Kia Picanto: praktisch, royaal, zuinig

De opmars van Kia lijkt niet te stuiten. Het Koreaanse merk beoogt voor volgend jaar een toptienpositie. Een stroom nieuwe modellen moet die ambitie waarmaken. De Picanto is de eerste in de reeks en wordt geacht aan de onderkant van de markt de nodige consumenten tot aanschaf te verleiden.

14 May 2004 13:24Gewijzigd op 14 November 2020 01:14
De Kia Picanto oogt fris en modern en kan in een reeks felle kleuren geleverd worden. Foto RD, Anton Dommerholt
De Kia Picanto oogt fris en modern en kan in een reeks felle kleuren geleverd worden. Foto RD, Anton Dommerholt

De gangen en wegen van de Koreanen in autoland zijn op z’n minst opmerkelijk te noemen. De verhalen van Hyundai en Daewoo zijn bekend. Die van Kia wat minder. Het Koreaanse merk zette ooit in Europa voet aan wal met weinig attractieve modellen als de Sportage en de Sephia. Jarenlang opereerde het bedrijf in de luwte, maar ondertussen werd hard gewerkt aan de opbouw van een solide dealernetwerk. De oorspronkelijk leverbare auto’s werden vervangen door aantrekkelijker modellen en langzaam maar zeker trokken de verkopen aan. En toen ineens was er de Kia Sorento. De stoere, uit de kluiten gewassen SUV zag er niet alleen goed uit, maar was daarnaast zo scherp geprijsd dat de auto in minder dan geen tijd de koppositie van het segment wist in te nemen.

De nieuwe Picanto doet eveneens van zich spreken. In de eerste maand dat de auto leverbaar is, hebben al meer dan 1000 landgenoten hun handtekening onder een koopcontract gezet. De importeur verwacht dat dit jaar nog 2500 consumenten hun voorbeeld zullen volgen en rekent volgend jaar zelfs op 7000 orders. Met de slogan ”Lekker Fel” brengt Kia de Picanto onder de aandacht van het grote publiek. Het wagentje oogt fris en modern en kan in een reeks felle kleuren geleverd worden. Wat te denken van gifgroen, knaloranje of citroengeel?

Geringe emissie
De Kia Picanto is volgens de prijslijst leverbaar met twee verschillende benzinemotoren. In prijs verschillen de twee niet. In cilinderinhoud en vermogen echter wel. De kleinste meet een inhoud van 1,0 liter en is goed voor een maximumvermogen van 61 pk terwijl de grootste maximaal 65 pk via de voorwielen op het wegdek weet te brengen. Geen indrukwekkende verschillen die het bestaansrecht van twee motoren naast elkaar kunnen verklaren. Zeker niet wanneer er geen prijsverschil is. Het antwoord op de vraag waarom de Picanto 1.0 in het programma is opgenomen, ligt in zijn geringere emissie, hetgeen in een aantal landen een factor van betekenis is. De kleinste en schoonste motor is overigens momenteel nog niet beschikbaar, zodat de Picanto vooralsnog door de 1,1 liter viercilinder wordt aangedreven.

Dat is overigens helemaal geen straf. De Koreaan heeft weliswaar 15,1 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten, maar toont zich in het grootstedelijke verkeer levendig genoeg. De topsnelheid bedraagt 154 km/u, maar is vooral theoretisch. De aanloop die de Picanto hiervoor nodig heeft, is zo lang dat je in het overvolle Nederland enkel ’s nachts een succesvolle poging kunt wagen om de top te bereiken.

De Picanto stelt daar een aantal fijne eigenschappen tegenover. Zo is de motor behoorlijk geluidsarm en is de brandstofconsumptie gering. Gemiddeld verstookten we elke 19,4 kilometer een liter euroloodvrij. Je vraagt je af waarom Kia überhaupt aangekondigd heeft om de Picanto met een dieselmotor uit te brengen.

Compliment
De Picanto maakt ook op het asfalt een goede indruk. De compacte Aziaat is behoorlijk comfortabel geveerd, maar voelt geenszins slap aan. In bochten helt de carrosserie wat meer over dan gemiddeld en gaat de auto ondersturen, maar listig kan de Picanto met geen mogelijkheid genoemd worden. Ook over de besturing is weinig te klagen, terwijl de handgeschakelde vijfversnellingsbak zelfs een compliment verdient.

De Picanto is een praktische auto. Net als de nieuwe Fiat Panda is de auto enkel met achterportieren leverbaar, wat de toegankelijkheid enorm ten goede komt. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar, zodat de bagageruimte van 157 liter tot maximaal 882 liter kan worden vergroot. Gemeten naar de maatstaven in dit segment is de nieuweling van Kia royaal te noemen. Voorin kunnen volwassen heel fatsoenlijk zitten. Achterin is het krapper, maar voor tieners biedt de Picanto daar een heel redelijk onderkomen. Kia heeft niet beknibbeld op bakken en vakken, zodat er meer dan voldoende ruimte is om cd’s, zakken drop en zonnebrillen op te bergen. Het interieur is niet echt spannend. De indeling is logisch en de afwerking keurig, maar frivoliteit is er niet te vinden. Wie meer kleur in het leven achter het stuur wil, dient een oranje of blauwe auto te bestellen. De carrosseriekleur komt dan terug in de bekleding van stoelen en portieren.

Geen minpunten
De nieuwe Kia Picanto lijkt aan de voorwaarden te voldoen om tot een succes uit te groeien. De eerste berichten over de verkoopcijfers onderstrepen dat alleen maar. De Picanto is handig en ruim. Bovendien rijdt de auto goed, kloppen de prijzen en zijn er nauwelijks serieuze minpunten te vinden. Nu de kopers nog.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer