Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Ff serieus: Waarom gaan we niet allemaal naar de hemel?

    Ik doe ”elektro” op een openbare school. Nu zit ik gelukkig met wat christenen in de klas. Er is ook een ”vrijgemaakte” bij en die vroeg mij waarom wij niet allemaal naar de hemel gaan. Best pittig om dat uit te moeten leggen. We kunnen het gelukkig goed vinden met elkaar maar als je wat van elkaar begrijpt zou dat gemakkelijk zijn.

    In ieder geval mooi dat jullie met elkaar over het geloof praten. Beiden geloof je in de onfeilbaarheid van de Bijbel en je kunt ook de Drie Formulieren van Enigheid erbij betrekken.

    De vraag is dus waarom niet iedereen die betrokken kerklid is, naar de hemel gaat.

    Ik zou bij zo’n vraag eens beginnen samen in de Bijbel te kijken. Ik ben zelf naar aanleiding van je vraag gewoon gaan lezen in het evangelie van Matthéüs. De Heere Jezus benadrukt sterk dat er in de gemeente zowel ware gelovigen als meelopers en huichelaars zijn (bijvoorbeeld Matth. 7:13-14; 7:21-23; 20:16; zie ook Joh. 2:23-25).

    Je kunt het verschil in de gemeente soms niet zien. Lees maar eens de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer (Matth. 7:24-29), de gelijkenis van het onkruid in de akker (Matth. 13:24-30 en vergelijk ook de uitleg in vers 36-43) of de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze meisjes (Matth. 25:1-13).

    Je ziet hoe duidelijk Gods Woord op dit punt is. We hebben alleen Matthéüs nog maar doorgebladerd.

    Zelfonderzoek is dus nodig. Nu leren de vrijgemaakten ook dat er huichelaars in de kerk kunnen zitten, maar het lijkt dat deze gedachte nauwelijks leeft. De hele gemeente wordt er vaak als gemeente van Christus aangesproken. De nadruk op de wedergeboorte kennen zij niet. Ze leggen sterk de nadruk op het verbond. Ik denk dat de denklijn in de praktijk vaak is dat als je gedoopt bent, als je trouw kerkelijk meeleeft, dat je dan bewust voor de Heere kunt kiezen en dan ook aan het avondmaal kunt. De opgave is dan door Gods genade heiliger te gaan leven.

    Je zou aan de hand van bijvoorbeeld hoofdstuk 3 en 4 van de Dordtse Leerregels, of aan de hand van Johannes 3 kunnen uitleggen dat aan heiliging de rechtvaardiging voor af gaat. Dat we door het werk van de Heilige Geest persoonlijk moeten weten van dood levend gemaakt te zijn. Dat het gaat om een wonder!

    Ik wens je in de gesprekken veel wijsheid toe.

    Heb jij ook een vraag over geloof, relatie of samenleving?
    Mail naar achterkrant@refdag.nl, of schrijf een brief naar Reformatorisch Dagblad t.a.v. Redactie Achterkrant, Postbus 670, 7300 AR Apeldoorn.

    Kijk voor meer artikelen in het dossier Ff serieus

    Reacties (11)

    PieterStad
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:36

    Erg opbouwend artikel, vol van wij-zij denken. Er zinvol maar niet heus. Ik heb hier ontzettend veel moeite mee: natuurlijk is dit een belangrijk onderwerp, maar ik reken mezelf als 'Bonder' in de PKN toch ook tot de achterban van deze krant en bij ons worden wij ook iedere dienst aangesproken als "gemeente van Jezus Christus" en ook bij ons is het verbond het uitgangspunt. Toch is er ook hier een sterke nadruk op het belang van wedergeboorte en dat is bij ons het krijgen van een persoonlijke relatie met God vanuit het verzoenend werk van Jezus Christus. Dit is een theologische discussie rondom de dogma's en accenten die we uit de Bijbel halen en die mogen we best voeren, maar niet zo kort door de bocht en vanuit een wij-zij gevoel. Daarom vind ik dit artikel persoonlijk een gemiste kans.
    truusjes
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:10

    JA ERg goeie vraag waarom gaan we niet allemaal naar de hemel? Soms denk ik had ik maar niet het evangelie gehoord want er staat in de bijbel dat degene die het evangelie hebben horen verkondigen noch zwaarder gestraft zullen worden
    Esther
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:30

    Dat ben ik niet met je eens PieterStad. Ik ben ook zo'n zgn. Bonder ;) en wij worden ook aangesproken als gemeente van Christus ofzoiets, maar dat wil niet betekenen dat bij ons niet de nadruk ligt op de ware wedergeboorte. Ik denk dat de schrijver het in dit artikel wel goed verwoord heeft. Er is immers een groep kerkmensen die wel in het verbond opgenomen zijn door hun doop, maar niet wedergeboren zijn. Die komen dus niet in de hemel. Ik denk dat het hier dus niet gaat om het leggen van accenten of dogma's, want de schrijver van het artikel denkt denk ik precies hetzelfde als jij en ik over dit onderwerp. Ik vond het een goed antwoord!
    _hadassa_xxx-xxx-xxx-
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:11

    eh.. dit vindt ik moelijk om een reactie optegeven wij gaan naar de christelijk gereformeerde gemeente en daarom praten wij meestal niet over zulk soort dingen op school wel maar ik vindt het heelmoeljk
    PieterStad
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:36

    @ Esther: lees eens even mijn reactie goed: ik zeg precies hetzelfde als jou: aangesproken worden als gemeente van Jezus Christus betekent niet dat er geen nadruk ligt op wedergeboorte. Maar wat ik jammer vind is dat dhr. Post niet een wedervraag stelt en daarop voortborduurt: waarom kunnen er mensen in de hemel komen? Als we namelijk er vanuit gaan dat de mens vanwege de val niet meer bij God mag horen is het juist een wonder dat er mensen in de hemel mogen komen. En dan komt de discussie bij het hart van het evangelie: het verlossingswerk van Jezus Christus. En dat lijkt me een veel betere basis dan de geschilpunten mbt de verbondsvisie en de kijk op de aanneming van het heil die in dit stuk naar voren komen. Ik ben het met je eens dat het antwoord op zich zaken bevat waarover ik en jij dus blijkbaar ook hetzelfde denken. Maar het gaat mij dus er vooral om dat ik het accent in dit antwoord verkeerd vind liggen.
    moppie
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:30

    Eigenlijk onrechtvaardig als je hierbij nadenkt zeg! want wij zijn mensen...die helemaal niet geboren wilden worden.. Waarom dan wel de hel!???...
    Esthurr
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:43

    het is best moeilijk om dat tegen ienmand te vertellen.ik vind het heel knap als je dat zo aanpakt. maar ook goed.
    Esther
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:30

    Zo ben ik het idd helemaal met je eens PieterStad ;) Ik bedoelde alleen dat ik dit antwoord best goed vind; het element wat jij noemde had er inderdaad wel wat duidelijker in mogen zitten! Esther
    Saron
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:19

    @ moppie, Wij hebben in ons verbondshoofd Adam allemaal tégen God gekozen! En nog is het genadetijd, je hoeft dus niet naar de hel. Het is nog het heden der genade. Je krijgt nog tijd om je te bekeren. Zoekt en gij zult vinden!
    Haaitje
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:29

    "Gij bekommert en verontrust u over vele dingen, maar één ding is nodig!!!"
    vlindertje
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:2

    Hoe heet degene die op deze vraag antwoord gegeven heeft eigenlijk? dat staat er volgens mij niet bij! (YORD: Staat bovenaan het artikel! grt Yord)