Zie ook: Sneeuwketting moet er vroeg om Chauffeur: Bus had geen technische gebreken
Eerste slachtoffers van busongeval in NederlandVan onze binnenlandredactie ROTTERDAM De eerste slachtoffers van het busongeval in Oostenrijk, waarbij dinsdagavond twee Nederlandse vrouwen om het leven kwamen, zijn gisteravond geland op Rotterdam Airport. Het gaat om de naaste familie en vrienden van de verongelukte vrouwen. Van de vijftien Nederlanders die na het ongeluk moesten worden opgenomen in ziekenhuizen rond Innsbruck, zijn inmiddels elf mensen ontslagen. De vier Nederlanders die nog in het ziekenhuis liggen, zijn niet levensgevaarlijk gewond. Vandaag zou worden besloten wanneer de overige slachtoffers worden gerepatrieerd. Een deel van de buspassagiers heeft aangegeven de skivakantie te willen voortzetten, meldt een woordvoerder van alarmcentrale SOS International. De Oostenrijkse touringcar met 47 passagiers raakte dinsdagavond rond 11 uur tijdens een afdaling bij sterke sneeuwval in een slip en viel in een ravijn. Afgezien van de Oostenrijkse chauffeur zaten in de bus allemaal Nederlanders. De hulp was volgens de politie snel ter plaatse en bestond uit honderd brandweermannen, vijftig mensen van het Rode Kruis en 25 ambulances. Rugletsel De 29-jarige buschauffeur, die nog in het ziekenhuis ligt met een gescheurde knieband, snijwonden en rugletstel, heeft tegenover de politie verklaard dat de touringcar geen technische gebreken vertoonde. De chauffeur had geen sneeuwkettingen om de banden gedaan, omdat hij dacht dat hij het zonder ook wel zou redden. Volgens de politie in Mayrhofen sneeuwde het al toen de bus uit Hintertux vertrok en had de man alle mogelijkheid om de sneeuwkettingen om te doen. Directeur Andreas Kröll van Christophorus Reisen stelt echter dat zijn chauffeur werd verrast. Zelf heb ik om kwart over tien nog in die buurt gereden, er was niets aan de hand. De bus had eerst probleemloos het lastige traject tussen Lanersbach en Finkenberg afgelegd, toen hij in een sneeuwstorm, gecombineerd met een koudegolf terechtkwam. Op dat moment zag de bestuurder volgens de directeur in dat hij de sneeuwkettingen nodig had. Omdat het was gaan vriezen, was de rijbaan al in slechte staat. De chauffeur probeerde te remmen om bij een pension de kettingen op te leggen. Hij kon echter niet meer remmen. Kröll zegt dat de chauffeur bekendstaat als de voorzichtigste van het bedrijf. Extreem voorzichtig. Als anderen twee sneeuwkettingen omdeden, deed hij er nog eentje bij. Voor de zekerheid. De banden onder de bus waren vierseizoensbanden van Michelin, volgens Kröll afdoende getest. Remmen Vandaag verricht de politie nog een laatste onderzoek naar de remmen van de touringcar. Volgens Stichting Bus, die optreedt namens de betrokken touroperators, Oad en De Jong Intra Vakanties, was de bus in oktober vorig jaar voor het laatst gekeurd. Een dergelijke keuring geldt in Oostenrijk voor 1 jaar. Deze week introduceert de busbranche een nieuwe Calamiteitencode. Zij wil daarmee zo veel mogelijk busongelukken voorkomen en zorgen voor een snelle afwikkeling van de ongevallen. Zo krijgen alle passagiers net als in een vliegtuig een stappenplan voor noodsituaties, krijgen de chauffeurs telefoonnummers voor noodhulp en worden de bussen voorzien van technische gegevens voor hulpverleners ter plaatse. De branche vindt dat er nu te veel negatieve aandacht is rond busongelukken. De code een verder uitwerking van het KEMA Keurmerk Busbedrijf moet daar verandering in brengen. De Calamiteitencode is niet een directe reactie op het busongeluk in Oostenrijk, maar was al in voorbereiding naar aanleiding van andere ongevallen. |