Dit artikel is partnercontent.

partnercontent

Sleutelen aan een vliegtuig is gaaf!

“Het sleutelen aan een vliegtuig is enorm gaaf werk. Je moet oog hebben voor perfectie, zodat vliegen de veiligste manier van transport blijft. Ook ontwikkelt de vliegtuigbranche zich snel, waardoor je kennis over nieuwe technieken en standaarden van elk type vliegtuig up-to-date moet houden.”

11 July 2018 10:06

Aan het woord is Geert Bax, een enthousiaste vliegtuigtechnicus die zich aan het voorbereiden is om door MAF uitgezonden te worden. “Na een periode van lang bidden wees God mij zes jaar geleden duidelijk een bepaalde richting op. Werken voor MAF was het uiteindelijke doel en daarom ben ik aan de opleiding voor vliegtuigtechnicus begonnen.”

Na het theoretische deel van de studie liep Geert stage op de MAF-basis in Oeganda en heeft hij daar nog een jaar als vrijwilliger gewerkt. Hoe kijkt Geert terug op deze periode? “Stage lopen in het buitenland is sowieso een aanrader. Het is geweldig om uit je comfortzone te komen en een andere cultuur van binnenuit te leren kennen. Dat is niet gemakkelijk en soms erger je je aan culturele verschillen, zoals het omgaan met tijd. Afrikanen kijken niet op een horloge. Hun leven is daardoor relaxter. Gelukkig wende ik er aan en ging zelfs de mooie kant er van zien. Verder heb ik veel vrienden gemaakt, westerse en Oegandese. Ik zou graag weer eens teruggaan om hen te zien!”

Het duurt nog even, maar de kans is groot dat Geert weer teruggaat. “Ik probeer in Engeland nog meer ervaring op te doen bij verschillende vliegtuigtypes en dan ben ik straks op het veld allround inzetbaar. Ik kijk al uit naar uitzending door MAF. Naar Oeganda, of naar een andere plek waar de nood voor personeel hoog is. Ik wacht het af!”

Technici en IT-ers met een missie

Dat MAF ook IT’ers kon gebruiken, wist Wilbert Rietveld niet. Hoe komt het dat hij nu al acht jaar zijn IT-ervaring inzet voor MAF, vanuit Sentani (Papoea)? “Samen met mijn vrouw Marieke voelden we het verlangen om in Gods Koninkrijk te werken. Onze predikant, die vroeger zelf door MAF gevlogen is, zette ons op het spoor van MAF. De vliegplanning en het printen van vliegtickets gebeurt allemaal met computers. Ook het e-mailcontact en internet wordt via satellietschotels mogelijk gemaakt. Toch zijn internetverbindingen hier niet zo betrouwbaar en snel als in Nederland en hebben we niet altijd 24 uur stroom voorhanden. Dat zorgt wel voor uitdagingen en doet een beroep op je creativiteit en vooruit denken. Wij voldoen als MAF aan dezelfde strenge wet- en regelgeving als de grote commerciële luchtvaartorganisaties, terwijl onze middelen beperkt zijn. Dat maakt het IT-werk uitdagend, veelzijdig en van groot belang!”

Verlang je ook om als IT’er of vliegtuigtechnicus je gaven in te zetten op plaatsen waar de nood hoog is? We zien er naar uit met je door te praten over mogelijkheden bij MAF. Bel met Thamar van den Brink op donderdag tussen 13 en 14 uur of mail haar via t.vandenbrink@maf.nl.



Kijktip

Wie de eerste uitzending van de 8-delige tv-serie ‘Bushpiloten met een missie’ op 7 juli heeft gemist, kan deze terugkijken op . Drie MAF-piloten laten zien wat hun drijft in hun missie om hulpverleners en zendingswerkers naar de meest geїsoleerde plaatsen te vliegen. Of het leven van bushmensen te redden. Tot en met 1 september wordt het programma op zaterdagavond 18.55 uur uitgezonden op NPO2.

Dit artikel is partnercontent. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van het Reformatorisch Dagblad.
Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer