Dit artikel is partnercontent.
Advies bij financiën, HRM, belastingen en overdracht
Op zoek naar advies over belastingaangiftes, jaarrekeningen, salarisadministratie of bedrijfsopvolging? Klop dan eens aan bij adviesbureau Van Lienden & Kooistra in Barneveld of Rhenen. Persoonlijk, gedreven, deskundig, betrouwbaar en efficiënt, maar indien nodig ook eerlijk en direct zetten de accountants en adviseurs zich in om het reilen en zeilen binnen ondernemingen te verbeteren. Met als specialisme: familiebedrijven.
Een van de medewerkers die veel met familiebedrijven te maken heeft, is Peter Kooistra. Hij houdt zich met name bezig met bedrijfsopvolgingen. Het mooie van die tak van sport is dat je op het snijvlak werkt van accountancy, fiscaliteit en de „softe kant” van mensen met hun gevoelens, vertelt hij. „Familiebedrijven begeleiden bij een opvolging is geen simpel kunstje doen, het is goed communiceren met alle familieleden en je inleven in alle psychologische processen die meespelen. Daarbij moet je iedereen zien mee te krijgen.”
Het begeleiden van een overdracht heeft iets van balanceren op een evenwichtskoord, stelt Peter. „Het begint al met de vraag: wie is een geschikte opvolger? Niet iedereen heeft daar altijd dezelfde ideeën bij. Dat betekent voor ons onder meer veel gesprekken voeren. Daarnaast zetten we competentietests en bedrijfsscans in.”
Een bedrijfsoverdracht is een proces waar vaak jaren overheen gaan, vertelt Peter verder. Volgens hem kun je als familiebedrijf –en adviesbureau– niet vroeg genoeg over de opvolging nadenken. „Wij vragen al ruim vóór het vertrek aan vader of moeder wanneer er gestopt gaat worden. Voor hen is dat vaak een moeilijk proces, waarbij ze langzaam aan hun nieuwe rol moeten wennen. Verder kost de overdracht een hoop reken- en regelwerk: wat moet het allemaal kosten, hoe gaan we om met de overige familieleden, is het handig om gebruik te maken van schenkregelingen?”
Soms is het beter om de opvolger buiten de familie te zoeken, stelt de adviseur. „Als zoon of dochter niet geschikt is om de firma over te nemen. Of als de vertrekkende generatie zich geen zorgen meer om het bedrijf wil maken. Verkoop het dan aan een derde partij. Dat levert meer rust én –meestal– meer geld op.”