Vrouwen zijn expressiever op sociale media

BRUSSEL (IPS) — Vrouwen maken op een veel expressievere manier gebruik van sociale media dan mannen. Jonge vrouwen zijn op dit punt zelfs echte trendsetters. Tot die conclusie komt de Engelse onderzoeker Ruth Page.

1 December 2011 18:33Gewijzigd op 14 November 2020 17:59

Ruth Page van het departement Engels aan de Universiteit of Leicester ging via een uitgebreid onderzoek na in welke mate vrouwen anders gebruik maken van sociale media dan mannen.

Vrouwen zijn meer geneigd over emotionele onderwerpen te schrijven op Facebook, Twitter en blogs, en ze doen dat ook op een expressievere manier, concludeert Page. Vrouwen gebruiken bijvoorbeeld meer emoticons, kussymbolen en onconventionele typografie.

Vrouwen van 19 tot 25 jaar blijken trendsettend te zijn in deze expressieve manier van vertellen. Hun stijl wordt overgenomen door oudere vrouwen, vooral veertigers, en door tienerjongens. Mannen laten dit aan zich voorbijgaan.

“De rol van jonge vrouwen als aanvoerders van de veranderingen in de vertelstijl op sociale media is betekenisvol, want dit staat haaks op andere statistieken die laten zien dat ze ondervertegenwoordigd zijn als ontwikkelaars van socialemediasites en sofware.”

Zopas publiceerde Ruth Page een nieuw boek, Stories and Social Media. In 2006 publiceerde ze een literair en linguïstisch onderzoek naar de feministische narratologie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer