Nissan Micra CVT: meer voor minder
Betaalbaarheid bij aanschaf maar ook tijdens een lang leven van een auto is van groot belang voor de meeste consumenten.
Daarom valt Nissan te prijzen om de nieuwste generatie Micra, die wat groter is geworden, voortaan standaard vijf portieren heeft, minder brandstof verbruikt en bovendien voor een lagere prijs wordt aangeboden. Zit er een addertje onder het gras?
Als er één model is dat Nissan in Europa op de kaart heeft gezet, dan wel de Micra. De auto werd door de jaren heen sterk op onze smaak afgestemd en wist daardoor een groeiende groep automobilisten aan zich te binden. Omdat Nissan in haar Engelse fabriek inmiddels andere modellen produceert, wordt de splinternieuwe Micra uit India betrokken en daarmee wordt de lagere prijs ten opzichte van z’n voorganger verklaard.
De aanvankelijk Europees getint Micra is wereldauto geworden. De driedeurs is geschrapt en ook de dieselmotor is verdwenen, omdat de nieuwe benzinemotor zo efficiënt is. De Micra krijgt de primeur van een 1,2 liter driecilinder met twaalf kleppen en een zeer bevredigend vermogen van 80 pk. Er komt nog een turboversie van dezelfde krachtbron (juni), die 99 pk voortbrengt en kan voldoen aan de eisen voor belastingvrijstelling.
De normale 1,2 liter is er meteen met een keuze uit een handgeschakelde vijfbak of een comfortabele CVT die uitstekend bij het karakter van de auto blijkt te passen. Kenmerken voor een continu variabele transmissie is het hoog oplopende toerental als bij accelereren het gaspedaal flink wordt ingetrapt. Deze eigenschap vertoont de CVT in de Micra nauwelijks en dat zorgt voor meer rust. Ook de motor draagt daartoe bij, het typische driecilindergeluid blijkt zo keurig op de achtergrond dan niet iedereen wil geloven dat de Micra slechts drie cilinders in het vooronder heeft. Het gemiddelde brandstofverbruik is gunstig met een praktijkgemiddelde van gemakkelijk boven de 1 op 15. Om de 100 km/u te bereiken vraagt de Micra 14,5 seconden geduld, terwijl de topsnelheid is vastgesteld op 161 km/u.
Heel bewust hebben de ontwerpers de bolle daklijn behouden, waardoor de uitstraling van de vijfdeurs typisch Micra is gebleven. Het naar achteren verder en hoger doortrekken van de daklijn levert een aanzienlijk winst in het interieurvolume op. Met zijn lengte van 3,78 meter is de Micra plezierig compact, maar kan prima concurreren met andere modellen uit het B-segment. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het bagagevolume van 265 liter dat maximaal uit te breiden is naar 1132 liter. Vanaf het Acenta uitrustingsniveau kan deze bank in delen worden neergeklapt.
De Micra was jaren een kleurrijk en vrolijk model. Qua interieurkleuren heeft de nieuweling wat moeten inleveren, maar het dashboard maakt nog steeds een hippe indruk, onder meer dankzij het ronde instrument op de middenconsole voor de klimaatbeheersing. Daarboven hoort bij de complete Connect Edition een behoorlijk kleurenscherm van het navigatiesysteem. Dat is gekoppeld aan een radio/cd-speler met zes luidsprekers. Wie het contact van de auto uitzet, krijgt op de centrale display ”vaarwel” te zien. Dat klinkt niet echt bemoedigend en de importeur heeft toegezegd dat dit gaat veranderen in het prettiger klinkende ”tot ziens”. In stadsverkeer zijn de parkeersensoren achter en het parkeerhulpsysteem erg plezierig. De laatste meet een parkeerplek op en bepaalt of het groot genoeg is.
De leefruimte in de Nissan is meer dan keurig en ondanks de bescheiden afmetingen van de voorstoelen zitten ze zo ook op wat langere ritten voldoende comfortabel. Op de achterbank blijkt vooral de hoofdruimte netjes in orde en is de beenruimte sterk afhankelijk van de lengte van de voorpassagiers. De keuze voor wat minder dure materialen is een bewuste. Dat is bij de diverse kunststoffen wel te merken, ze komen wat hard over. Bovendien blijken de deurpanelen erg dun. Gelukkig heeft alles z’n prijs en die is juist bij de Micra uitermate aantrekkelijk.
Over het onderstel van de nieuwe compacte Nissan louter lof. De bodemgroep is helemaal nieuw ontwikkeld en blijkt comfortabel van afstemming, maar tegelijk ook zo geconstrueerd dat de carrosserie maximaal ruim is. Het overhellen in bochten wordt keurig binnen de perken gehouden en op langere snelwegritten komt de auto veel volwassener over dan hij op papier doet vermoeden.
De vanafprijs van de Nissan Micra bedraagt 11.200 euro voor de vijfdeurs Visia. Deze Connect Edition) met CVT is voor 15.800 euro de duurste uit de reeks.
+ vormgeving
De nieuwe, niet meer specifiek op Europa afgestemde Nissan Micra is een interessante auto omdat hij meer interieurvolume biedt voor een aantrekkelijke prijs. Bovendien heeft de Micra voortaan standaard vijf deuren.
+ motor
Een driecilindermotor is meestal herkenbaar aan een specifiek geluid. Bij de Micra is dat nauwelijks waarneembaar, terwijl de auto met een vermogen van 80 pk prima uit de voeten kan.
+/- interieur
Het interieur is deels opgebouwd uit goedkope kunststoffen. De deurpanelen bewegen zelfs als de arm tegen de leuning steunt. De prijs maakt dit deels goed. Jammer dat de vrolijke kleuren zijn verdwenen.
++ volume
Gezien de bescheiden lengte is de standaard bagageruimte met 265 liter verrassend ruim. Met neergeklapte achterbank groeit het volume naar 1132 liter. Dan blijkt de Micra een van de ruimste modellen uit het segment.
- display
Van de Micra is bekend dat veel ouderen dit model rijden, maar het gaat wel ver als de boordcomputer op de centrale display iedere keer dat het contact wordt uitgezet ”vaarwel” zegt. Dat wordt binnenkort ”tot ziens”.
Nissan Micra CVT
Topsnelheid
161 km/h
Acceleratie
14,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 op 15,2
CO2-uitstoot
125 g/km