Kerk & religie

„De stemming is er een van rouw”

AL-QUSSIA - De Koptisch Orthodoxe kerk in Egypte viert het paasfeest dit jaar een week later dan de westerse kerken. De datum van het orthodoxe paasfeest is, anders dan die van het westerse Pasen, gekoppeld aan het joodse pascha, waardoor de data niet gelijkvallen. Het feest wordt in Egypte voorafgegaan door een periode van 55 dagen van vasten, gebed en Bijbellezingen.

Van onze correspondent
11 April 2006 09:13Gewijzigd op 14 November 2020 03:39
CAIRO – Met het geloof in de opstanding onderscheiden christenen in Egypte zich van hun miljoenen islamitische medeburgers, die in Jezus wel een leraar en profeet zien maar de opstanding ontkennen. Foto: soefi’s in Caïro hielden maandag een parade ter
CAIRO – Met het geloof in de opstanding onderscheiden christenen in Egypte zich van hun miljoenen islamitische medeburgers, die in Jezus wel een leraar en profeet zien maar de opstanding ontkennen. Foto: soefi’s in Caïro hielden maandag een parade ter

De koptische bisschop Thomas uit het Zuid-Egyptische stadje al-Qussia wil niet zo veel aandacht besteden aan de verschillende data, zo zegt hij. Belangrijker is volgens de bisschop de geestelijke betekenis van Pasen, volgens hem het belangrijkste christelijke feest.In de vastenperiode eten de kopten geen dierlijke producten. Zelfs melk of melkproducten zijn in die periode taboe. „We nemen dan niet van de natuur, maar eten alleen wat de natuur ons geeft”, aldus de bisschop. „Het gaat om een periode van zuiverheid, waarin we de lusten van ons lichaam moeten bedwingen om ons werkelijk op God te kunnen richten.”

Bisschop Thomas is niet alleen bisschop van het stadje al-Qussia, maar ook verantwoordelijk voor Anafura, een koptisch-orthodox centrum tussen Caïro en Alexandrië waar mensen geestelijk tot rust kunnen komen. Anafura betekent ”offering”: hier kunnen mensen hun leven en giften aan God offeren. De meeste bezoekers komen uit Europa en ze zijn vaak op zoek naar geestelijke waarden. De bisschop en zijn team helpen hen daarbij.

Bisschop Thomas toont de gebouwen van Anafura. Ze zijn in de vorm van een vraagteken gebouwd. „Mensen zitten vaak zo boordevol met vragen en daar mogen ze bij ons mee komen. We proberen geen mensen te bekeren. Alleen God kan de harten van mensen beroeren. Maar we mogen wel een instrument in Gods handen zijn om mensen hier op te vangen, naar hen te luisteren.”

Goede Vrijdag
In de week voor het orthodoxe Pasen is bisschop Thomas bij zijn gemeente in al-Qussia. In Anafura is dan een week van volledige stilte aangebroken, gebed, geen gesprekken.

De Goede Vrijdag wordt heel intens gevierd, met een liturgie van vele uren waarin alle stadia van het lijden van de Heere Jezus Christus worden doorlopen. Tijdens de dienst is er veel aandacht voor symboliek. De kerk wordt zwart aangekleed. De stemming is er een van rouw.

De paasdienst wordt in de nacht van zaterdag op zondag gevierd. Om middernacht wordt er hard op een stuk hout geslagen en de priester roept: „Christus is opgestaan. Hij is waarlijk opgestaan.” De gemeente zegt dat na. De zwarte doeken die de rouw symboliseren, worden weggehaald en vervangen door witte doeken. De bedrukte sfeer verandert in een vreugdevolle stemming.

24 uur
Gedurende de vastentijd zijn er elke dag kerkdiensten. In de week tussen palmzondag en Pasen zijn de kerken zelfs 24 uur per dag open. Dat hieraan behoefte is, blijkt uit het feit dat er zelfs midden in de nacht mensen de kerk bezoeken. Er is een strak Bijbelleesschema waarin elke dag wordt gelezen wat de Heere Jezus in deze week heeft doorstaan. Ook zijn er veel lezingen uit Jesaja, de Psalmen en andere teksten uit het Oude Testament die naar Christus verwijzen.

Vooral op palmzondag, witte donderdag, Goede Vrijdag en Pasen zitten de kerken afgeladen vol en moeten veel kerken buiten hun deuren projectieschermen opstellen voor velen die zelfs buiten het gebouw de dienst proberen mee te maken.

Met de opstanding heeft Christus de dood overwonnen. Met het geloof in de opstanding onderscheiden christenen in Egypte zich van hun miljoenen islamitische medeburgers, die in Jezus wel een leraar en profeet zien maar de opstanding ontkennen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer