Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Geloof in evolutie is ook gewoon een religie

    Het heelal ontstond met een oerknal, zo’n 13,7 miljard jaar geleden. De aarde is 4,5 miljard jaar oud en het leven op aarde is te danken aan een oersoep en bliksem. De wetenschap versus Genesis 1.

    Lastig? Verwarrend? Voor de meeste wetenschappers niet. Die schuiven de Bijbel aan de kant of ze nemen de eerste Bijbelhoofdstukken niet serieus. Voor hen is Genesis 1 tot 11 geen letterlijk verslag van het begin van alles.

    Wetenschappers zien, horen, ruiken, proeven en voelen hetzelfde als iedereen. Ze leven niet in een andere wereld. Waarnemingen en feiten zijn voor iedereen hetzelfde, of je in de Bijbel gelooft of niet. Iedereen ziet dezelfde sterren, dezelfde aarde, dezelfde rotsen met fossielen, dezelfde dieren en planten.

    Voor wetenschappers is een theorie nog belangrijker dan een feit. Ze zoeken naar feiten die hun theorie ondersteunen. Ze proberen daarmee de wereld om hen heen te verklaren.

    Evolutionistische wetenschappers maken theorieën over het ontstaan van de aarde zonder daar een bovennatuurlijke macht bij te willen betrekken: er bestaat niet meer dan wat ze zien. En daar gaat het mis.

    Hoe kunnen we de huidige wereld verklaren zonder te weten wat er heeft plaatsgehad bij het begin van de aarde? Daar was geen mens bij.

    Christenen geloven in de Bijbel, het Woord van God. In het eerste en het tweede hoofdstuk van Genesis staat geschreven dat God hemel en aarde geschapen heeft.

    Evolutionisten geloven ook: God bestaat niet of heeft in ieder geval zeker niets geschapen. Daarom bedenken ze theorieën zonder God, zoals de oerknal en de evolutietheorie.

    Vaak stellen ze de evolutie voor als feit, terwijl ze zelf ook wel weten dat veel feiten deze theorie tegenspreken. Zo zouden vogels uit dinosaurussen zijn ontstaan, maar tussenvormen zijn nog nooit gevonden. Veel dinosaurussen hebben vogelheupen. Maar juist dinosaurussen die in lichaamsbouw op vogels lijken, hebben hagedissenheupen.

    Evolutionistische wetenschappers beweren nogal eens dat de evolutie wetenschap is en het Bijbelse denken religie. Maar in feite is het evolutiedenken ook gewoon een religie, zonder God.

    Omdat veel feiten de evolutie niet ondersteunen, is er voor evolutie zelfs meer geloof nodig dan voor de Bijbelse schepping.

    Dit is het eerste deel in een serie over schepping en evolutie. Klik hier om meer over het Darwinjaar te lezen.

    Reacties (23)

    «  1  2 
    -Marleen-
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:156

    En nog een reactie, want ik dwaalde een beetje af

    Einstein zei: Religie zonder wetenschap is blind
                      Wetenschap zonder religie is lam.

    Je gaat me niet vertellen dat religie en wetenschap los van elkaar staan. Ik wil je wel vertellen dat het christendom een religie is, maar voor sommige mensen een geloof. Inderdaad in het geloof zit het relationele aspect.

    Het kan gebeuren dat de visies van mensen niet overeenkomen met de Bijbel, voor hun gevoel gaat de Bijbel er dan tegenin. Maar de Bijbel is de absolute waarheid, Uw Woord is de Waarheid. De Bijbel gaat dus niet tegen de wetenschap in. De wetenschap bevestigt soms de Bijbel. Wetenschappelijk klopt de Bijbel aan de ene kant niet, want het is geen wetenschappelijk boek, maar een geloofsboek. ("religie") Aan de andere kant klopt de Bijbel dus wetenschappelijk wel, het berust op waar gebeurde geschiedenissen en sommige wetenschappelijke uitspraken komen overeen met de Bijbel. Daarom citeerde ik onder andere Einstein even. Je kan het niet los van elkaar zien. (Hoewel geloof wat anders is dan religie, ja!)

    < Mij is geleerd dat scheppen 'iets maken uit niets' is maar daarmee wordt God toch wel een beetje afgeschilderd als een soort Tita Tovenaar die 'FLOEP' even een schepping in elkaar flanst.  Dat vind ik uitermate oneerbiedig. >
    Jij houdt de vertaling van 'splijten' aan. Ik 'iets maken uit niets'. Zou God het niet kunnen, iets uit niets maken? En als Hij dat deed, en dat deed Hij, geloof ik! Waarom zou je Hem dan zien als een soort 'Tita Tovenaar' en dat oneerbiedig vinden? Ik zie Hem als een Wonderlijke, Alleskunnende God. Ik vind het pas oneerbiedig als je Zijn almacht niet kan geloven en meegaat met de evolutionisten in de oerknal. Er staat toch beschreven dat God alles één voor één schiep, er waren zes dagen. Hoe wil je dat combineren met de oerknal? Wil je dat uitleggen?
     

    super-schatig-meisje
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:281

     

    x-willy-x
    correspondent schreef op woensdag 7 januari 2009 - 20:42

     

    Music68
    redacteur schreef op woensdag 7 januari 2009 - 18:30

     

    staffel21
    bezorger schreef op woensdag 7 januari 2009 - 15:26

    - "In de Bijbel staan dingen die tegen de wetenschap ingaan. Dus wetenschappelijk klopt de Bijbel niet."

    Zou je daar eens wat voorbeelden van kunnen geven?

    - "Het is niet erg dat je de Bijbel aan de kant schuift in de wetenschap, als je in je achterhoofd houdt dat God en Zijn Woord er altijd boven staat."

    Fijn dat je dat in je achterhoofd houdt, maar waarom eigenlijk? Dan zet je jezelf meteen op achterstand in een discussie. Want een evolutionist en een creationist hebben beide een vooronderstelling waar ze vanuit gaan. Anders gezegd: een bepaalde waarheid die ze niet kunnen bewijzen omdat die geschiedenis zijn.

    Die van de evolutionist is gebaseerd op Darwin's evolutietheorie (er is geen god, alles is bij toeval ontstaan en heeft zich in miljarden jaren ontwikkeld tot de wereld zoals we die nu kennen). Een creationist baseert zijn theorie op de Bijbel (God is de Schepper van hemel en aarde) en interpreteert de feiten dus volledig anders dan een evolutionist. 

    Als de Bijbel wordt uitgesloten van het debat, wordt het creationisten dus praktisch onmogelijk gemaakt om hun verklaring van de feiten te geven. Een veelgebruikt onzinargument (die Music68 ook indirect gebruikt) hierbij is: 'Evolutie is wetenschap, schepping is religie.' Evolutie is in die zin net zoveel religie als schepping, omdat wetenschappelijke vondsten eigenlijk altijd heel goed ingepast kunnen worden in de scheppingstheorie en de daarbij behorende jonge aarde, en tegelijkertijd de evolutietheorie ontkrachten.

    - "Dan de oerknal: Die staat in de Bijbel! Al in de eerste tekst staat het in de grondtekst. Het woord 'scheppen' kan ook vertaald worden met 'splijten' (...)."

    Oh? Zijn er ook Bijbelverklaarders die dit zo uitleggen of vertalen? De oerknal is een puur menselijk verzinsel zonder enig bewijs, die juist is bedacht om daarmee het bestaan van God te ontkrachten. Mochten er verklaarders zijn die deze uitleg onderbouwen dan voldoen ze hoogstwaarschijnlijk aan twee voorwaarden. Ze zijn niet ouder dan iets voor Darwin en ze zitten allemaal in hetzelfde vrijzinnige hoekje, waar ook ter wereld. Dat heeft weer te maken met die vooronderstellingen...

    Sorry voor de lengte (en dat voor een eerste post)...

    Evolutie is wetenschap en schepping is religie: Pardon? Je gaat me toch niet vertellen dat het Christendom een religie is? Ik geloof in geen enkele religie. Het chrsitendom is geen religie maar een RELATIE. Als het een religie zou zijn geweest mogen ze hem van mij direct afschaffen. Ik snap ook niet dat ik volgens jouw dit als een 'onzingargument' zou gebruiken. God (en dan hebben we het over mijn Hemelse Vader) staat boven alles ook boven wetenschap.

     

    De oerknal: Dat staat ergens in de kanttekeningen van (ik meen)  de NBG en wellicht ook de SV. Maar bel een willekeurig theoloog op en die vertelt je welk woord er in het Hebreeuws staat en waarmee je het kunt vertalen. Dus zo menselijk is dit verzinsel dus niet.

    Dan de discussie van evolutionist en creationist: Het zijn alletwee wetenschappen en waarom zou je het werk van God verlagen door er een wetenschap van te maken? Studie doen ernaar is niet erg, maar ga niet het werk van God uitpluizen want daar kom je toch nooit achter. Dus als het eropaan komt, vind ik het creationisme net zo fout als het evolutionisme. Omdat je of linksom of rechtsom bij beiden op de plaats van God gaat zitten om eens even uit te pluizen wat God wel of niet gedaan heeft. Nergens voor nodig, oneerbiedig is het ook nog, in de Bijbel staat genoeg. Aangezien er in de Bijbel dingen staan die gewoon niet kunnen, hebben we maar één ding te doen, dat loslaten en gewoon geloven dat het is gebeurt. Voorbeeld: Water dat in wijn verandert, of in bloed. Het pad door de rode zee, een hoeveelheid meel en olie die bij een weduwe niet opgaat. Kan allemaal niet, sorry, ik geloof toch dat dit is gebeurd.


     

     

    Moeten jullie niet samen het artikel maken??! Dan kunnen je samen ergens anders discuseren!


    ja vink ook hoor stom gedoe

    Music68
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:2078

     

    Mister_X
    bezorger schreef op woensdag 7 januari 2009 - 20:46

    @Music68: Voor het geval je bovenstaande posts niet serieus bedoeld zijn: hulde voor je creativiteit en originaliteit!

    Mocht je het wel serieus bedoelen, vergeet dan wat hierboven staat.

    Goed, ik zal het vergeten.

    staffel21
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:1

    Beste Music68, ik beweer niet dat christendom een religie is (hoewel ze onder die noemer valt), maar slechts dat het als argument wordt gebruikt om mensen die in de schepping geloven bij voorbaat al de mond te snoeren, omdat het dus geen wetenschap is. Ik ben het volledig met Marleen eens, wetenschap en geloof zijn voor mij eenvoudig niet te scheiden. Want ik geloof in een Almachtige God die hemel en aarde geschapen heeft (daarmee ben ik dus een creationist), en alle wetenschappelijke bevindingen onderschrijven deze voor mij absolute waarheid alleen maar.

    Waarom ik je 'beschuldig' van het indirect (!) gebruiken van dit argument? Omdat je vind dat je de Bijbel aan de kant kunt schuiven in een wetenschappelijke discussie. Dan zeg je dus eigenlijk precies hetzelfde als een evolutionist, die beweert dat wetenschap en geloof (religie...) niet bij elkaar horen.

    Ik zie trouwens niet hoe wetenschappers door de schepping uit te pluizen op de stoel van God gaan zitten, christen of niet. Leg me dat eens uit.

    Als dat je voorbeelden zijn, vind ik dat nogal een afknapper. Nergens in de Bijbel staan wonderen die worden toegeschreven aan menselijke macht, altijd is God degene die de wonderen doet, Zelf of via mensen, nogal een cruciaal punt lijkt me. Daarmee verlaten we dus het terrein van de wetenschap, want die waagt zich niet aan het 'bovennatuurlijke'. Daar heb je die vooronderstellingen weer: God bestaat niet, dus is het onmogelijk...

    PeterHak
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:10

    ik vind het erg dat sommige mensen zo denken

    -Marleen-
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:156

     

    staffel21
    bezorger schreef op donderdag 8 januari 2009 - 15:23

    Ik zie trouwens niet hoe wetenschappers door de schepping uit te pluizen op de stoel van God gaan zitten, christen of niet. Leg me dat eens uit.

    Het heeft wel verband met elkaar. De schepping uit pluizen en op de stoel van God zitten. Je weet zelf ook wel dat door veel wetenschappelijke resultaten (resultaten van het uitpluizen van de schepping) de mensen allerlei technieken ontwikkelden om het na te maken. Denk bijvoorbeeld aan klonen. Ik noem dit wel 'op de stoel van God zitten'. Je probeert te doen wat God gedaan heeft. Het bewonderen van de schepping is niet fout en als je het bijvoorbeeld met een microscoop bekijkt, dan zie je heel mooi hoe wonderlijk God alles 'uitgedacht' heeft. Maar nu een vraag aan jou: Mag je, volgens jou, conclusies verbinden aan wat je ziet? Mag je dit uitwerken, zodat je het na kan maken? Als wij mensen nieuw voedsel maken door grondstoffen en kleurstoffen gaan wij dan ook niet eigenlijk op de plaats van God zitten? Ik ben benieuwd naar je antwoord(en)!
     

    Carmen
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:33

     

    -Marleen-
    correspondent schreef op vrijdag 16 januari 2009 - 20:44

     

    staffel21
    bezorger schreef op donderdag 8 januari 2009 - 15:23

    Ik zie trouwens niet hoe wetenschappers door de schepping uit te pluizen op de stoel van God gaan zitten, christen of niet. Leg me dat eens uit.

    Het heeft wel verband met elkaar. De schepping uit pluizen en op de stoel van God zitten. Je weet zelf ook wel dat door veel wetenschappelijke resultaten (resultaten van het uitpluizen van de schepping) de mensen allerlei technieken ontwikkelden om het na te maken. Denk bijvoorbeeld aan klonen. Ik noem dit wel 'op de stoel van God zitten'. Je probeert te doen wat God gedaan heeft. Het bewonderen van de schepping is niet fout en als je het bijvoorbeeld met een microscoop bekijkt, dan zie je heel mooi hoe wonderlijk God alles 'uitgedacht' heeft. Maar nu een vraag aan jou: Mag je, volgens jou, conclusies verbinden aan wat je ziet? Mag je dit uitwerken, zodat je het na kan maken? Als wij mensen nieuw voedsel maken door grondstoffen en kleurstoffen gaan wij dan ook niet eigenlijk op de plaats van God zitten? Ik ben benieuwd naar je antwoord(en)!
     

    @Marleen,

    God heeft de mens bij de schepping volmaakt geschapen. God heeft ons toen ook een volmaakt denk en creativiteitsvermogen gegeven. Na de zondeval heeft ons verstand veel gebreken gekregen, maar toch is er nog wel iets over van dat volmaakte. Dit mogen we denk ik gebruiken, maar wel tot eer van God. Sinds de val kan het inderdaad ook verkeerd gebruikt worden.

    Maar ik denk niet dat er iets mis is met het maken van nieuw voedsel en nieuwe grondstoffen, het is meer de creative mens die zulke dingen wil doen. Mensen zijn nieuwsgierig en willen nieuwe dingen te weten komen, opzich is daar niks mis mee. Als God maar niet minder wordt, en wij ons meer gaan voelen.

    Daar ligt denk ik het punt. Als een christenwetenschapper (ja, ze bestaan volgens mij nog wel;-)) nieuwe grondstoffen probeert te maken, en zich daarbij verwondert over de vele, mooie mogelijkheden die God ons gegeven heeft met Zijn schepping, is daar denk ik niks verkeerds mee. Of niet?

    maj
    verslaggever
    Quote bericht
    aantal posts:973

     

    Carmen
    bezorger schreef op zaterdag 17 januari 2009 - 10:12

     

    -Marleen-
    correspondent schreef op vrijdag 16 januari 2009 - 20:44

     

    staffel21
    bezorger schreef op donderdag 8 januari 2009 - 15:23

    Ik zie trouwens niet hoe wetenschappers door de schepping uit te pluizen op de stoel van God gaan zitten, christen of niet. Leg me dat eens uit.

    Het heeft wel verband met elkaar. De schepping uit pluizen en op de stoel van God zitten. Je weet zelf ook wel dat door veel wetenschappelijke resultaten (resultaten van het uitpluizen van de schepping) de mensen allerlei technieken ontwikkelden om het na te maken. Denk bijvoorbeeld aan klonen. Ik noem dit wel 'op de stoel van God zitten'. Je probeert te doen wat God gedaan heeft. Het bewonderen van de schepping is niet fout en als je het bijvoorbeeld met een microscoop bekijkt, dan zie je heel mooi hoe wonderlijk God alles 'uitgedacht' heeft. Maar nu een vraag aan jou: Mag je, volgens jou, conclusies verbinden aan wat je ziet? Mag je dit uitwerken, zodat je het na kan maken? Als wij mensen nieuw voedsel maken door grondstoffen en kleurstoffen gaan wij dan ook niet eigenlijk op de plaats van God zitten? Ik ben benieuwd naar je antwoord(en)!
     

    @Marleen,

    God heeft de mens bij de schepping volmaakt geschapen. God heeft ons toen ook een volmaakt denk en creativiteitsvermogen gegeven. Na de zondeval heeft ons verstand veel gebreken gekregen, maar toch is er nog wel iets over van dat volmaakte. Dit mogen we denk ik gebruiken, maar wel tot eer van God. Sinds de val kan het inderdaad ook verkeerd gebruikt worden.

    Maar ik denk niet dat er iets mis is met het maken van nieuw voedsel en nieuwe grondstoffen, het is meer de creative mens die zulke dingen wil doen. Mensen zijn nieuwsgierig en willen nieuwe dingen te weten komen, opzich is daar niks mis mee. Als God maar niet minder wordt, en wij ons meer gaan voelen.

    Daar ligt denk ik het punt. Als een christenwetenschapper (ja, ze bestaan volgens mij nog wel;-)) nieuwe grondstoffen probeert te maken, en zich daarbij verwondert over de vele, mooie mogelijkheden die God ons gegeven heeft met Zijn schepping, is daar denk ik niks verkeerds mee. Of niet?


     

    Wij zijn gevallen en van het volmaakte is niks meer over. We zijn het Godsbeeld kwijt geraakt. We hebben dat volmaakte niet meer.

     Willetje I love you 4 ever!! The best friends ooit!
    «  1  2