Amazon breidt samenwerking met Just Eat Takeway-dochter Grubhub uit
Amazon breidt de samenwerking met de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub uit. Klanten van Grubhub, onderdeel van het in Amsterdam gevestigde Just Eat Takeaway, kunnen voortaan ook maaltijden bestellen via de website en app van Amazon Prime.
Amazon had al een belang van 4 procent in Grubhub en kan dit uitbreiden tot 18 procent, afhankelijk van het resultaat van de samenwerking en het aantal bestellingen. Als onderdeel van de deal zullen Amazon Prime shoppers ook een gratis Grubhub-lidmaatschap ontvangen.
Grubhub is zeer verheugd over de gemaakte afspraken. „Hierdoor kunnen wij tientallen miljoenen Prime-leden kennis laten maken met Grubhub”, zegt topman Howard Migdal.
Just Eat Takeaway, moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, nam Grubhub in 2021 over voor 7,3 miljard dollar, maar wil al langer van het bedrijf af. In 2022 moest Just Eat Takeaway nog 3 miljard dollar afschrijven op de waarde van Grubhub.
Just Eat liet in april weten dat het bedrijf nog steeds op zoek is naar een koper. De concurrentie tussen maaltijdbezorgers in de VS is groot. Het marktaandeel van Grubhub in de VS is volgens persbureau Bloomberg sinds 2021 gedaald tot ongeveer 8 procent. Concurrent DoorDash is marktleider met 67 procent, Uber heeft een marktaandeel van 23 procent.
Amazon biedt zijn abonnees van Prime sinds 2022 gratis bezorging aan via Grubhub. Aanvankelijk ging het om een tijdelijke actie, maar het aanbod werd een jaar later verlengd. Wereldwijd heeft Amazon naar eigen zeggen meer dan 200 miljoen Prime-abonnees.
„Klanten die we van Amazon hebben gekregen en die hun Prime-accounts hebben gekoppeld, bestellen vaker dan onze gemiddelde klanten”, aldus Grubhub-topman Migdal. De samenwerking heeft volgens hem ook Amazon geholpen om Prime-abonnees te behouden.