Binnenland | 10 oktober 2001 |
Drijven op nieuwsinstinctDoor A. de Heer
Dijkstra zit sinds 24 jaar in het vak. Samen met twee medewerkers is hij zeven dagen per week in touw. Hij heeft geen problemen met zondagswerk.Je kunt het nieuws op zondag niet negeren. Op zondag stortte een Boeing op een flat in de Bijlmer. De kranten verwachten van mij dat ik daar heenga. Ik vind dat iedereen zo'n kwestie voor zichzelf moet invullen. Specifieke voorkeuren heeft de Vlaardinger persfotograaf amper. Het mooie is dat ik voor een aantal kranten en bladen werk. Van het Reformatorisch Dagblad krijg ik vaak opdrachten waar ik wat langer de tijd voor kan nemen. De Telegraaf vraagt vooral om harde nieuwsfoto's. Roeping De fotograaf, die twee keer de Zilveren Camera won, gelooft niet dat er in de afgelopen jaren grote verschuivingen in zijn vak zijn opgetreden. Misschien is er meer markt voor de 'ergere' foto's, al kun je je afvragen wat dat zijn. Hij constateert een toename van het aantal foto's in kranten, vaak ook in kleur. Het omslagpunt ligt volgens Dijkstra in 1989, bij de val van de Berlijnse muur. Toen is er meer begrip voor het belang van beelden ontstaan. Veelzeggend is, aldus Dijkstra, dat redacties steeds vaker fotografen inschakelen om te overleggen over de beste plaat bij een verhaal. Ethiek Nog een voorbeeld. Ik was erbij toen het hoofdje van het Puttense meisje bij Hoek van Holland werd gevonden. Van een afstand van 300 meter heb ik het, met een lange telelens, op de foto gezet. Je weet nooit waar zo'n foto nog eens goed voor is. Ethiek, aldus Dijkstra, is in zijn vak een kwestie van hoe de wind staat. Waarom plaatsen kranten, het RD zeker niet uitgezonderd, wel een foto van de slachtoffers van de oorlog in Roemenië en wordt een foto van een in Nederland gevonden lijk geweerd? |
Dit is het tweede artikel in een serie van vijf over veranderingen in de
media. Aanleiding is de opening van het Persmuseum in Amsterdam.
Vorige artikelen: |
![]() |