Dit artikel is partnercontent.
Elling Shipbuilding bouwt polyester topjachten
Ze zijn luxe, zeewaardig, sterk en zelfrichtend - de polyester motorjachten die Elling Shipbuilding bouwt: de E3 (13.8m – 45FT), de E4 (14.95m – 49 FT) en de E6 (19.8m – 65 FT). Vanwege hun fantastische eigenschappen worden ze over de hele wereld verkocht en ingezet.
Directeur van dit bedrijf in het topsegment van de Nederlandse jachtbouw is Anton van den Bos. Hij kent ‘zijn’ boten door en door, omdat hij ze letterlijk aan den lijve heeft ervaren. Pas nog, tijdens een kapseistest. „Ik moest in een van onze schepen gaan zitten, waarna het door een kraan ondersteboven getrokken werd. Na enkele seconden kantelde het jacht en kwam het –gelukkig– weer rechtop in het water te liggen.”
De zeewaardigheid van de E3, E4 en E6 ervaarde hij toen hij, met enkele collega’s, de Atlantische Oceaan overstak. De tocht verliep zonder noemenswaardige incidenten. Al waren we tegen een drijvende zeecontainer aan gevaren, dan nog was er niets gebeurt, durft de directeur te stellen. „De romp van onze jachten is namelijk versterkt met Kevlar.”
Modulair bouwen
De onderneming startte in 1997 binnen een bestaande jachtwerf, Neptunus, en viert volgend jaar dus het 25-jarig bestaan. Al snel na de start ging Elling Shipbuilding als zelfstandig bedrijf verder. „We waren de eerste werf in Nederland die modulair bouwde”, herinnert Van den Bos zich. „Dat betekent dat de meubelen als grote units buiten het schip worden gebouwd en pas daarna in het schip worden geplaatst. Hierdoor is het mogelijk om vrijwel alle apparatuur in te bouwen, vóórdat de meubelen in het schip komen. De monteurs kunnen daardoor het schip verlaten, voordat de timmerlieden aan boord komen. Zo lopen ze elkaar niet in de weg.
Terugkijkend op bijna 25 jaar jachtbouw komen bij Van den Bos met name de opleveringen in gedachten. „Die vormen echt hoogtepunten. Meestal blijft de klant na de instructiedag in de buurt, zodat we vragen kunnen beantwoorden. Ik herinner me echter een Russische klant die er anders in stond. Hij hoefde geen instructie, maar liet de motor starten en vroeg waar Barcelona lag. Ik zei: „Bij Hellevoetsluis de zee op en dan links af tot Gibraltar en dan de kust volgen.” Een maand later belde hij om te zeggen dat hij veilig in Barcelona was aangekomen.”
Nieuwe medewerkers gezocht
Vanwege de stormachtige groei van de laatste jaren is Elling Shipbuilding op zoek naar nieuwe werknemers voor het veertig man tellende team. Van den Bos: „We zoeken vooral interieurbouwers, meubelmakers en algemene timmerlieden, maar ook monteurs, elektriciens en polyesterverwerkers. Wij zijn een erkend leerbedrijf en leiden dus ook timmerlieden en andere bbl’ers op. Daarom is ervaring in de jachtbouw wel gewenst, maar niet noodzakelijk.”
Het bouwen van een jacht is volgens de directeur een zeer specifiek beroep, waarbij het aankomt op de samenwerking tussen de verschillende disciplines. „Daarom is het belangrijk dat onze medewerkers technische kennis én goede sociale vaardigheden hebben en dat ze kunnen meedenken over verbetering van product en productieproces.”
Afwisselend en veelzijdig werk
Nieuwe medewerkers krijgen volgens hem de kans om zich te ontplooien in die dingen waar zij zichzelf het beste in kunnen vinden. „Voor de een zal dat het maken van meubelen aan de werkbank zijn, terwijl de ander liever in de boten zelf aan het aftimmeren is. Verder leiden wij mensen op om CNC-machines te programmeren en te bedienen. Doordat de klanten vaak specifieke wensen hebben is geen boot hetzelfde. Daardoor blijft het werk altijd heel afwisselend en veelzijdig.”
Elling Shipbuilding beschikt over een nette kantine en over een eigen café, waar het personeel op vrijdagmiddag na het werk –buiten coronatijd– een hapje en een drankje nuttigt. Van den Bos: „En wie buiten werktijd nog wat voor zichzelf wil klussen, heeft onze geavanceerde apparatuur ter beschikking staan.”
Contact
Elling Shipbuilding
Veerdam 1
5308 JH Aalst
0418-67 31 03
info@ellingyachting.com
www.ellingyachting.com