Binnenland |
Vorige aflevering Zie ook: Automobiliteit: zelf bewegend Bumper aan bumperDoor N. Sterk Twee jaar geleden begon de dienstkring Delft van Rijkswaterstaat (RWS) ermee. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) bezit er inmiddels ook een stuk of vijftien, bijvoorbeeld voor het houden van alcoholcontroles. Rijkswaterstaat gaat ze massaal aanschaffen voor de verschillende dienstkringen. Ook de aannemers in de wegenbouw die veel voor RWS werken, hebben of krijgen ze. In de aanloopfase bestaat er nog geen duidelijk beleid voor de toepassing van de tekstwagen en voor de hoeveelheid tekst die erop mag staan. De afdeling technische menskunde van TNO doet veel onderzoek naar wat een weggebruiker aan informatie aankan. Zo weten we bijvoorbeeld dat we niet meer dan acht afritbenamingen op één portaal bij elkaar moeten zetten, zegt J. Bremer, verkeersinspecteur van RWS in Zuid-Holland. Zes is beter, maar acht is echt het maximum. Daarom zijn we soms heel streng als er bijvoorbeeld een extra vooraanduiding voor een industrieterrein wordt aangevraagd. Zestig varianten Voor incidentele files is de mobiele tekstwagen een uitkomst. Toen vorig jaar in de zomer problemen aan de tweede Van Brienenoordbrug snel reparatiewerk nodig maakten, werden in betrekkelijk korte tijd tot ver in de omtrek omleidingen ingesteld. Op zo'n moment is het een ideaal medium, iets anders lukt dan niet zo snel, zegt Bremer. Omdat de hoeveelheid informatie die de berijder van de ring om Rotterdam moet verwerken toch al erg groot is, wordt uiterste terughoudendheid betracht, maar als we bepaalde informatie níét zouden geven, zijn de effecten nog schadelijker. Ouderen De 'gewone' actiewagens van RWS, zoals die nu veel worden gebruikt met bord of lichtende pijl, kosten rond de 90.000 gulden. Een wagen met lichtkrant komt op 120.000 tot 150.000 gulden per stuk. De duurste variant is radiografisch 'bestuurbaar' vanuit de verkeerscentrale. De filosofie van RWS is dat veiligheid iets mag kosten. Dat geld hebben we er heel bewust voor over. Als de veiligheid van de weggebruiker of de wegwerker ermee is gediend, gaan we heel ver, zegt Bremer. Het feit dat de laatste jaren legio actiewagens aan flarden zijn gereden en verschillende wegwerkers de dood vonden tijdens hun werk, baart Bremer grote zorgen. De Andreasstrips, die ter waarschuwing op 150 meter voor de wagen op de weg worden aangebracht, zijn omstreden vanwege het felle schrikeffect dat ze veroorzaken bij de automobilist. Ze zijn echter noodzakelijk in verband met de veiligheid van de wegwerker en diezelfde automobilist. Robotwagens Dit is het tweede deel in een serie over filebestrijding. |
![]() |