Kerk en Godsdienst | 15 augustus 2001 |
Tabgha aangewezen als plaats van de wonderbare spijzigingDe kerk van de broden en vissenDoor A. Muller
Basiliek De kerk werd echter herbouwd, maar de kruisvaarders zagen in 1099 alleen maar ruïnes. Ze bouwden de kerk weer op, maar deze werd verwoest toen de moslims de kruisvaarders versloegen bij Hattin in Galilea in 1187. Christenen bouwden in 1260 de kerk opnieuw op, maar deze werd drie jaar later vernietigd door de Mammelukken. Avontuur In 1932 vond een uitgebreid archeologisch onderzoek plaats. Daarbij troffen onderzoekers de mozaïeken vloer aan van de vijfde-eeuwse kerk. In 1934 werd een tijdelijke kerk gebouwd om het mozaïek te beschermen. Pas in 1976 besloot het comité van de Deutscher Verein vom Heiligen Lande de kerk uit de vijfde eeuw te reconstrueren, onder leiding van de architecten Anton Goergen, Fritz Baumann en Lothar Finck. Op 23 mei 1980 legde de Latijnse patriarch van Jeruzalem de eerste steen. Op 23 mei 1982 wijdde een groep rooms-katholieken de kerk in. De kerk is eigendom van de Deutscher Verein vom Heiligen Lande en het beheer is toevertrouwd aan de benedictijnen, die in een klooster bij de kerk wonen. Atrium De basiliek is door twee zuilenrijen in drie schepen verdeeld. De belangrijkste blikvanger in de kerk is het mozaïek. Het doet denken aan een tapijt dat uitgespreid is op de vloer. Op de tegelvloer zijn 22 verschillende vogels te zien en vele bloemen. Ook maakte de kunstenaar een afbeelding van een watermeter van de Nijl. De kunstenaar werd mogelijk door Martyrios, die van 478 tot 486 patriarch was van Jeruzalem, uit Egypte gehaald. Het mozaïek is het oudste mozaïek met afbeeldingen dat in Israël in een kerk is gevonden. Een paar Duitse vrouwen brachten met waar monnikengeduld de ontbrekende steentjes in het mozaïek aan. Dat waren zwart-witte steentjes, zodat de bezoeker snel kan zien wat origineel is en wat eigentijds. Bezoekers zijn vooral geïnteresseerd in het gedeelte met de broden en de twee vissen. Dit mozaïek is aangebracht voor een kalksteen die als altaar had gediend. Christenen beschouwden de steen vroeger ongetwijfeld als de steen die de Heere als tafel gebruikte bij de wonderbare spijziging. Het altaar staat in een apsis, met een dwarsschip aan beide zijden. Zeven bronnen Christenen identificeerden deze plaats ook met de plek waar Petrus in ere werd hersteld, zoals opgetekend staat in Johannes 21. Buiten de kerk bevindt zich een Byzantijns doopvont uit ongeveer 500. Een steenhouwer heeft de vont uit één blok rots gemaakt. In de vont konden vier volwassenen tegelijkertijd plaatsnemen om te worden gedoopt. In de buurt van Tabgha bouwden christenen in de vierde eeuw nog twee andere kerken, namelijk op de plaats van de zaligsprekingen en op de plaats van de verschijning van de verrezen Heere. Galilea is een gebied dat in de afgelopen eeuwen tallozen heeft geïnspireerd. Tabgha is een van de mooiste plekjes. |
Dit is het tweede deel in een vierdelige serie over bijzondere kerken in Israël.
Eerdere berichtgeving:
|
![]() |