Brede visie
Wanneer aan de lezer wordt gevraagd het SGP-vrouwenstandpunt te omschrijven, zal hij of zij waarschijnlijk zeggen dat bij de SGP vrouwen geen lid mogen worden van de partij. Dat is niet zo vreemd, omdat de discussies in de media door dit element worden beheerst.
Maar in feite is dit natuurlijk helemaal niet ”het vrouwenstandpunt” van de SGP. Want dat standpunt laat zich niet in een enkele zin samenvatten. Het SGP-standpunt over lidmaatschap van vrouwen is slechts een uitvloeisel van een diepgewortelde en brede visie op de inrichting van de menselijke samenleving. En die visie is een stuk evenwichtiger dan de visie die onlangs te lezen viel bij Elsevier-columnist Gerry van der List: „(….) de belangrijkste oorzaak voor het vrouwelijke tekort is een biologische. Vrouwen presteren van nature een stuk minder. Ze zijn minder fanatiek, monomaan, assertief, ondernemingsgezind. Wat een gevolg is van niet of nauwelijks beïnvloedbare factoren als de hormoonhuishouding en de structuur van de hersenen. Daarom geven in alle culturen en in alle tijden de mannen de toon aan in de politiek. (…). Vrouwen hebben gewoon niet zoveel zin in al die tijd, energie en goed humeur vretende, politieke activiteiten.” Dat is nog eens een beperkte visie op de vrouw in de politiek!Tegennatuurlijk
Het SGP-standpunt is diep geworteld, namelijk in de Bijbel. Er ligt een scheppingsordening in de verhouding tussen man en vrouw, waaraan ook in het Nieuwe Testament wordt gerefereerd. De man is niet om de vrouw geschapen, maar de vrouw om de man. Door de val is de ongelijkheid in de verhouding tussen man en vrouw als het ware aangescherpt, zie Genesis 3:16 en de Kanttekeningen daarbij.
Dat deze verhouding niet alleen binnen het huwelijk consequenties heeft, maar ook daarbuiten, ligt voor de hand. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken: het is een ieder duidelijk dat jonge kinderen binnen het gezin onder het gezag van ouders staan. Zou het niet tegennatuurlijk zijn wanneer dezelfde jonge kinderen in een hogere gezagsstructuur (bijvoorbeeld het landsbestuur) tegelijkertijd gezag over hun ouders zouden hebben?
Wanneer de vrouw een dienende rol ten opzichte van de man heeft binnen het verband van het gezin, zou het dan niet tegenstrijdig zijn wanneer de vrouw een leidende rol zou hebben in een hoger verband (het landsbestuur), dat gezag uitoefent over de lagere verbanden (gezinnen) binnen de maatschappij?
Maar: SGP’ers moeten zich niet laten verleiden tot een debat dat alléén gaat over de vraag of vrouwen politiek actief mogen zijn.
Het SGP-vrouwenstandpunt is veel breder dan dat. Het gaat ook om de inrichting van de maatschappij waarvan het gezin de kern vormt. In de visie van de SGP bestaat een samenleving niet slechts uit individuen, maar uit gezinnen en families. Het SGP-standpunt over vrouwen in de politiek is daarom niet „los verkrijgbaar” van de opvattingen van de SGP over het belang van het gezin. Onderdeel van het SGP-vrouwenstandpunt is de verantwoordelijke rol die de vrouw heeft in het opvoeden van kinderen, waarbij kinderen de beste kinderopvang krijgen die er bestaat. Onderdeel van het SGP-vrouwenstandpunt is ook dat mannen en vrouwen elkaar trouw blijven en niet scheiden, waarbij kinderen het kind van de rekening worden. Onderdeel van het SGP-vrouwenstandpunt is dat moeders hard nodig zijn om zonen op te voeden tot goede politici!
Een ander aspect van het SGP-vrouwenstandpunt is het bestrijden van de exploitatie van de vrouw in prostitutie en pornografie.
Probeer het maar eens: wanneer aan de lezer gevraagd wordt het SGP-vrouwenstandpunt te omschrijven, verwijs dan naar de door de Tweede Kamer aangenomen motie-Van der Staaij waarin de overheid de taak op zich neemt prostituees te helpen uit dit ’beroep’ te stappen en een normaal bestaan op te bouwen. Dan is het uit te leggen hoe de SGP denkt over de emancipatie van deze vrouwen die uit onderdrukking bevrijd moeten worden. Wellicht krijgt de discussie een wat andere wending!
Drs. O. M. van der Tang, ondernemer in de ICT-sector en gemeenteraadslid