeersensoren en inklapbare buitenspiegels. En dat zijn precies de voorzieningen die standaard zijn op de 607 Executive. Die variant kan tegen meerprijs alleen nog worden voorzien van een elektrisch verstelbaar schuif-/kanteldak en een geïntegreerde telefoon. Je wilt immers nog wat te wensen hebben.