Groter formaat Corsa biedt meer kansen
De Opel Corsa is een volledig segment opgeschoven. De nieuwste generatie van dit voorheen compacte model heeft een lengte die gelijk is aan de laatste Opel Kadett. Deze werd destijds toch als middenklasser gezien. Geen wonder dat de Corsa zo hoog in de verkoophitlijst staat en ook op dat gebied in de voetsporen van de vroegere Kadett treedt.

Een zeer belangrijke auto die om een nadere kennismaking vraagt. De Corsa is er als drie- en vijfdeurs hatchback met een redelijke keuze aan benzine- en dieselmotoren. Redelijk, omdat op dit moment de 1,4 liter 16V de meest krachtige uit de serie is. En die motor is krap aan. Het geleverde vermogen van 90 pk lijkt behoorlijk in orde. Hetzelfde geldt voor het koppel van 125 Nm, maar door het groeien in formaat en het toenemen van de veiligheidsvoorzieningen weegt een Opel Corsa al snel 1100 kg. En daar heeft de 1.4 16V een beetje moeite mee.De topsnelheid van 173 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 12,4 seconden zijn geen uitschieters en vooral tussenacceleraties vragen behoorlijk wat geduld. De dieselmotoren in de Corsa komen op dit vlak veel beter beslagen ten ijs. Vanwege de enorme heffingen op auto’s met een dieselmotor is een dergelijk compacte diesel voor de Nederlandse automobilist echter zelden lucratief.
Verwarmd stuurwiel
Wat uitstraling betreft is de Corsa een echte Opel, met alle designkenmerken die door het merk sinds de huidige Astra worden toegepast. Strakke vormen, een brede, metaalkleurige balk voorop en bij de luxueuze Cosmo-uitvoering vrijwel alle elementen meegespoten in de lakkleur, wat voor een vlotte en moderne aanblik zorgt.
De toegankelijkheid laat zeker bij de vijfdeurs niets te wensen over, zelfs de ruimte op de achterbank valt goed uit. Evenals de vroegere Kadett is de nieuwste Corsa een echte vierzitter. Er kan ook het nodige aan bagage mee: 285 liter minimaal, desgewenst uit te breiden tot maximaal 1100 liter.Het interieur van de Corsa is modern en compleet ingericht. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de Cosmo bovenaan het leveringsprogramma staat en daarnaast nog van vrijwel alles kan worden voorzien dat ook voor een grote limousine verkrijgbaar is: verwarmd stuurwiel, geïntegreerd navigatiesysteem, groot glazen schuifdak, Bluetooth, lederen bekleding. Dit heeft tot de gevolg dat de Corsa onderaan de streep langzaam maar zeker een zeer kostbare auto wordt. De Cosmo heeft ook delen in het interieur die uitgevoerd zijn in glanzende lak, tegenwoordig aangeduid met de term pianolak. Het licht gespikkelde oppervlak van het dashboard is even wennen en doet toch een beetje aan het materiaal van een gootsteen denken.
Grote wielen
Aardig zijn verschillende bedieningsknoppen die met ingeschakelde koplampen van binnenuit worden verlicht. Opel gebruikte chroom en aluminium om bepaalde elementen te accentueren. De stoelen zijn beslist groter dan bij de vorige Corsa, wat automatisch een betere ondersteuning betekent. Ondanks het goede verstelbereik zullen langere bestuurders geneigd zijn hun stoel wat verder achterover te draaien om niet in aanraking te komen met het dak. Dit heeft weer een negatieve uitwerking op de beenruimte achterin.
Opel heeft de Corsa van een uitstekend onderstel voorzien dat prima is afgestemd op een gemiddeld gebruik. De carrosserie helt zeer bescheiden in bochten en vangt mede dankzij de redelijk grote wielen wegoneffenheden en vooral verkeersdrempels prima op. De Corsa is daarmee een goede allrounder.
Het brandstofverbruik ligt niet op de beloofde 1 op 16,2, maar zakt in de praktijk tot net boven de 1 op 14, omdat de viercilinder af en toe even hard moet werken. Opel begint de Corsa bij 12.695 euro als 1.0 3 cilinder Essentia. De vijfdeurs 1.4 Cosmo komt minimaal op 17.945 euro.