Yord herfst logo
Home      Zoeken      

Als koningin voor de klas staan

Student Joost (17) probeert docent Hoornbeeck College als vos te strikken

KRUININGEN - De mooiste tonen op je cello laten horen, omdat je voor de koningin mag spelen. Met een reuzenstep van 55 meter een ritje voor de vorstin maken. Of als eerstejaarsstudenten een week lang basisschoolkinderen lesgeven met een zelf ontworpen lesplan over Koninginnedag. Leve de Koningin!

Studenten Digna van Beveren (r.) en Geritha Bruinooge leggen een leerling van de Dr. A. Comrieschool in Kruiningen uit waar hij een vlaggetje moet prikken.

Studenten Digna van Beveren (r.) en Geritha Bruinooge leggen een leerling van de Dr. A. Comrieschool in Kruiningen uit waar hij een vlaggetje moet prikken.

Het was voor de leerlingen van het Hoornbeeck College in Goes ploeteren. Ga er maar aan staan. Je zit net op de opleiding voor onderwijsassistent (OA) en moet in twee maanden tijd een compleet lesprogramma over Koninginnedag in elkaar draaien. En dan niet fictief. Nee, je moet de lessen ook geven.

Geritha Bruinooge (18) en Digna van Beveren (16) waren twee van de twintig proefkonijnen. „We moesten planningen maken, lesopzetten voorbereiden en contact leggen met de basisschool. In het begin was het fiks aanpoten.” Docenten K. Keijman en A. P. Nijsse van het Hoornbeeck College knikken. „Bij sommigen ontstond in de eerste week paniek.”

De afgelopen week moesten de leerlingen in koppels van twee de lessen geven op de Ds. P. Koelmanschool in Goes en de Dr. A. Comrieschool in Kruiningen. Digna en Geritha gingen in Kruiningen aan de slag. Geritha in groep 8, Digna in groep 4/5.

Geritha: „Bij aardrijkskunde heb ik de leerlingen Nederland op piepschuim laten tekenen. Daarna prikten we vlaggetjes op de plaatsen waar de paleizen staan.” Digna: „Ik stond gisteren verkleed als koningin Beatrix voor de klas. De leerlingen mochten mij vervolgens interviewen.”

Alle andere lessen stonden ook in het teken van het Koninklijk Huis. Digna somt op: „Een Bijbelverhaal over de koningin van Scheba. Een rekenles waarbij de leerlingen bijvoorbeeld moesten uitdokteren hoe snel de gouden koets beweegt. Een brief schrijven aan de koningin.”

Terwijl de leerlingen uit groep 4/5 druk bezig zijn met het inkleuren van een legpuzzel waarop prinses Amalia te zien is, is het in groep 7 een herrie van jewelste. „We zijn een mars aan het maken voor de koningin”, legt een meisje uit. Tamboerijn, triangel en trommel zijn uit de kast geplukt en juf Conja Meeuwsen (16) probeert de kinderen in de maat te houden. De leerlingen kijken apetrots als ze na tig maten de eindstreep halen.

Elders in het gebouw zijn studenten bezig met de voorbereiding van een spelletjesmiddag. „Oh help, ik moet nog een vos regelen voor de vossenjacht”, schrikt Joost van Belzen (17). Maar hij weet raad en stiert op een docent van het Hoornbeeck College af die op bezoek is. „Meneer, wilt u vos zijn?”

Naam: Bastiaan Malotaux (20)

Woonplaats: Almere

Activiteit op Koninginnedag: „Het Almeers Jeugd Symfonieorkest, waar ik ondertussen negen jaar cello bij speel, treedt vandaag op voor de koningin.”

Zenuwachtig? „Dat valt mee. We gaan gewoon mooi spelen. We hebben de muziek al een keer uitgevoerd op een concours, dus de noten zitten er aardig in.”

Letten op: „Dat ik mijn strijkstok tijdens het spelen niet uit m’n hand laat vallen. Dat is tijdens een repetitie namelijk wel eens gebeurd. Ook moet ik m’n wasknijpers niet vergeten. Anders waaien m’n blaadjes muziek van de standaard.”

Repertoire: „Als de koningin langskomt, spelen we een swingend stuk. In totaal spelen we 45 minuten, waarvan 5 voor de koningin.”

Wat zou een hoogtepunt zijn? „Als de koningin ons een complimentje geeft.”

Naam: Nadia Houtlosser (14)

Woonplaats: Zeewolde

Activiteit op Koninginnedag: „We gaan met 125 personen een rit maken door het dorp op een maxistep van 55 meter lang. De koningin geeft het startschot.”

Waarom doe je mee? „Het is eigenlijk een sponsortocht om geld voor verstandelijk gehandicapten in te zamelen. Veel leerlingen van mijn school -De Levant- doen mee.”

Zenuwachtig? „Niet echt. Het is natuurlijk wel apart dat ik de koningin nu in levenden lijve zie. Da’s echt leuk.”

Letten op: „Vorige week vrijdag hebben we een proefrit gemaakt. Je moet dan echt geduld hebben. In het begin kom je heel langzaam vooruit. Het is belangrijk om gelijk te steppen. M’n vriendin verloor haar schoen, omdat zij haar achterbuurman raakte.”

Wat zou een hoogtepunt zijn? „Als de koningin ook een stukje meerijdt.”

Reacties (1)

wikke@yord.nl
bezorger
Quote bericht
aantal posts:1

heej neef, je staat op de fotow!!!!!!! cool!