Mondeo kansrijk dankzij comfort
In de hogere middenklasse wordt de spoeling voor generalisten steeds dunner. Voor fabrikanten die ”alles” aanbieden, van een klein stadswagentje tot en met een grote limousine. De klanten zijn opgeschoven naar een ruimtewagen, een SUV of een hoger segment. Door de stortvloed aan nieuwe modellen die op stapel staan, zou het tij wel eens kunnen keren. De eerste nieuwkomer is de derde generatie Ford Mondeo.
De Mondeo is helemaal nieuw. Ford is wel trouw gebleven aan de opbouw van het programma met een sedan, een vijfdeurs hatchback en de in ons land zo immens populaire wagon, die goed is voor zo’n 70 procent van de verkoopmix. Het gaat overigens nog over de hogere middenklasse, maar met een lengte van 4,83 meter zou de Mondeo een jaar of tien geleden zonder problemen de opvolger van de Scorpio hebben kunnen zijn.Ford heeft zijn derde Mondeo een erg zakelijk uiterlijk meegegeven. Strakke, langgerekte lijnen geven een beeld van een redelijk tijdloze auto. Hij heeft een opvallend lange wielbasis van 2,85 meter, wat veel goeds voorspelt voor de binnenruimte. Het onderstel is afgeleid van de S-MAX en de Galaxy uit eigen stal, maar ook van de nieuwe Volvo’s V70 en S80. Dit doet al vermoeden dat de hele Mondeoreeks naar een hoger niveau is getild.
Het front is proportioneel goed gevuld met een flinke grille, een nog wat grotere luchtinlaat in de bumper, grote koplampen en keurig in de belijning opgenomen, eveneens volwassen gedimensioneerde mistlampen. De opstaande rand in de motorkap, die in een lichte V-vorm naar de buitenspiegels loopt, lijkt een element van concerngenoot Volvo. Qua profiel toont de Mondeo hooggesloten, wat nog eens wordt benadrukt door de opgaande lijn in de achterste zijruit. De wielkasten zijn beschaafd aangezet. De richtingaanwijzers in de voorschermen zijn gevat in een chroomkleurige omlijsting met een klein roostertje. Buitenspiegels en portiergrepen worden keurig meegespoten.
Voetstuk
Aan de achterkant blijkt duidelijk dat de Mondeo Wagon familie is van de S-MAX, vooral door de vorm van de achterlichten en de aan de onderkant afgeschuinde achterruit. De dakspoiler sluit goed aan bij de beschaafd sportieve lijn van de auto. Wat uitstraling betreft zal niets het succes van de Mondeo in de weg staan.
Het grote voorbeeld in deze klasse is en blijft de Volkswagen Passat, een auto die door zijn kwaliteitsbeleving bij zowel fabrikanten als consumenten op een voetstuk staat. Wat de inrichting betreft heeft Ford z’n zaakjes goed in orde, maar hij kan toch niet tippen aan het gevoel dat zijn tegenstrever geeft. De bovenkant van het dashboard is altijd zwart en lijkt wat laag te liggen. De opstelling van toerenteller en snelheidsmeter doet enigszins terugdenken aan de Ford Taunus van midden jaren zeventig, alleen zaten de klokken daarbij nog veel lager. Het gebruikte materiaal voor het dashboard is dik in orde.
Het interieur is in verschillende kleurencombinaties leverbaar, in dit geval lichtbeige. Een zeer besmettelijke kleur, waarop bovendien alle details (te) goed zichtbaar zijn. De greep waaraan het portier wordt dichtgetrokken vertoont bovenop een gietnaad die na enkele maanden gebruik heel snel smerig zal worden. Zoiets doet meteen wat onverzorgd aan.
Ook aan de kunststofdelen aan de binnenkant van de achterklep mag Ford nog wel wat verbeteren; deze sluiten slecht aan. En waarom niet even een stikrandje langs de mat op de vloer van de bagageruimte? Deze lijkt nu gewoon met een schaar uit een rol te zijn geknipt.
Weglaten
De Mondeo is, zoals te verwachten, een zeer ruime auto met volop plaats voor twee voorpassagiers en maximaal drie personen achterin. De stoelen zijn voldoende groot en in alle richtingen af te stellen, waardoor personen van verschillend formaat een prima zit kunnen vinden. De Mondeo heeft een brede middenconsole, die bij de Ghia in houtopdruk is uitgevoerd. Eigenlijk is dat een beetje te veel van het goede. Ze hadden bij Ford beter een lesje in de kunst van het weglaten kunnen volgen. Een bescheiden rand rond de bedieningsorganen op de console was fraaier geweest dan de volledige breedte met ’hout’ te overtrekken.
Bijzonder is het instrumentarium, met een zeer groot digitaal scherm tussen de analoge toerenteller en de snelheidsmeter, dat enkel bij de Titanium standaard is. De Ghia heeft gewoon twee grote klokken en twee kleinere exemplaren voor brandstofvoorraad en motortemperatuur. Na enige gewenning zijn alle bedieningsknoppen bijna op de tast te vinden.
De Ford Mondeo Wagon heeft achter de bank plaats voor minimaal 542 liter aan bagage. Na het weghalen van de rolhoes en het neerklappen van de achterbank groeit dit uit tot een flinke 1733 liter. Daarmee kan iedereen wel uit de voeten.
Onderstellen
De 2 liter TDCi diesel is in het Mondeosegment veelgevraagd. Door het totaalgewicht van net geen 1600 kilo is een flinke motor geen overbodige luxe. De diesel levert 140 pk en een koppel van 320 Nm tussen de 1750 en de 2240 tr/min. Bij snel accelereren is er een overboost mogelijk, waarbij het koppel kortstondig tot 340 Nm toeneemt. De Wagon komt er aardig mee uit de voeten, met een top van 205 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 seconden. De handgeschakelde zesbak kent een exacte bediening.
Ford is een meester op het gebied van onderstellen en daar profiteert de nieuwe Mondeo volop van. De onafhankelijke ophanging rondom zorgt voor meer dan voldoende comfort, ook op grote oneffenheden, terwijl voor kort op elkaar volgende ribbels juist een zekere stugheid is ingebouwd. Binnen het segment staat de Mondeo op dit vlak in de voorste gelederen. Ook de stuurprecisie is dik in orde. Dat maakt de Mondeo in z’n geheel tot een aantrekkelijke wagen, zonder dat hij de volledige concurrentie meteen op achterstand zet. De Mondeo start bij 26.925 euro voor de sedan 1.6 16V Trend. Als Ghia 2.0 TCDi Wagon komt de auto op 35.675 euro.
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Waardering
- forse binnenruimte voor passagiers en bagage, erg prettig onderstel, rijke uitrusting
- hier en daar wat slordigheden in de detailafwerking, flink kentekengewicht
Techniek
Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 1750-2240 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,8 seconden; topsnelheid: 205 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4830 mm; breedte: 1886 mm; hoogte: 1548 mm; wielbasis: 2850 mm; gewicht: 1590 kilogram; inhoud bagageruimte: 554-1745 liter; brandstoftank: 70 liter; Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia: 35.675 euro.
Alternatieven
Opel Vectra Wagon 1.9 CDTi 150 pk Temptation: 35.135 euro
Zeer fors bemeten stationwagon met een ruime keuze aan motoren en uitrustingsvarianten en daardoor zeer goed te vergelijken met de Mondeo. Vormgeving is erg hoekig. Wordt op dit moment in de aantrekkelijke Temptationuitvoering geleverd en kan prijstechnisch goed mee.
Peugeot 407 SW 2.0 HDi XS: 36.350 euro
Een auto met een zeer uitgesproken vormgeving, niet alleen door zijn front, maar ook door de typische achterkant. Interieurvolume is wat minder, omdat de vorm net iets meer voorrang heeft gekregen. De 2 liter diesel is identiek aan die van de Ford Mondeo. Comfortabel onderstel.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Trendline: 36.790 euro
Het grote voorbeeld in deze klasse door zijn zakelijke uitstraling, maar ook door de kwaliteit die er aan alle kanten van afstraalt. De 2 liter TDI is niet de meest verfijnde motor, maar de Passat wordt niet door de Mondeo van zijn voetstuk gehaald. Is aan de dure kant.