Corona heeft ook invloed op jaarlijkse actie Kerkbalans
De jaarlijkse actie Kerkbalans is in 2021 anders dan anders. Ook op de grootste landelijke geldwervingsactie in Nederland hebben de coronamaatregelen grote invloed.
Wie doen er mee?
Aan de actie Kerkbalans, die in 1973 voor het eerst werd gehouden, doen ook dit jaar vier kerkgenootschappen mee. De Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland, de Evangelische Broedergemeente en de Oud-Katholieke Kerk vragen in de actieweken van 16 januari tot 30 januari al hun leden om een bijdrage voor de eigen kerk.
Het thema van de campagne van 2021 is ”Geef vandaag voor de kerk van morgen”.
Hoe wordt er actie gevoerd?
Normaal gesproken gaan vele duizenden vrijwilligers de leden van de ongeveer 2000 plaatselijke gemeenten langs met een formulier. De leden wordt gevraagd daarop een bedrag in te vullen dat ze in het lopende jaar aan de kerk willen geven. De toezegging kan in één keer of maandelijks worden overgemaakt. De ingevulde brieven worden na enige tijd weer door de vrijwilligers opgehaald en na een telling weet de plaatselijke kerkelijke gemeente hoe hoog de bijdrage van de leden is.
De opbrengst van Kerkbalans varieert van enkele duizenden euro’s voor kleine(re) (wijk)gemeenten tot soms wel een miljoen euro in grote gemeenten.
Geeft het bij de mensen langsgaan geen problemen met de beperkende coronamaatregelen?
Zeker wel. Nogal wat gemeenten proberen daarom dit jaar in ieder geval een deel van de actie digitaal te doen. Gemeenteleden krijgen toegang tot een afgeschermd en beveiligd deel van de website van de plaatselijke gemeente en kunnen daar hun toezegging invullen.
Dus dit jaar hoeven er geen vrijwilligers langs de deuren?
Toch wel, want een volledig digitale actie Kerkbalans is meestal niet voor de hele gemeente geschikt. Zo zijn veel ouderen, die een belangrijk deel van het ledenbestand van de deelnemende kerken vormen en niet zelden ook het vrijgevigst zijn, niet erg vaardig op digitaal gebied.
Ook kerkelijke leden die minder betrokken zijn bij het gemeenteleven kunnen soms beter persoonlijk benaderd worden omdat ze niet altijd vanuit zichzelf de moeite nemen een website te bezoeken. De site van Kerkbalans biedt een protocol om deze mensen ook in dit jaar coronaproof te benaderen, met adviezen als het direct afstand nemen na aanbellen en toestemming vragen om het gesprek te mogen voeren.
Zou het kunnen dat gemeenten, die nu gedwongen zijn om digitaal veel gemeenteleden te benaderen, het ook zo blijven doen als er in de toekomst geen beperkende maatregelen meer zijn?
Dat is zeker niet uitgesloten. Door de beperkende maatregelen nemen digitale mogelijkheden ook in tal van kerkelijke gemeenten een hoge vlucht. Zeker voor gemeenten met een grote meelevende kern gemeenteleden kan een digitale actie Kerkbalans een belangrijke besparing opleveren als het gaat om de inzet van vrijwilligers. Maar eerst zal bezien moeten worden of de digitale geldwerving niet veel minder opbrengt dan de persoonlijke benadering in andere jaren.
Wat levert de geldwervingsactie landelijk gezien op?
Met de actie Kerkbalans halen de deelnemende kerkverbanden elk jaar miljoenen euro’s op. De laatste volledige cijfers dateren uit 2016. Toen leverde de actie de Protestantse Kerk in Nederland zo’n 175 miljoen euro op. In de Rooms-Katholieke Kerk was de opbrengst ongeveer 47 miljoen euro.
De inkomsten dalen de laatste jaren wel gestaag door het afnemende ledental van de kerken. Uit tellingen blijkt dat een protestant gemiddeld wat meer geeft aan de kerk dan een rooms-katholiek.
Op 22 januari wordt er een onderzoek gepresenteerd naar de betrokkenheid van leden bij de actie Kerkbalans.