Yord herfst logo
Home      Zoeken      

„80 kilometerzone roept irritatie op”

Snelwegen waar je 80 kilometer per uur mag rijden: het is voor de een geen probleem, voor de ander is het een verschrikking. Vooral mensen die dicht bij de grote wegen wonen, kiezen voor afschaffing van de zones waar 80 mag worden gereden.

Martine Boonzaaijer (17) uit Utrecht is een van hen. Zij woont zo’n tien minuten fietsen van de snelweg vandaan. Zij zegt de nadelige invloeden van het inkrimpen van de maximale snelheid duidelijk te zien. „Mijn vader werkt in de bouw. Dan heeft hij een klus in Amsterdam, dan weer ergens anders. Hij komt dus bijna altijd over de 80 kilometerzone bij Utrecht. Voordat de zone er was, stond hij soms in de file, maar nu bijna altijd. Ik zie echt verschil.”

Filevorming lijdt tot meer luchtvervuiling, denkt Martine. „Als je langzamer rijdt, doe je langer over de rit, dus heb je meer uitstoot van uitlaatgassen. Vooral ook als je niet met constante snelheid rijdt, is de kans op milieuvervuiling groot. Dus je kan beter continu 100 kilometer per uur rijden, dan filerijden in een 80 kilometerzone.”

Begrijpelijk vindt Martine de boosheid van automobilisten. „Zo langzaam rijden roept irritatie op. Je schiet totaal niet op. Tuurlijk kan je niet altijd aan de wensen van de weggebruikers tegemoetkomen, maar dit vind ik wel een uitzondering waard.”

Toch zijn er volgens Martine ook kanttekeningen te plaatsen. „Hoe zachter je rijdt, hoe minder herrie. Dat zullen omwonenden zeker merken. Da’s niet verkeerd.”

Minister Peijs van Verkeer besloot deze week dat de 80 kilometerzone bij Den Haag verdwijnt. Martine: „Er zal heus wel beleid achter zitten, maar toch vind ik het vreemd. Eerst iets invoeren en dan weer terugtrekken. Kun je niet op een andere manier testen of het verlagen van snelheden voldoende effect heeft?”

Of de snelheid op rijkswegen in andere grote steden ook omhoog mag, blijft vaag. Waarschijnlijk blijven de zones bij Amsterdam, Rotterdam en Utrecht intact. Hoewel Martine enerzijds moeite heeft met de diverse besluiten van de minister, snapt ze aan de andere kant ook wel de redenen. „Als het in een bepaalde stad effectief werkt, moet het maar blijven.”

„Als ik mijn rijbewijs zou hebben, zou ik de 80 kilometerzones niet mijden. Dan maar even in de file staan, ik rij er niet voor om.”

Reacties (4)

ik
bezorger
Quote bericht
aantal posts:8

goed zeg
geert
bezorger
Quote bericht
aantal posts:8

is echt zo
***
bezorger
Quote bericht
aantal posts:2

ik ben het wel met liza eens eerst zeg je heel de tijd dat die zones weg moeten en dan eindig je met : ik rij er niet voor om dat snap ik niet hoor!
nel
bezorger
Quote bericht
aantal posts:33

Hey leuk hoor kuz je achternicht(je)