Dit artikel is partnercontent.
Vroege Thoolse aardappelen, van boer naar burger
Thoolse aardappelen, van boer naar burger. Zo luidt de slogan waarmee Maatschap Gebroeders Gunter uit Sint-Annaland haar nieuwe aardappelen vanaf 1 juni online verkoopt en bij klanten aan huis laat afleveren „In een unieke bewaarbox, tegen een eerlijke prijs.”
Jaarlijks wordt 13.000 ton Thoolse aardappelen vermarkt via de veiling van Alvantho in Sint-Annaland, vertelt ondernemer Martien Gunter. „Alleen, de laatste jaren daalt de omzet van de versmarkt door buitenlandse soorten in de supermarkt, terwijl de kwaliteit én smaak ervan beduidend minder zijn. De Thoolse telers zien op deze manier de afzet van hun exclusieve product kleiner worden. Dus bedachten we het plan om onze piepers dichter bij de consument te brengen, door ze rechtstreeks aan huis te bezorgen.”
Het enige wat de consument hoeft te doen, is op een bestelling plaatsen, een bezorgadres invoeren, afrekenen en wachten op de snelle levering door een medewerker van DHL. De prijs is ongeveer hetzelfde als die in de supermarkt, alleen dan inclusief transport. Bovendien is er al zeer vroeg aardappelverkoop mogelijk. Gunter: „Wij bezorgen onze aardappelen in een speciaal ontworpen bewaarbox. Die is van dik karton, waardoor het binnen donker en koel blijft, wat de houdbaarheid van het product verlengt.”
Smaakvolle aardappel
De doelgroep bestaat uit mensen die een smaakvolle aardappel willen eten en die van kwaliteit en duurzaamheid houden. „Mensen die na een dag hard werken zin hebben in een lekkere maaltijd met daarbij een paar Thoolse aardappelen. En gezinnen waar grootverpakkingen van 5 of 10 kilo sowieso aantrekkelijk zijn”, vult Gunter aan. „Juist de Thoolse aardappelen zijn uniek vanwege hun volle smaak en hun multifunctionele karakter. We richten ons bewust op de drie vroege en meest smaakvolle rassen: de Frieslander, Doré en Bildtstar. De overgrote meerderheid van de consumenten vindt die het lekkerst.”
Gunter verwacht veel van het nieuwe concept. „We sluiten daarmee aan bij de trend van online shopping. Steeds meer mensen doen online hun boodschappen en laten deze thuisbezorgen. Wat dat betreft, is het nu een gunstig moment om in te stappen.”
Biologisch-bewust
Het “van-boer-naar-burgerconcept” past ook goed in de hang naar biologisch-bewust, natuurlijk leven. Een pieper die rechtstreeks van het land op het bord van de consument belandt, smaakt per definitie al beter dan een exemplaar in een 10-kilozak van de supermarkt!
Het prijskaartje dat aan het concept hangt, valt mee. „We hanteren een totaalprijs per kilo, waarin de kosten van bezorging en bewaarbox zijn verwerkt. Bij de vroege aardappelen is de prijs iets hoger dan die in de supermarkt, omdat we maar 1/3 van de opbrengst van het land halen in vergelijking met het najaar, maar vanaf augustus, als de aardappelen voor €1,33/kilo in de supermarkt liggen, kunnen we voor hetzelfde bedrag de aardappelen thuis afleveren. Een eerlijke prijs, voor een goed product!”
Uitbreiden
Het is Gunters doel om met de webshop een groot aantal Nederlandse consumenten voor de versmarkt terug te winnen. „In de toekomst zouden we ook met de veiling Alvantho kunnen samenwerken om de consument een jaarrond te voorzien van verse, smaakvolle, Thoolse aardappelen.”
Klantreacties
- De smaak van de Thoolse Aardappelen is zó lekker en bijzonder, gewoonweg niet te evenaren!
- Wat zijn die Thoolse Aardappelen toch lekker, vooral die nieuwe aardappelen!
- Verse Thoolse Aardappelen, voor ons een dagelijkse delicatesse. Gekookt, gebakken of gefrituurd; je proeft het verschil overduidelijk
- Ohhh, als je deze aardappelen vergelijkt met die van de supermarkt; wat een verschil! Er zijn toch nog wel heel veel mensen die de Thoolse Aardappelen nog nooit geproefd hebben?
Contact
Maatschap Gebroeders Gunter
Oudelandseweg 6
4697 RN Sint Annaland
06 - 15414606
info@mtsgunter.nl