Buitenland26 juli 2000

„Haarscheurtjes hebben geen rol gespeeld”

Motorstoring was
oorzaak vliegramp

Van onze buitenlandredactie
PARIJS – Motorpech was de oorzaak van het neerstorten van de Concorde bij Parijs en niet de haarscheurtjes die eerder in de vleugels van bepaalde Concorde-toestellen waren ontdekt.

Dat heeft de president-directeur van Air France gisteravond meegedeeld op een persconferentie. Nader onderzoek van de vluchtgegevens uit de zwarte dozen die vanochtend zijn geborgen, moet de precieze oorzaak van de ramp duidelijk maken.

Ooggetuigen hebben gezegd dat direct na het vertrek achter het toestel grote vlammen te zien waren. Al bij de start zou een van de motoren in brand hebben gestaan.

Een uitgevallen motor is voor de Concorde niet direct een probleem, maar brand maakt de situatie ernstiger. De brand kan makkelijk overslaan doordat de motoren van het toestel dicht tegen elkaar aan zitten.

Met één uitgevallen motor kan de Concorde in het algemeen nog verder vliegen. Zijn beide motoren aan één zijde van het toestel uitgevallen, dan is het voor de piloten moeilijk de Concorde nog langer in de lucht te houden. Ook omdat dan een groot deel van het vermogen wegvalt.

De piloten hebben wellicht geprobeerd het brandende toestel in de lucht te houden door de neus omhoog te trekken. Als de piloten de neus echter te ver omhoogtrekken, kan de luchtstroom haar greep op het toestel verliezen en kan het vliegtuig gaan dwarrelen. De piloten kunnen in dat geval alleen de neus weer snel naar beneden duwen en veel vermogen geven. De bemanning van de Concorde had daar door de lage vlieghoogte en de uitgevallen motoren waarschijnlijk geen gelegenheid meer toe, waarna het vliegtuig neerstortte.

Onwaarschijnlijk
B. Baksteen, woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, zei gisteren het onwaarschijnlijk te achten dat haarscheurtjes in de vleugels de oorzaak van de ramp zijn. „Daar wordt nu juist heel nauwkeurig op gelet”, zei Baksteen, wijzend op de strenge controle in Groot-Brittannië na de ontdekking van scheurtjes in de vleugels van een toestel van British Airways.

Luchtvaartdeskundigen van de Franse overheid zijn inmiddels een diepgaand onderzoek gestart. Zij worden daarbij geassisteerd door Amerikaanse en Britse specialisten. Frankrijk en Amerika hebben afgesproken elkaar bij incidenten met de Concorde te betrekken omdat luchtvaartmaatschappijen uit beide landen met het toestel vliegen.