Moederbedrijf Douwe Egberts investeert in verantwoorde koffie
JDE Peet’s, het moederbedrijf van onder meer Douwe Egberts, wil meer fairtrade koffie gaan verkopen en trekt 150 miljoen euro extra uit voor het verantwoord inkopen van koffie bij boeren. Het koffie- en theeconcern wil in 2025 uiteindelijk alleen nog maar verantwoorde koffie hebben.
De inspanningen moeten dit jaar al resultaat opleveren. Het bedrijf schroeft zijn doelstelling voor 2022 op van 30 naar 80 procent verantwoorde koffie. Om dat te bereiken wordt onder meer samengewerkt met Enveritas. Die organisatie kijkt wereldwijd naar welke koffieplantages voldoen aan duurzaamheidsstandaarden.
JDE Peet’s zet zich er naar eigen zeggen al jaren voor in dat kleine boeren een eerlijke prijs krijgen voor koffiebonen, thee en andere grondstoffen. Op het gebied van duurzaamheid lopen inmiddels meer dan vijftig samenwerkingsprojecten in bijna twintig verschillende landen. Volgens de onderneming zijn zo sinds 2015 al meer dan 470.000 boeren geholpen.