Kerkelijk Leven |
Met vage verhalen tracht Antiochië toeristen te trekkenDe eerste 'kathedraal' ter wereldDoor G. Roos Strenge rooms-katholieken verkeren in de overtuiging dat Petrus in Antiochië de gemeente stichtte en als bisschop fungeerde. Derhalve zou deze grot de eerste kathedraal ter wereld zijn. Want zo noemen volgelingen van de paus de hoofdkerk van een bisdom in de zetelplaats van zo'n ambtsdrager. Ook ten aanzien van de dicht bij de Syrische grens gelegen antieke Turkse stad vormt de leer inzake het primaat van Petrus echter een misvatting. Wie het oor te luisteren legt bij Handelingen 11: 25 en 26, concludeert dat Paulus de eerste apostel was die hier preekte. Dan zit de clerus ernaast met die gedenkdienst op de heiligendag van de grote visser. De eerste bladzijden van de brief aan de gemeenten van Galatië doen vermoeden dat de 'rotsman' Antiochië pas bezocht toen Paulus er al lang en breed bivakkeerde. De gids, geen moslim maar een 'misdienaar', spreekt betreffende het waarheidsgehalte van zijn verhalen over traditie. Dat is iets anders dan historie. Maar binnen de Rooms-Katholieke Kerk ligt die scheiding niet zo scherp. Want ook traditie heet gezaghebbend. Protestanten denken daar anders over. De overlevering dat Petrus zeven jaren in Antiochië bisschop is geweest, heeft geen historische grond, zo schreef tientallen jaren geleden ds. J. H. Landwehr. Vaag De grot heet de ontmoetingsplaats van de eerste christenen rond mensen als Markus, Petrus, Paulus, Barnabas en de eerste 'bisschoppen'. In verband daarmee spreekt menigeen over de eerste christelijke kerk ter wereld. Mogelijk diende dit gat in de berg als vergaderplaats. Barnabas kwam van Cyprus. Cyprische en Cyreneïsche volgelingen van de Nazarener preekten er aan de Grieken het Evangelie. Een groot getal geloofde en bekeerde zich. Dus dan moet de grot in elk geval spoedig te klein zijn geweest voor de omvangrijke gemeente. Waarom zouden de christenen zo'n onmogelijke plaats hebben opgezocht? In Paulus' tijd was de gemeente immers vrij om te vergaderen. Andere bronnen die verhalen van een kerk in de eigenlijke stad blijken geloofwaardiger. Mogelijk doet iemand met een reformatorische achtergrond deze plaats aan. Wellicht mediteert hij dan over de tekst uit Handelingen 13: Zondert Mij af beiden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen heb geroepen. Misschien pinkt de bezoeker een traan uit zijn ooghoek, in de veronderstelling dat het hier allemaal gebeurde. Helaas, dergelijke dierbare gedachten zijn vrij zeker ongegrond. Enige overblijfsel Aan de achterzijde toont de grot aan de linkerzijde het begin van een tunnel. Die fungeerde als vluchtgang bij een onverwachtse aanval. Rechts achterin bevindt zich op vloerhoogte een klein bassin. Tot voor een aantal jaren voorzag een klaterend stroompje, ontsproten aan een bergbron, het baptisterium automatisch van 'levend' water. Maar met een van de diverse aardbevingen deed ook droogte haar intree. In tijden van vervolging moeten christenen elkaar binnen het 'ingewand' van de rots hebben bemoedigd en gedoopt. Dat is ontroerend. Hoeveel beangste en gejaagde voetstappen zochten hier het heil? Helaas leidt al die gerichtheid op het verleden soms tot onheilige gebruiken. Want toen het water nog vloeide, dronken visiterende vakantiegangers ervan met 'heilige' eerbied. Sommigen namen iets mee voor zieken. Er bestaan theorieën dat evangelist Lucas dezelfde is als de in Handelingen 13: 1 genoemde leraar Lucius van Antiochië. Maar van enige stelligheid is geen sprake. Desondanks vertelt de traditie dat Lucas de eerste eigenaar was van de grot. In goeddadigheid zou hij haar aan de kerk hebben geschonken. Heeft dan de apostel Paulus inderdaad gebeden en vergaderd op deze hoge plaats? Aannemelijk is dat hij van 42 tot 48 in Antiochië woonde. Waarschijnlijk is de grot echter van later datum. Geschiedenis Tegen het jaar 1580 gaven moslims de grot aan de orthodoxen. Zij gebruikten haar tot het midden van de vorige eeuw, als plaats van eredienst en er hadden ook begrafenissen plaats. Geruime tijd stond de merkwaardige uitstulping onder aan Turkije onder Frans protectoraat. In 1856 kwam de 'heilige' holte in bezit van de Franse consul in Aleppo. Hij gaf haar cadeau aan de Heilige Stoel, dus in Rome. De sedert 1846 in Antiochië werkzame kapucijners, leden van een roomse bedelorde, namen de grot in beheer. Omdat zij de mis wensten op te dragen, bouwden ambachtslui er anno 1863 een altaar in. De destijds uitgevoerde herstelwerkzaamheden hadden plaats in speciale opdracht van paus Pius IX. En Frankrijks Napoleon III zond persoonlijk financiële middelen voor het werk. De offerplaats bleek in 1931 aan vervanging toe en onderging in 1990 een restauratie. In dat laatste jaar plaatsten de werklieden ook een stenen zetel achter de offersteen. Tot gemak van de priester. Laat dus niemand denken dat Petrus hier in het grijs verleden zijn vermoeide lichaam liet rusten. Voortgaande verroomsing zorgde ervoor dat in het binnenste van de berg vanaf de jaren '30 een standbeeld van Sint-Pieter prijkte. Als gift van een gedelegeerde van het hoge Franse commissariaat in Syrië. De huidige kopie dateert van 1970. Want iemand die dacht dat het origineel antiek was, stal het. Gebruik Terwijl ik de kerk bezoek, ontpoppen twee Italiaanse reisgenoten zich als priester. Gewaden voor hun dienst blijken beschikbaar. Protestanten en moslims mogen naar hun pijpen dansen en wachten op het voltooien van hun werk. Preken mag trouwens ook. Zelf vinden zij het natuurlijk indrukwekkend. Nota bene: een mis opdragen op the place of Peter. Zelfs een meelopende moslimgids acht dat alles wonderful. Maar lijken alle mensen eigenlijk niet op elkaar? Zouden tal van protestantse pastores het niet aardig vinden om te preken op de preekstoel van Calvijn? |
![]() Dit is het tweede deel van een serie van vier. Volgende week dinsdag deel drie: Ur: het land van Abrahams geboorte.
Vorige aflevering:
|
![]() |