Buitenland26 juli 2000

Bijna heel Parijs ligt onder een vliegroute

Omwonenden Charles
de Gaulle verontrust

ROISSY – De ramp met de Concorde heeft de ongerustheid onder de bevolking van Gonesse aangewakkerd. Het stadje ligt dicht bij een van de start- en landingsbanen van het vliegveld Charles de Gaulle.

De afgelopen zes jaar is het vliegverkeer rond Charles de Gaulle verdubbeld. Elk jaar vliegen 43 miljoen passagiers over Gonesse. De herrie overschrijdt er elke norm. Een ander dorp, Goussainville, is in afwachting van verdere uitbreiding van het vliegveld vrijwel helemaal opgekocht door de beheersmaatschappij van het vliegveld. De plaats is nu bijna geheel verlaten. Er wonen alleen nog krakers en ouderen die weigeren te vertrekken uit hun huis, waarin door het vliegtuiglawaai elk gesprek onmogelijk is.

Behalve over de geluidsoverlast maakt de bevolking van de omliggende gemeenten zich ook al geruime tijd zorgen over de risico's van het intensieve vliegverkeer boven hun hoofd. „Zelfs een Concorde kan dus naar beneden komen. Morgen is het een ander, minder goed onderhouden toestel”, was een van de eerste reacties van de verontruste burgemeester van Gonesse, Jean-Pierre Blazy. „Wij zijn niet tegen vliegtuigen, maar we wonen en werken in een steeds gevaarlijker gebied, dat met het toenemende vliegverkeer ook steeds groter wordt. Niemand heeft daar echt oog voor.”

De verontwaardiging van de burgemeester is des te groter omdat het gisteren om een gecharterde Concorde ging. Die vluchten zijn volgens hem niet echt nodig en veroorzaken slechts overlast.

Zes vliegvelden
Parijs telt drie grote burgervliegvelden: Charles de Gaulle bij Roissy, met in de buurt het oude Le Bourget, vooral in gebruik voor privé- en zakenvliegtuigen, en Orly in het zuidoosten. Dan is er ook nog het militaire vliegveld Villacoublay in het zuidwesten, de basis voor bijvoorbeeld regeringsvliegtuigen. Daarbij komt het toenemende charterverkeer vanaf het vliegveld van Beauvais, hemelsbreed 70 kilometer ten noordwesten van Parijs. Vrijwel niemand in de Parijse regio woont buiten een vliegroute.

Over tien jaar moet er nog een nieuw, groot burgervliegveld bijkomen, iets verder naar het zuiden bij Chartres, in een streek waar nu nog graan wordt verbouwd. Dat moet vooral Charles de Gaulle en Orly ontlasten. De bevolking rond die vliegvelden is voor het nieuwe vliegveld, maar de inwoners van Chartres voelen er niets voor.