Uitleg ledenregistratie Protestantse Kerk
UTRECHT – De ontwikkeling van een nieuw ledenregistratiesysteem voor de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) duurde bijna zes jaar. Maar donderdagmiddag is het dan zover. In het Landelijk Dienstencentrum in Utrecht wordt officieel de Ledenregistratie Protestantse Kerk (LRP) gepresenteerd. Een overzicht.
April 2005: De Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk verenigen zich in 2004 tot de Protestantse Kerk in Nederland. De kleine synode van de Protestantse Kerk besluit in april 2005 tot de invoering van een nieuw systeem voor landelijke ledenregistratie. In het nieuwe ledenadministratiesysteem moet de plaatselijke gemeente centraal staan. De Protestantse Kerk kent vier soorten gemeenten: protestantse gemeenten, hervormde gemeenten, gereformeerde kerken en lutherse gemeenten. Er wordt gekozen voor een centraal systeem dat door de gebruikers via internet te benaderen is. Het kan niet alleen gebruikt worden voor de ledenadministratie, maar ook voor de registratie van de financiële bijdragen van gemeenteleden. Bovendien kunnen predikanten en ouderlingen pastorale gegevens in het systeem invoeren.
November 2006: De Stichting, Mechanisatie, Registratie en Administratie (SMRA) is verantwoordelijk voor de landelijke ledenregistratie. De kleine synode draagt die taak over aan het bestuur van de Dienstenorganisatie in Utrecht.
maart 2007: Het nieuwe landelijke ledenregistratiesysteem krijgt de naam Numeri (Getallen). De kosten voor de ontwikkeling van het ledenregistratiesysteem blijven echter stijgen. Wanneer de synode van de PKN in april 2005 tot invoering van het nieuwe systeem besluit, worden de kosten geraamd op 2,3 miljoen euro. In maart 2006 verhoogt de kleine synode het budget tot 2,5 miljoen euro. In september 2006 wordt duidelijk dat de kosten inmiddels zijn opgelopen tot 3,6 miljoen euro. In een nieuw projectplan, dat in november 2006 aan de kleine synode is gepresenteerd, wordt nog eens 1,5 miljoen euro extra gevraagd, waarmee de totale kosten stijgen tot 5,2 miljoen.
Juni 2008: De Protestantse Kerk stopt per direct met de ontwikkeling van Numeri. Dat betekent een verlies van 3,2 miljoen euro. Zo’n 2 miljoen euro moet worden gezien als een investering in de opvolger van Numeri. De kerk begint echter niet meteen met de (her)bouw van een nieuw systeem, maar ze gaat deze eerst voorbereiden met behulp van een externe commissie van deskundigen. Nieuwbouw van het ledenregistratiesysteem kost, volgens onderzoeken, ongeveer net zo veel als het afbouwen van Numeri. Nieuwbouw houdt onder meer in dat er een directe koppeling komt met een lokaal pakket –Scipio van de firma Hagru uit Sneek– dat veel gemeenten gebruiken. Het bestuur van de Dienstenorganisatie maakt bekend dat zij een overeenkomst heeft gesloten tot overname van Hagru, dit met het voorbehoud van goedkeuring van synode.
November 2008: De Protestantse Kerk heeft de onderhandelingen over de overname van softwarebedrijf Hagru afgebroken. Beide partijen kunnen het niet eens worden over de nadere voorwaarden. Nu de overname van Hagru niet doorgaat, zal de Protestantse Kerk het pakket Baruch als lokaal pakket blijven aanbieden. Gemeenten kunnen hiervan gebruikmaken, in ieder geval tot het nieuw te ontwikkelen systeem voor de landelijke ledenregistratie operationeel wordt. Hagru zal Scipio en andere producten blijven aanbieden aan de plaatselijke gemeenten.
Maart 2009: De Protestantse Kerk presenteert een plan van aanpak voor een nieuw ledensysteem, dat de naam Ledenregistratie Protestantse Kerk (LRP) krijgt. Het nieuwe systeem moet uiterlijk september 2011 operationeel zijn.
November 2009: De kleine synode van de Protestantse Kerk stemt unaniem in met de bouw van een nieuw ledenregistratiesysteem. Het systeem, dat via internet gebruikt kan worden, moet in 2011 gereed zijn en kost maximaal 3,7 miljoen euro. De LRP zal gebouwd worden door softwarebedrijf Mendix uit Rotterdam.
Februari 2011: Het nieuwe ledenregistratiesysteem kan worden ingevoerd. De eerste activiteiten zijn gestart om de landelijke uitrol mogelijk te maken, zoals het inrichten van een helpdesk en het bespreken van trainingsdata en -locaties.
Maart 2011: In Utrecht vindt de officiële presentatie van de LRP plaats.