Leren autorijden zonder auto
Het lijkt gek. Het is ook gek. Leren autorijden zonder auto. Toch is het minder vreemd dan het op eerste gezicht lijkt. SimCenter is de eerste autoloze rijschool in Nederland. Dankzij een slimme simulator. Geschikt voor angsthazen, jantjes ongeduld en gewoon iedereen die wil leren autorijden.

Tegen de wand staan drie rijsimulators, een autostoel, een stuur, een handrem, pedalen, een versnellingspook en een autogordel. Drie beamers projecteren links, rechts en vóór de bestuurder een snelweg op het scherm. Of een woonwijk met rotondes. Of een wegversmalling. Scherpe beelden schuiven voorbij. De bestuurder schakelt, de auto maakt vaart. De beelden passen zich naadloos aan.
Rechts oefent een vijftiger met in- en uitvoegen. Bomen, woningen en kantoren flitsen voorbij. „Houdt u twee seconden afstand”, waarschuwt de stem van de virtuele instructeur. De automobilist minder vaart. In de verte doemt een file op. Boven de snelweg brandt de snelheidsbeperking ”90” en iets verderop ”70”. „U moet meer snelheid minderen”, maant de instructeur. De rechterrijbaan is al een poosje vrij. „U moet nu rechts gaan rijden.” Gedwee volgt de bestuurder de aanwijzingen.
De moeilijkheidsgraad stijgt. Op de snelweg dienen zich wegwerkzaamheden aan. Omzichtig koerst de automobilist zijn voertuig tussen de wegafzetting door. Knap lastig. „Uw toerental is te hoog”, zeggen de speakers. Even schakelen en de stem is tevreden. Instructeur Leon kijkt over de schouder van de cursist mee. „Je moet je hak op de grond houden bij het intrappen van de koppeling. Dat rijdt veel rustiger.”
Besparing
SimCenter in Rotterdam is de eerste rijschool in Nederland die geen lesauto’s heeft. Cursisten krijgen les in de rijsimulator. „Met dit concept zijn we goedkoper, sneller en effectiever dan een gewone rijopleiding”, zegt financieel manager Arjan Oudshoorn. „Zo’n autoloze rijschool is uniek. Vanzelfsprekend krijgen kandidaten na een intensieve simulatietraining nog wel een aantal lessen in de auto, maar die volgen ze bij andere rijscholen in Zuid-Holland. Alleen de simulatietrainingen hebben plaats in Rotterdam of Hardinxveld.”
Cursisten hebben dankzij de simulator minder praktijklessen nodig. „Een leerling spaart met vijftien lessen op de simulator ongeveer twaalf gewone rijlessen uit.” De besparing tikt aardig aan. „Een gewone rijles kost tegenwoordig al snel 40 euro, een les bij ons 22 euro. Dat is een besparing van 336 euro”, rekent Oudshoorn voor.
De simulatorlessen zijn overigens ook te volgen in vier of vijf blokken, zodat kandidaten niet voor één les naar Rotterdam of Hardinxveld hoeven te komen.
Charon Russner krijgt vandaag haar eerste les. Zenuwachtig is ze niet. „Over elf weken word ik achttien. Ik wil dan graag zo snel mogelijk de weg op. Daarom neem nu ik hier alvast lessen.” Ze verwacht na de rijsimulatietraining nog zo’n twintig lessen nodig te hebben.
Het lessen achter de simulator heeft belangrijke voordelen, legt Oudshoorn uit. „Sommige verkeerssituaties zijn in de praktijk moeilijk te oefenen. Soms kom je in een les maar één rotonde tegen. Wij hebben een lesprogramma, waarbij je in een halfuur tijd vijftig keer verschillende soorten rotondes moet benaderen.”
Zodra een kandidaat een situatie onder de knie heeft, stijgt het moeilijkheidsniveau. „De eerste keer zijn er geen andere weggebruikers op de rotonde, de tweede keer wel. Uiteindelijk moet iemand zijn auto er echt tussenwringen.” Gaat een leerling de mist in, dan zakt hij een niveau. De „sim” past zich automatisch aan het niveau van de gebruiker aan en geeft na afloop een score per lesonderdeel.
Gratis herexamen
SimCenter geeft leerlingen vooraf een examengarantie. Wie niet slaagt, krijgt gratis een herexamen. Om voor deze garantie in aanmerking te komen, krijgt een kandidaat vooraf een intakegesprek. Na een persoonlijkheidstest met 110 vragen, een testrit op de simulator en in de auto bepaalt SimCenter hoeveel lessen een kandidaat nodig heeft. „Iemand mag daar natuurlijk vanaf wijken, maar dan vervalt de examengarantie.”
Het SimCenter biedt ook spoedcursussen aan. Jongeren kunnen daarmee al op 17-jarige leeftijd achter het stuur kruipen. Nog niet op de weg, maar wel achter de simulator. „Mensen die dat willen, kunnen tien dagen na hun verjaardag al afrijden”, zegt Oudshoorn. Lessen op de simulator volgen, kan ook op nog jongere leeftijd. „Sinds mijn zusje van acht op de simulator kan rijden, legt mijn vader zijn autosleutels ergens ander neer.”
Het CBR vraagt tegenwoordig niet alleen feitenkennis, maar ook verkeersinzicht. De autoloze rijschool verzorgt daarom inzichttrainingen op video’s. Cursisten krijgen op video enkele realistische verkeerssituaties voorgeschoteld. De cursisten beantwoorden vragen en de computer bepaalt de score. Verder biedt SimCenter trainingen voor het rijden met sneeuw, mist, regen of in het donker.
W. F. de Kovel (56), freelance beleidsmedewerker bij een grote organisatie, heeft al 31 jaar zijn rijbewijs. Sinds het overlijden van zijn vrouw, nu 2,5 jaar geleden, durft hij minder goed de snelweg op. „Ik heb rijangst.” Via lessen op de simulator probeert hij zijn vrees te overwinnen. Hij heeft goede hoop dat het lukt. „Anders was ik er niet aan begonnen.”
De Kovel neemt op de simulator alleen de lessen voor het rijden op snelwegen. Tegelijkertijd pikt hij een stuk theorie mee. „In die 31 jaar is er toch het nodige in de regels veranderd. Ben ik weer helemaal bij.” De computer draait de uitslag met betrekking tot voorrang verlenen en woonerven uit. „Een 6,4”, zegt De Kovel zuinig. „Maar voor rotondes had ik een 9,2.”
De cursist betaalt voor 5 uur les op de simulator, 2,5 uur videoles en 7,5 uur echte rijles in totaal 490 euro. „Heel redelijk”, vindt hij. „Vooral als je weet wat rijlessen tegenwoordig kosten.”
SimCenter houdt zaterdag in Rotterdam open dag. Voor meer informatie: www.simcenter.nl