Ford S-MAX: een stijlvolle zevenzitter
Er zijn nog maar weinig merken die het concept van de ruimtewagen trouw blijven. Ford is er een goed voorbeeld van. De S-MAX is een van de twee smaken die het merk in de aanbieding heeft.
Veel automobilisten die voorheen een ruimtewagen reden, hebben hun toevlucht gezocht tot de SUV en de cross-over. De hoge zitpositie met het bijbehorende zichtveld is gebleven, maar een stoere SUV past beter bij deze tijd, zo lijkt het. Het aanbod traditionele, grote ruimtewagens blijft beperkt tot de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy.
De S-MAX, het broertje van de Galaxy, kenmerkt zich door een lagere daklijn, waardoor de auto een sportievere uitstraling krijgt. Ford houdt het bestaande concept in stand, maar baseert de nieuwe S-MAX op het onderstel van de huidige Mondeo.
Vijf of zeven zitplaatsen
Wie aan de Mondeo Wagon niet genoeg heeft qua ruimte, wordt door de S-MAX op zijn of haar wenken bediend. De flexibiliteit van de auto bewijst zich onder meer met de beschikbaarheid van vijf of zeven zitplaatsen. In het laatste geval verzinken de achterste vijf stoelen in één beweging in de vloer. De stoelen neerklappen gaat heel eenvoudig. Tegen het linkerzijpaneel van de bagageruimte zitten vijf knoppen waarmee je dit op afstand kunt regelen.
Achter de zeven stoelen blijft er nog 285 liter beschikbaar voor bagage. Maar als alles wordt neergeklapt, groeit dit tot 2200 liter.
De ruimte op de derde zitrij is vooral bedoeld voor kinderen, al kunnen volwassenen het er ook wel uithouden als de rit niet te lang duurt. Met name de afstand tussen de vloer en de zitting is aan de krappe kant.
Qua vormgeving zette Ford tien jaar geleden met de S-MAX een behoorlijk spannend ogende auto neer. Nu houdt het merk daar gewoon aan vast en werpt het geen extra elementen in de strijd. Dat is een beetje jammer, omdat andere merken juist wel weer een stap verder hebben gezet. Ook de conceptversie, die Ford enige tijd voor lancering toonde, beloofde veel goeds. Maar gezien het bescheiden aanbod van zevenzits ruimtewagens en de tevreden rijdersgroep van het vorige model, zal Ford met de nieuwe S-MAX klanten blijven trekken.
Als er één Europese fabrikant bestaat die weet hoe een goed onderstel opgebouwd en afgestemd moet worden, dan is het wel Ford. Van Fiesta tot en met Mondeo beschikken alle modellen over die eigenschap. Net als voorheen loopt de S-MAX in de pas met de Mondeo. De vijf- of zevenzitter heeft een afstemming die vooral op comfort is gericht. Dat blijkt in positieve zin op lange trajecten met af en toe oneffenheden: die worden goed opgevangen. Op bochtige trajecten blijkt duidelijk dat de koets wil overhellen, waardoor je gas terug moet nemen. Eenzelfde reactie van enige instabiliteit treedt op bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre. Nu kun je je afvragen of het de gemiddelde gebruiker van dit soort auto’s met zeven man aan boord om de snelste tijden gaat.
Turbo
Daar is overigens de techniek wel op afgestemd. Voor in de S-MAX ligt in dit geval een 2 liter benzinemotor met turbo. Die levert een fors vermogen van 240 pk en een zeker zo bevredigend koppel van 345 Nm al bij 1900 tr/min. Dat is goed te merken aan het gedrag van de krachtbron. Direct nadat het gaspedaal wordt ingetrapt, is de motor bij de les en presteert hij uitstekend. In slechts 8,4 seconden sprint de S-MAX naar de 100 km/u. Schakelen hoeft niet, want deze motor wordt standaard gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling. Die schakelt zonder het te laten voelen en mooi vlot.
De uitkomst van de krachtige motor met automaat en een voertuiggewicht van 1648 kg leveren uiteindelijk een brandstofverbruik op dat met net onder de 1 op 10 aan de hoge kant is. Maar als dit verbruik over zeven passagiers wordt verdeeld blijkt comfortabel transport per persoon betaalbaar.
De Ford S-MAX is er vanaf 39.240 euro. De 2.0 Ecoboost Titanium komt op 48.965 euro inclusief automaat. De derde zitrij zit in het Traveller Pack voor 1970 euro.
Ford S-MAX 2.0 Ecoboost Titanium
+
Uitrusting. De complete Titaniumuitrusting van de S-MAX laat geen steken vallen waar het gaat om toeters en bellen. Alle elektronische zaken zijn present.
Rijeigenschappen. Het onderstel van de S-MAX is afgestemd op comfort voor maximaal zeven. Daarmee levert de auto wel iets aan scherpte in op bochtige wegen.
Brandstofverbruik. De combinatie van een krachtige motor met standaard automaat en een flink gewicht leveren een verbruik op dat aan de hoge kant is.