Bescheiden kanjer
Een enkeling kan zich uit de jaren tachtig wellicht nog het Roemeense merk Dacia herinneren, dat tegen aantrekkelijke tarieven de op dat moment al aardig verouderde Renault 12 op de markt bracht. Sinds kort is Dacia weer terug. De link met Renault is gebleven, de aantrekkelijke prijsstelling ook, maar van een verouderd product is geen sprake meer.

Dacia werd vorig jaar nieuw leven ingeblazen. De productie van diverse oudere modellen werd stopgezet. De fabriek onderging onder regie van eigenaar Renault een volledige modernisering en daarbij hoort uiteraard een nieuw product, de Logan.Een vierdeurssedan met de binnenruimte van een middenklasser en het bagagevolume van een auto uit een nog hoger segment - zo kan de Logan het best worden gekenschetst. Geen poespas bij de vormgeving, want dit model is helemaal afgestemd op het gebruik in landen waar het wegennet minder is ontwikkeld dan in West-Europa. Landen bovendien waar lang niet altijd sprake is van een uitgebreid dealernetwerk, waar het onderhoud plaatsvindt in kleine werkplaatsen. Simpele, betrouwbare techniek hoort als vanzelf bij het concept.
Maar de Logan is ook modern. Renault is uitgegaan van de bodemgroep van de Modus en de nieuwste generatie Clio. Met 4,25 meter past de Logan eigenlijk in de middenklasse. Toch komt de auto compact over. En dat wordt vooral veroorzaakt door de volwassen hoogte, waardoor de Dacia smal lijkt, maar dat beslist niet is. Het kofferdeksel moet met de sleutel ontgrendeld worden, maar daarna is de opbrengst een gapend gat van maar liefst 510 liter. Er is menige topklasse limousine die dit niet haalt. Een mooie, vlakke bak zonder extra vakjes, bakjes of dubbele bodem. Helaas kan de achterbank niet worden neergeklapt.
Verrassend ruim
De interieurruimte is een verrassing. Door het redelijk hoge dak kunnen de stoelen netjes rechtop worden geplaatst en dat scheelt weer ruimte in de lengte. Op de achterbank kunnen prima twee tot drie volwassenen zitten. Ruimte wordt ook gewonnen doordat de portieren behoorlijk recht zijn vormgegeven. Extra breedte is hier de winst.
Voorin is het prima zitten. De stoelen komen zo uit de collectie van Renault en hebben een relatief korte zitting. De Lauréate-uitvoering is de meest complete en dat is onder meer te zien aan de bekleding van de portierpanelen in dezelfde stof als de stoelen. De bestuurdersstoel kan in hoogte worden aangepast.
Het dashboard is net als de buitenkant van de Logan eenvoudig opgezet, maar alles wat nodig is, is er op te vinden. In deze uitvoering is er zelfs sprake van elektrisch bediende voorportierruiten en een boordcomputer. De ventilatieroosters zijn rond en de twee lamellen kunnen eenvoudig met de hand worden geopend. Veel onderdelen zoals knopjes, stuurwiel, de verplaatsbare asbak en portiergrepen hebben we bij diverse Renaultmodellen al eerder gezien. De auto maakt aan de binnenkant de indruk een direct familielid te zijn van de Clio uit de jaren negentig.
Recente krachtbron
Het aandeel diesels bij nieuwe personenauto’s is in West-Europa inmiddels boven de 50 procent uitgekomen. De ontwikkeling op het gebied van diesels rechtvaardigt dit. Bovendien belasten ze met hun lage CO2-uitstoot het milieu minder en wordt de roetemissie steeds verder teruggedrongen door filters. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat bij andere emissies diesels nog licht in het nadeel zijn. De Nederlandse overheid kent een zware BPM-heffing op diesels, waardoor op dit moment het dieselaandeel niet verder komt dan 25 procent.
Lpg daarentegen is erg populair sinds het stijgen van de energieprijzen. Renault Nederland was dan ook bezig een gasgestookte versie van de Logan te ontwikkelen. De diesel zou niet naar de lage landen komen. Toch heeft de vraag van met name fleetowners en leasemaatschappijen de importeur ertoe bewogen de dCi-motor in de Logan wel te gaan voeren en daarmee wordt het lpg-plan van tafel geveegd.
Met de 1.5 liter dCi-krachtbron levert Dacia een fraai stukje techniek. Het is een zeer recente krachtbron, die in vergelijkbare configuratie in veel Renaults te vinden is. De Logan heeft de minst vermogende variant: 68 pk en een lekker koppel van 160 Nm bij slechts 1700 toeren per minuut. Dat betekent dat er heerlijk lui geschakeld kan worden en dat er vrijwel altijd voldoende ’zin’ is om te accelereren. Dat doet de motor zonder morren en rumoer. Want ook tegen de topsnelheid van 158 kilometer per uur blijft de krachtbron op de achtergrond. In vijftien seconden staat de 100 kilometer per uur de teller, maar de 1.5 dCi is typisch zo’n motor die bij vlot inrijden tot meer in staat is.
Het brandstofverbruik is aantrekkelijk laag, met gemiddeld 1 op 18,6 onder Nederlandse omstandigheden. Op en neer naar Frankfurt met het gaspedaal waar mogelijk onderin, levert altijd nog een gunstige 1 op 15,3 op! Geen wonder dat de Logan dCi een B-energielabel heeft. Dat levert een BPM-voordeel van 500 euro op.
Frans comfort
Eén eigenschap van de Logan stamt beslist uit het verleden en dat is de afstemming van het onderstel. Dat klinkt wellicht negatief, maar dat maakt de Logan juist extra aantrekkelijk. Want wat heeft de moderne automobilist aan een stug geveerde auto als er veelvuldig in de file wordt gereden en in de woonomgeving de verkeersdrempels als paddenstoelen uit de grond schieten? De Logan heeft met zijn McPhersonveerpoten en zijn H-vormige achteras een afstemming die uitermate vergeeflijk is op oneffenheden. Zeg maar ouderwets Frans comfort. Asfalt, klinkers, kinderkopjes of een onverharde ondergrond, ze zijn hem allemaal even lief. Natuurlijk helt de koets ietwat over door de hoogte en de hogere stand op de wielen, maar dat is beslist niet hinderlijk, ook niet bij hoge snelheden.
Met de Logan dCi heeft Dacia nipt de goedkoopste diesel van de markt. Maar vanaf 13.495 euro is wel een auto te koop met een serieus formaat met bijbehorende ruimte voor passagiers en bagage. De 700 euro duurdere Lauréate-uitvoering is aan te raden door de aanzienlijk completere uitrusting. En gelukkig zijn de spaarzame opties zoals metaallak en airco eveneens vriendelijk van prijs. De Logan is op zijn eigen bescheiden manier een echte kanjer. De benzineversie begint al bij 8495 euro! Dacia is verkrijgbaar via een aantal geselecteerde Renaultdealers.
Dacia Logan Lauréate 1.5 dCi
Waardering
- zeer gunstige aanschafprijs, fijne diesel, veel binnenruimte
- geen neerklapbare achterbank, slechts twee airbags mogelijk
Techniek
Cilinderinhoud: 1461 cc; maximumvermogen: 50 kW/68 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 160 Nm bij 1700 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 15 seconden; topsnelheid: 158 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4250 mm; breedte: 1735 mm; hoogte: 1525 mm; wielbasis: 2630 mm: gewicht: 1040 kilogram; inhoud bagageruimte: 510 liter; brandstoftank: 50 liter; Dacia Logan Lauréate 1.5 dCi: 14.195 euro.
Alternatieven
Citroën C1 1.4 Hdi Ambiance: 14.790 euro
Standaard met vijf portieren, zeer compacte stadsauto met prettige rijeigenschappen. Erg krap achterin, zowel voor bagage als passagiers. Vrolijke vormgeving met grappig ingericht interieur. Erg handig in de stad.
Fiat Panda 1.3 Multijet 16V Dynamic: 13.595 euro
Stoer ogende vijfdeursauto met compacte buitenafmetingen en verrassend veel binnenruimte. Zeer prettige en behoorlijk krachtige dieselmotor. Interieurafwerking met harde materialen.
Kia Picanto 1.1 CRDi VGT LXE Airco: 13.895 euro
Leuk vormgegeven, compacte vijfdeurs met een zeer compacte 3 cilinder dieselmotor. Standaard met airconditioning en alleen op speciale bestelling verkrijgbaar. Kan qua motor niet met de 4-cilinderconcurrentie mee.