Jaaropening Driestar: leerkracht moet gedenken, gidsen en wijzen
Je geeft les in wie je bent. Dat thema stond dinsdag centraal bij de jaaropening van Driestar hogeschool in de Sint-Janskerk in Gouda.
„Maar niet wíe, maar ván Wie je bent, geeft uiteindelijk de doorslag”, zegt bestuursvoorzitter Rens Rottier. „Ben je van jezelf? Of ben je van Christus?”
Christelijk leraarschap vraagt om een stille omgang met de Heere, benadrukt opleidingsmanager Annelies Kraaiveld in haar openingswoord. „Jullie hebben gekozen voor een opleiding waarin het Woord van de Heere centraal staat”, houdt Kraaiveld de pabostudenten voor. „Ook in de ontmoeting met de leerlingen gaat Gods Woord open. En dat vraagt van jou als leerkracht een open Bijbel, gevouwen handen en gebogen knieën.”
Aan de hand van Numeri 15 staat Kraaiveld stil bij de opdracht aan de Israëlieten om een gedenkteken aan de hoeken van hun kleding te bevestigen. „Het volk Israël moest hemelsblauwe kwastjes maken en die vastzetten aan hun bovenkleed”, legt de opleidingsmanager uit.
Dat duizenden jaren oude voorschrift heeft volgens Kraaiveld ook de huidige lichting studenten iets te zeggen. Ze wijst erop dat de kwastjes niet bedoeld waren als enkel franje, maar als herinnering aan de geboden van de Heere. „God zei daarmee: Israël, je bent mijn volk en je moet ook leven als Mijn volk.”
God laat met het voorschrift van de hemelsblauwe kwastjes zien dat Hij niet wil dat het volk Israël enkel op zichzelf ziet, legt de pabomanager uit. „Nee, ze mogen aan Hem en aan Zijn geboden gedenken.”
De kwastjes uit Numeri 15 hebben we in onze huidige tijd niet meer, zegt Kraaiveld. Toch blijft de boodschap volgens haar actueel. „Vergeet Zijn wonderdaden niet.”
Relatie
Het beroep van leerkracht is een baan met betekenis, houdt bestuursvoorzitter Rens Rottier de pabostudenten in zijn toespraak voor. „Maar wie ben je als leraar?” vraagt hij de studenten. „Wie ben je in relatie met de leerlingen, met jezelf, met collega’s, met ouders, maar boven alles in relatie met de Heere God?”
Een christelijke leraar kan vergeleken worden met een gids, zegt de bestuurder – die per 31 december afzwaait als voorman van de Goudse hogeschool. Hij verwijst daarbij naar Maurits Tompot, voormalig hoofdkoster en gids van de Goudse Sint-Jan. Rottier: „Tijdens zijn rondleidingen wees Tompot op bijzondere zaken, dingen waaraan je zomaar voorbij zou lopen. Een gids laat op die manier meer zien dan wat iemand denkt te zien. Hij opent je ogen, zodat je dieper ziet en anders gaat kijken.”
Betekenis
En daarmee is een van de meest fundamentele rollen van de christelijke leerkracht samengevat, zegt Rottier. „Lesgeven is de wereld ontsluiten. En die wereld zien wij als Gods wereld. De wereld heeft betekenis en wij mogen die betekenis ontdekken en de kinderen laten ontdekken. En we moeten onze leerlingen erop wijzen dat in alles de hand van onze grote God zichtbaar is.”
De leerkracht is naast gids ook verwijzer, zegt Rottier. Hij wijst de studenten op een afbeelding van Johannes de Doper in de Sint-Jan. „Johannes heeft op zijn linkerarm een lammetje. Zijn rechterhand houdt hij omhoog. En hij wijst met de wijsvinger van zijn rechterhand naar het lam in zijn armen.” Dat gebaar –„Zie, het Lam Gods”– laat in de kern zien wat een christelijke leraar heeft te doen, benadrukt de Driestarbestuurder. „Een leerkracht moet wijzen. Niet naar zichzelf. Wel naar Christus.”