Binnenland |
Vorige levering Zie ook: Automobiliteit: zelf bewegend Bumper aan bumperDoor N. Sterk Als het geheugen van ir. P. Potgraven, hoofd Traffic Information Centre-Nederland (TIC), goed werkt, is de eerste echte centrale voor verkeersinformatie inmiddels 26 jaar oud. De fileberichten, sinds mensenheugenis voorgelezen door wat inmiddels Driebergen heet, horen zo ongeveer bij het 'behang' van elke auto. Ary Koot, Jelles Bode, Gert Jongkind, Lucia Meering, Frieda Chevalier: niemand ziet ze, maar bijna iedereen 'kent' ze. Het hele- of halve-uurs nieuwsbericht is niet compleet zonder hun toevoeging. De ANWB, het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en Rijkswaterstaat broedden al enige tijd op mogelijkheden om de krachten te bundelen op het gebied van verkeersinformatie. Jammer dat er drie clubs met hetzelfde bezig zijn. Dat moet beter kunnen, zeiden ze, zegt Potgraven. Parallel aan die gevoelens verscheen in het najaar van 1995 de beleidsnota Reisinformatie van Verkeer en Waterstaat, met daarin een vergelijkbaar pleidooi. De ANWB besloot uiteindelijk niet mee te doen met het inwinnen en bewerken van informatie, maar zijn rol te beperken tot distributie. Tien seconden Dat laatste staat voor Radio Data System/Traffic Message Channel, een digitaal signaal dat alleen automobilisten met een speciale autoradio aan boord kunnen ontvangen. Het geeft meer actuele gegevens dan de gewone radio-verkeersinformatie. Het RDS/TMC is al sinds 1 januari van dit jaar in de lucht, maar daar is weinig ruchtbaarheid aan gegeven, omdat er nog heel weinig ontvangers zijn geïnstalleerd. Een speciale decoder vertaalt de gecodeerde verkeersinformatieberichten die met het FM-signaal worden meegestuurd. Je kunt aan deze ontwikkelingen zien dat de verkeersinformatie steeds specifieker zal worden, tot die uiteindelijk per weggebruiker kan worden verstrekt. Aan collectieve informatie is niets te verdienen, aan op maat geleverde gegevens straks wel, zegt Potgraven. De in-car-apparatuur zal een hoge vlucht nemen. Routenavigatiesystemen gaan de weg wijzen in het verkeer, waarbij ze gebruikmaken van de meest actuele verkeersinformatie. Spitsgidsen Het streven is om vanaf mei de TIC-centrale in de Utrechtse wijk Kanaaleiland gereed te hebben. TIC zal de informatie niet zelf distribueren onder de weggebruikers. Dat zal gebeuren door de zogenaamde service providers, informatiedistributeurs die de verkeersinformatie in allerlei verschijningsvormen aan de (aanstaande) weggebruiker aanbieden. TIC zal op den duur worden geïntegreerd in de nieuwe landelijke verkeerscentrale bij Oudenrijn. De KLPD levert gegevens aan, maar wordt tegelijkertijd ook een klant van ons. Dit is het derde deel in een serie over filebestrijding. |
![]() |