Kunstmatige intelligentie op de intensive care
Mijn vrouw biecht op dat ze de columns in het RD vaak overslaat. Ik moet dus op zoek naar iets heel aansprekends om dit patroon te doorbreken. Bij gebrek aan inspiratie neem ik mijn toevlucht tot de inmiddels beroemde software ChatGPT.
Op mijn vraag om een goed onderwerp voor de rubriek Praktijk, antwoordt de chatbot: „Als arts/intensivist zijn er verschillende onderwerpen waarover je zou kunnen schrijven in een column voor het RD. Hier zijn een paar ideeën: 1. Ethische dilemma’s en hoe je als christenarts deze dilemma’s benadert. 2. Hoe je omgaat met emotionele uitdagingen die gepaard gaan met het behandelen van patiënten die ernstig ziek zijn of lijden. 3. De rol van gebed en geloof in jouw werk als arts en hoe dit je helpt om verbonden te blijven met je patiënten.”
Uit het adequate antwoord van ChatGPT blijkt dat we niet langer om kunstmatige intelligentie (AI) heen kunnen. Natuurlijk kennen we AI al jaren. Er zijn mensen met een zelflerende robotstofzuiger. In het ziekenhuis hoeven we dankzij Google Translate minder gebruik van een tolk te maken. Ambulancepersoneel heeft een slim algoritme dat helpt om een acute hartaanval op het hartfilmpje te herkennen en zodoende een patiënt naar het best passende ziekenhuis te brengen.
Kwaliteit van zorg
Wat kunnen we met AI op de intensive care (ic)? Ik vraag het weer even aan ChatGPT. „Werken met AI heeft voordelen: 1. AI kan helpen bij het identificeren van patronen en trends in de gegevens van patiënten, waardoor professionals sneller kunnen reageren op veranderingen in de toestand van een patiënt en zo de kwaliteit van zorg kunnen verbeteren. 2. AI kan helpen bij het stroomlijnen van zorgprocessen, waardoor zorgverleners meer tijd hebben om zich te concentreren op de directe patiëntenzorg en minder tijd besteden aan administratieve taken. 3. Door AI te gebruiken, kunnen zorgverleners vroegtijdig ingrijpen en behandelen en de kans op kostbare complicaties verminderen. 4. AI kan helpen bij het afstemmen van de zorg op de persoonlijke behoeften van patiënten.”
Op de ic doen zich veel situaties voor waarbij AI nuttig kan zijn. Zo nemen intensivisten dagelijks de beslissing dat de ic-behandeling klaar is en een patiënt naar de verpleegafdeling mag. In 5 tot 10 procent van de gevallen verslechtert de gezondheidssituatie van een patiënt na overplaatsing. Dat is natuurlijk niet wat we willen.
Daarom gaan we binnenkort slimme software gebruiken die op basis van metingen bij de patiënt berekent hoe groot de kans is dat zijn of haar gezondheid verslechtert. Als deze kans hoog uitvalt, kunnen we besluiten de patiënt langer op de ic te houden.
We lopen nog tegen moeilijkheden aan. Hoe zorgen we voor een goed model? Hoe gaan we om met privacy? Kunnen we de computer vertrouwen? Zijn er ethische en juridische bezwaren? Creëren we hiermee minder of juist meer werkdruk? Hoeveel moeten patiënten en families weten? Maar we hopen mensen op deze manier gezonder en misschien eerder van de ic te krijgen.
De auteur is cardioloog-intensivist in het Maasstad Ziekenhuis en het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis