Buitenland26 juli 2000

Uitkeringen aan nabestaanden zeer hoog

Ramp kost verzekeraars
zeker 350 mln. dollar

Van onze buitenlandredactie
NEW YORK – Analisten verwachten dat de ramp met de verongelukte Concorde kan leiden tot verzekeringsclaims met een gezamenlijke waarde van 350 miljoen dollar. Dit astronomische bedrag zou moeten worden uitgekeerd aan de nabestaanden van de slachtoffers en aan Air France voor het verlies van het vliegtuig.

De Concorde zelf was verzekerd voor 30 miljoen dollar, zo meldde een anonieme bron uit de Londense verzekeringswereld aan het persbureau Reuters.

Compensatiebetalingen aan familieleden kunnen oplopen tot 2,4 miljoen dollar per passagier, aldus R. Hartwig, die is verbonden aan het verzekeringsinformatie-instituut in New York. De verzekeringsanalist baseert zijn schattingen op geld dat is betaald aan de nabestaanden van slachtoffers die in 1996 omkwamen bij een vliegramp in Florida. Precieze bedragen die levensverzekeraars uitbetalen, zijn overigens moeilijk te achterhalen vanwege het vertrouwelijke karakter van de uitkeringen, aldus Hartwig.

Het vliegtuig van Air France was verzekerd bij Reunion Aerienne, een consortium van diverse Europese verzekeraars. Een woordvoerster van het bedrijf zegt dat het nog te vroeg is om te praten over de financiële gevolgen van de ramp.

Rijken der aarde
De claims kunnen hoog oplopen omdat de passagiers van de Concordes behoren tot de rijksten der aarde. Het gaat vaak om hooggeplaatste zakenlieden en topmodellen uit de mode- en filmwereld. „Iedereen uit de modebranche vliegt met de Concorde”, aldus een anonieme woordvoerder van het New Yorkse modehuis Elite. Volgens Betty Hammer van het reisbureau World Travel boeken welgestelde klanten geregeld een vlucht met een Concorde. „Het gaat om sleutelfiguren uit de Amerikaanse zakenwereld, voorzitters van raden van bestuur en president-directeuren van bedrijven. Een vlucht van New York naar Londen duurt per Concorde slechts drie uur. Dat is interessant voor mensen wier tijd kostbaarder is dan de prijs van een ticket”, zegt Hammer.

Zowel British Airways als Air France houdt zijn Concordes voorlopig aan de grond. De kosten daarvan vallen overigens mee. „Het vliegen met een Concorde is niet erg winstgevend. Op z'n best kun je de kosten eruit halen”, aldus een Londense luchtvaartanalist die liever anoniem wil blijven.