Zendingswerk geeft veel spanning
Het zendingswerk brengt spanningen met zich mee. Lichamelijk, emotioneel en vooral geestelijk. Stichting Member Care vond het tijd voor een geestelijke toerustingsdag. De hulporganisatie voor zendelingen, ontwikkelingswerkers en zendingsinstanties belegde zaterdag in Veenendaal een studiedag met als thema ”Volhouden?! Toerusting tot geestelijke weerbaarheid.”
K. Goedhart, bijbelleraar in evangelische gemeenten en voorzitter van Stichting Opwekking, sprak over ”Omgaan met stress en spanning”. Hij plaatste de oorzaken van stress en spanning onder twee noemers: innerlijke conflicten en wat er van buitenaf op de mens afkomt. Als voorbeeld diende 2 Korinthe 7:5: „Wij waren in alles verdrukt; van buiten was strijd, van binnen vrees.”
Goedhart: „Paulus reageerde heel evenwichtig. Zijn innerlijke mens werd elke dag vernieuwd in zijn gemeenschap met de Heere. De apostel bewijst: niet wat een mens overkomt is de hoofdzaak, maar hoe hij reageert op hetgeen hem overkomt. Het heeft geen nut de schuld aan de medemens te geven. Het is nodig om in gespannen situaties, die vaak op het zendingsveld voorkomen, naar God te gaan. In het denken van Paulus is geen ruimte voor spanning, want hij is voortdurend op de Heere gericht.”
Met instemming citeerde Goedhart de Amerikaanse psycholoog en schrijver Tim LaHaye: „In tijden van spanning is het een troost drie dingen te weten: God is getrouw, spanningen komen bij alle mensen voor en er is een ontsnappingsmogelijkheid via God.”
Volgens de directeur van Stichting Opwekking maken christenen het zichzelf soms te moeilijk. „Wij sloven ons voor niet-christenen vaak uit om te bewijzen dat de aarde echt door God is geschapen. Maar in de Bijbel staat het gewoonweg, zonder verdere toelichting: God schiep de hemel en de aarde. Heb geloof in God. Geloven is een keuze, daarover moeten geen onnodige spanningen ontstaan.”
Schuldgevoelens zijn vaak de oorzaak van spanningen, zei hij. „Gelukkig reinigt het bloed van Jezus ons van alle schuld als wij onze zonden belijden. Wie dit niet kan aanvaarden, kan door een schuldcomplex enorme spanningen krijgen.”
Een verkeerd Godsbeeld kan ook stress en spanningen opleveren, vervolgde Goedhart. „Mensen kunnen zichzelf niet aanvaarden en liefhebben zoals zij zijn omdat zij God niet zien zoals Hij werkelijk is. Wie, zoals sommigen in orthodoxe kringen, God als een verterend vuur ziet, heeft het mis. En wie God als sinterklaas ziet, zoals soms binnen de evangelische gemeenten, heeft evenzeer een verkeerd Godsbeeld. Beide Godsbeelden kunnen onnodig spanningen veroorzaken.”
De oud-zendeling gaf zijn publiek een aantal adviezen mee. „De oplossing kan alleen komen als wij niet alleen vaststellen wat spanningen veroorzaakt, maar ook willen erkennen dat er spanningen zijn. Aanvaard dat u stress of spanning heeft. Belijd dit aan de Heere. Vergeef ook degenen die volgens u mede de oorzaak zijn van de situatie. Vraag om gebed van andere christenen en neem tijd voor God.”
Drs. J. de Vriese, klinisch psycholoog en hoofdredacteur van het magazine TijdSchrift, hield een lezing over ”Geestelijke lessen in de Jakobusbrief.” De brief van Jakobus is een testbank voor gelovigen, zei hij. „Christenen ontdekken in deze kapotte wereld of hun geloof oprecht is. De wereld is een oorlogszone waaruit niemand kan deserteren. Het kan enerzijds een verzoeking zijn die ons verzwakt en van God aftrekt. Anderzijds kan het een beproeving zijn die ons versterkt en dichter bij God brengt. Godsvrucht bloeit het mooist in een omgeving die haar kapot wil maken.”
Hij deed een klemmende oproep niet toe te geven aan de begeerten van de genotscultuur. „Indien wij ons welbevinden zoeken in een omgeving die de ziektekiemen van de zonde verspreidt, worden wij zelf door die zonde aangetast. De onverzadigbaarheid van het vlees staat diametraal tegenover de zelfbeheersing van de geest. Egocentrisme manifesteert zich in de afwezigheid van gebed en in het verlangen naar wat de wereld liefheeft.”
Waardoor ware gelovigen gekenmerkt worden? „Door tien principes: onderwerping, gemeenschap, weerstand, reiniging, zuivering, rouw, tranen, onderscheidingsvermogen en nederigheid.”
’s Middags stonden vier werkgroepen op het programma. Goedhart en De Vriese leidden werkgroepen over respectievelijk ”Bevrijdingspastoraat” en ”Balans tussen psyche en het spirituele”. Daarnaast waren er werkgroepen over ”Geestelijke strijd op het veld” en ”Preventie en toerusting”.