Kerk en Godsdienst | 15 december 2000 |
Westminster Conferentie verheugt zich 50 jaar lang in stijgende interessePuriteinse traditie in hartje LondenDoor K. van der Zwaag Er was grote behoefte aan meer kennis van de puriteinen. Zo verklaart bestuurslid ds. John Marshall de oprichting van de puritan conference, zoals die vijftig jaar geleden werd genoemd. Marshall is 25 jaar bestuurslid van de conferentie en heeft Lloyd-Jones verschillende keren tijdens de vergaderingen meegemaakt. Eén keer, in 1966, werd de conferentie niet gehouden, toen Lloyd-Jones en Packer met elkaar van mening verschilden, zegt ds. Marshall. Het conflict ging over de waardering van de Anglicaanse Kerk, waarbij Lloyd-Jones een afgescheiden visie huldigde. Sedertdien trok Lloyd-Jones alleen de kar. Groei De tweedaagse Westminster Conference, die jaarlijks in december gehouden wordt, groeide van niets naar iets. We begonnen vijftig jaar geleden met een klein groepje predikanten, zegt ds. Marshall. De groep groeide snel. Toen Martin Lloyd-Jones in 1981 stierf, was het even onzeker of we verder zouden gaan. Lloyd-Jones was al die jaren voorzitter geweest, had altijd de discussie geleid. Hij gaf aan het einde van de conferentie altijd een uitnemende samenvatting. Hij kon dat doen vanwege zijn encyclopedische kennis en zijn vermogen de verschillende standpunten te analyseren. Het aantal bezoekers stagneerde even na het overlijden van the doctor. Maar er kwam een nieuwe generatie op die de draad oppakte. Sinds de jaren negentig is er gestage groei, van 120 in 1990, tot 280 in 1999. Opvallend is ook het aantal jongeren dat interesse toont. De deelnemers en deelneemsters komen uit alle mogelijke kerken, vooral uit Engeland en Wales. Schotse vertegenwoordigers komen de laatste jaren minder. Ze hebben te veel problemen in eigen kerken, verklaart Marshall. Breedte We richten ons op de gereformeerde, calvinistische traditie in de brede, historische zin van het woord, van het begin van het puritanisme in de tijd van koningin Elizabeth tot aan Spurgeon, Whitefield en Rowland. Calvinisme in engere zin, zoals wij dat kennen als high calvinism, wordt door de meesten verworpen. Ds. Marshall denkt niet dat leden van de Gospel Standard-kerken op de Westminster komen. Zij komen ook niet op de Leicester Conferentie. Ik weet niet of er bij ons ooit een lezing over Philpot of Tiptaft gehouden is, maar dat zou natuurlijk best eens kunnen. Al komen de deelnemers uit alle mogelijke kerken, diepgaande meningsverschillen zijn er nauwelijks, blijkt tijdens de discussie. We richten ons op het gemeenschappelijke. We behandelen nooit een onderwerp dat scheiding maakt. De doop is bijvoorbeeld voor ons geen thema. Opwekkingsbeweging Met dat alles blijft de Westminster Conferencewel een conferentie voor liefhebbers. De kerk in Engeland is geïnfecteerd door onwetendheid, constateert ds. Marshall met spijt. Er heerst een algemene apathie. De media geven geen goed beeld van het christendom. Engelsen verwerpen het calvinisme, maar ze weten niet eens wat het is. Context Ds. Philip Eveson, rector van het London Theological Seminary, ook een initiatief van Lloyd-Jones, noemt de ontwikkeling van de Westminster Chapel ronduit tragisch. Kendall had een opwekking verwacht. Nu die uitblijft, werpt hij zich op de charismatische beweging, zoals de Torontoblessing. | Eerdere berichtgeving: Het gebed als heilige plicht (14 december 2000) |
![]() |