Autotest: BMW X1 Xdrive 30e heeft grote elektrische actieradius
De meest compacte SUV van BMW is nog altijd de X1, al is het model door de jaren heen wel gegroeid. Naast een volledig elektrische versie zijn er plug-inhybrides. Die beschikken behalve de 1,5 liter driecilinder benzinemotor over een krachtige elektromotor.
Het is geen nieuws dat een bescheiden verbrandingsmotor samen met een elektromotor tot forse prestaties in staat is. De krachtigste plug-in van de BMW X1 levert 326 pk en een koppel van 477 Nm. Daarmee komt de auto vlot van zijn plaats. Veel belangrijker is echter dat de auto over een 16,3 kWh-batterij beschikt. Dat is behoorlijk groot voor een hybride die aan de stekker of laadpaal kan worden opgeladen. In de praktijk komt het erop neer dat er tegen de 80 kilometer volledig elektrisch kan worden gereden. Wie tussendoor aan een 11 kW-laadpaal kan laden, kan dus met het grootste gemak 150 kilometer per dag rijden zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken.
Aan deze mooie en bruikbare techniek koppelt BMW alle kwaliteiten die van het merk bekend zijn. De vormgeving is onmiskenbaar afkomstig uit München. Gelukkig heeft de X1 geen grille die bijna tot op het wegdek is doorgetrokken. Enige bescheidenheid kan de auto niet ontzegd worden.
De optielijst biedt tal van mogelijkheden om fraaie kleuren te combineren. In dit geval roodbruin leer op de stoelen, die tal van verstelmogelijkheden hebben. Er is genoeg ruimte op de achterbank voor twee volwassenen en er kan voor minimaal 500 liter aan bagage mee. Dat alles maakt de nieuwe X1 tot een bruikbare, breed inzetbare auto.
Op een aan BMW eigen manier combineert het merk comfort met sportiviteit. Dat laatste is geheel naar wens van de bestuurder onder de rechtervoet aanwezig. Uiteraard zorgt het diep intrappen van het gaspedaal voor het fors teruglopen van de actieradius. Helaas.