Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Scholieren in VS leren ‘Nederlandse’ wiskunde

    UTRECHT (ANP) - Hamburgers in rekensommetjes zijn taboe, want daar worden Amerikaanse scholieren maar dik van. En de opdracht om elkaars arm te meten kan ook niet door de beugel, omdat kinderen elkaars privacy niet mogen schenden. Maar verder staat het schoolboek dat Utrechtse wiskundigen maakten voor Amerikaanse scholen zo vol met wiskunde uit het dagelijkse leven dat steeds meer scholieren het gebruiken.

    De eerste editie van ”Mathematics in context” bereikte al 750.000 Amerikaanse scholieren tussen de 10 en de 14 jaar. De uitgever van de tweede editie spreekt zelfs van een miljoenenpubliek. Een van de schrijvers, directeur De Lange van het Freudenthal Instituut, houdt het voorlopig op 1 miljoen. Het Freudenthal Instituut, onderdeel van de Universiteit Utrecht, legt zich toe op wiskundig onderwijs. Al in 1990 kreeg het de opdracht een schoolboek te maken voor het Amerikaanse voortgezet onderwijs.

    Met succes, want volgens De Lange is er geen Amerikaanse staat waar de Utrechtse lesmethode geen ingang heeft gevonden.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.