Economie

Financiën ziet niets in nieuwe campagne over euro

Het ministerie van Financiën heeft drie jaar lang een intensieve campagne gevoerd over de komst en de waarde van de euro. Die is eind januari afgesloten. Mensen moeten nu in de praktijk ervaren hoe het gaat.

ANP
7 November 2002 15:41Gewijzigd op 13 November 2020 23:55Leestijd 2 minuten

Begin dit jaar is nog gemeten wat mensen wisten en vonden van de euro, aldus een woordvoerder van het ministerie. Daaruit bleek dat de mensen tevreden waren en ook bekend waren met de waarde van de nieuwe munteenheid.

Ruim 185.000 huishoudens met lagere inkomens dreigen door de euro in financiële problemen te raken, bleek donderdag uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet. Velen blijken moeite te hebben met het rekenen in euro’s en kunnen daardoor niet goed inschatten of een aankoop duur of goedkoop was.

Dit is voor Financiën geen aanleiding nog eens een campagne te houden. Het is nu de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. Een campagne om goed op je uitgaven te letten zou de indruk wekken van een betuttelende overheid, aldus de woordvoerder. Hij wijst erop dat het NIBUD aangeeft dat de financiële problemen van tijdelijke aard lijken. Ook hij denkt dat de mensen wel aan de euro wennen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer