Dit artikel is partnercontent.

partnercontent

De weg naar een nieuwe landingsbaan

Het aanleggen van een airstrip vraagt een lange adem.

MAF Nederland23 November 2018 10:18
Kees Janse
Kees Janse

Het is een prachtige morgen. Nog geen wolkje aan de lucht. Boven op de richel ligt het dorp Ikmok (Papoea-Indonesië) te stralen in de zon. Een klein stukje naar beneden zie je een bruine strook, een landingsbaan in aanleg. De bewoners horen het gebrom van de helikopter en rennen direct over de smalle bergpaadjes naar de landingsplek van het toestel. Vanuit zijn stoel naast helikopterpiloot Matt Weber kijkt MAF-piloot Kees Janse naar beneden en vraagt zich af: “Zou al het harde werk van de afgelopen jaren voor de landingsbaan in Ikmok tevergeefs geweest zijn?”

Landingsbanen aanleggen in de bergen is een flinke klus. Veel hellingen zijn steil en er moeten heel wat kruiwagens met stenen en rotsblokken versjouwd worden voordat er een vlakke, 300 meter lange baan ligt. Kees kijkt even bezorgd wanneer de heli is geland, want het gedeelte waar de wielen van het toestel de grond zullen raken, moet minder dan 15% helling hebben. Daarna mag het steiler. Nadat hij met een meting de hellingshoek bepaald heeft, haalt hij opgelucht adem. De baan heeft voor het grootste gedeelte een hellingshoek van 20%, maar op het einde is het net onder de 15%. Kees gaat ermee akkoord dat een MAF-vliegtuig hier straks landt, als de baan nog met zeventig meter verlengd is. Samen met de mensen loopt Kees nog langs een aantal plekken en geeft wat aanwijzingen. Aan de linkerkant moet er nog een heuvel worden weggegraven. Die ligt te dicht bij de baan. “Wanneer zijn jullie begonnen met het aanleggen van deze baan?”, vraagt Kees. De jongere mensen halen hun schouders op. Ze weten het niet. Een oud baasje komt aanlopen: “ Ik weet het niet precies, maar ik weet wel dat mijn baard nog niet grijs was!”.

Nieuwe bestemmingen

Er is veel in ontwikkeling op Papoea. Als je vanuit het vliegtuigraam naar beneden kijkt, zie je tussen de bomen steeds meer wegen ontstaan. De overheid is bezig wegen aan te leggen in het ruige oerwoud en op de hoge bergruggen. Daarom kan MAF haar werkgebied verplaatsen naar dorpen die al jaren wachten op een landingsbaan en waar voorlopig geen weg zal worden aangelegd. Kees heeft naast Ikmok nog eens twee andere landingsbanen in aanbouw bekeken. Bovendien heeft hij op drie andere landingsbaantjes voor MAF de eerste landing gemaakt. Na het inspecteren van de landingsbanen die bijna klaar zijn, duurt het vaak nog wel een aantal maanden voordat de overheid toestemming geeft om de eerste vlucht te maken. De bevolking van Ikmok heeft inmiddels aangegeven dat het gevraagde graafwerk klaar is. Zij willen niets liever dan dat hun landingsbaan zo snel mogelijk in gebruik wordt genomen. En dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat er in de vallei, waarin nog meerdere dorpen liggen, geen basisschool is. Het is voor een volwassene een volle dag lopen door het oerwoud naar het dichtstbijzijnde dorp Nipsan. Na opening van de landingsbaan hopen we dat het evangelisatiewerk, het medische werk en het onderwijs zich ook in deze vallei kan ontwikkelen.


Dit artikel is partnercontent. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van het Reformatorisch Dagblad.
Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer