Yord herfst logo
Home      Zoeken      

„Evenwichtig examen met leuke teksten”

Luther, Goethe, Schiller. Het examen Duits oversteeg dinsdag het niveau van naamvalletjes en voegwoorden. „In de les besteden we veel aandacht aan de Duitse cultuur, geschiedenis en volksaard. Mooi dat dat ook in het examen gebeurde. Dat geeft je vak meerwaarde. In vorige examens ging het nogal eens over Amerikaans onderzoekje dit, Amerikaans onderzoekje dat.”

T. van de Lustgraaf

T. van de Lustgraaf


Gomarusdocent is positief gestemd over het examen dat zijn leerlingen dinsdag voorgelegd kregen. „Een evenwichtig examen met herkenbare, leuke teksten.”

Dat herkenbare bleek al direct in de eerste van de twaalf teksten. Die ging over dialecten, een onderwerp dat op de Gomarus Scholengemeenschap de laatste tijd in de belangstelling staat. Die eerste tekst was overigens niet de makkelijkste, zegt Van de Lustgraaf.

Herkenbaar was ook het onderwerp van tekst 3: de verhouding tussen Oost- en West-Duitsland. „Het ging onder meer over een film, maar die hoefde je niet gezien te hebben, dus het zette onze leerlingen niet op achterstand. In het examen kwamen geen thema’s voor die principieel discutabel zijn.”

De totale krachtproef was fors aan de maat. „Veel leeswerk. Geen wonder dat bijna alle leerlingen tot het laatst bleven zitten. Niet iedereen was klaar.”

De vraagstelling was helder, en ook wat makkelijker dan vorig jaar, zegt de Gorcumse docent. Hij waardeert dat positief: „Je verhoogt het niveau niet door ergens onduidelijke vragen in te zetten waardoor leerlingen moeten spoorzoeken. Vraag 23 viel wat dat betreft uit de toon. Je moest drie mogelijkheden noemen, maar er leken er maar twee in de tekst te zitten. Dat was een beetje flauw gedaan.”

In de les gebruikt Van de Lustgraaf vaak teksten uit de jaren 1998-2000. „Die waren wat moeilijker dan de teksten die we nu gebruiken. Ook de vraagstelling was ingewikkelder. Geen wonder dat het examen veel leerlingen nu meeviel.”

Dat de leerlingen een woordenboek mogen gebruiken, waardeert de docent positief. „Het kan net een noodzakelijk detail opleveren. Door de lengte van de teksten was het uitgesloten dat ze ál te veel zouden opzoeken.”

Zie ook:
Dossier Examens 2007

Er zijn nog geen reacties geplaatst.