Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Ff serieus: Bijbeltekst persoonlijk toepassen

    Hoe kunnen wij weten of we een Bijbeltekst van de Heere krijgen? Ik ben altijd bang een tekst die past, te snel naar me toe te trekken. (meisje, 15 jaar)

     

    Ik herken je vraag. Toch reageer ik met: „Je hebt de hele Bijbel, inclusief alle teksten, allang van de Heere gekregen.” Dat is geen flauw woordspelletje. Denk dus niet: „Oké, maar dat bedoel ik niet.” Dit is het begin van het antwoord.

    De Bijbel is een apotheek. Iedere tekst is een medicijn voor een geestelijke aandoening. De drempel is laag: wie wil, kome en neme. Alles is gratis. Je hoeft geen zorgverzekering af te sluiten. De kosten zijn gedekt door het bloed van Jezus Christus. Voor jouw chronische ziekte staat het medicijn klaar.

    Begrijp je het beeld? Van de kant van de Heere is alles, werkelijk alles gedaan. Er hoeft niets speciaals meer bij. Je hoeft geen tekst te ’krijgen’.

    Het probleem ligt helemaal aan onze kant. We kijken door de ruiten van de apotheek, maar blijven buitenstaan. We voelen onze kwaal niet, we geloven niet in het levensreddend karakter van de middelen, of we durven niet en blijven aarzelen. Ons ongeloof is het probleem. Een onoplosbaar probleem.

    Nu kom ik bij je vraag. Ik wil je adviseren met een tekst die je aanspreekt of waar de komende zondag over gepreekt wordt, aan de slag te gaan.

    Onderzoek wat de tekst betekent. Leer hem uit je hoofd. Overdenk wie je bent en wat God met deze tekst tegen jou wil zeggen. Worstel er elke dag mee in je gebed. „Heere, U zegt in 2 Kronieken 30:8 dat ik U de hand moet geven. Ik weet niet hoe het moet, ik kan het niet, ik wil het niet, ik durf niet. Wilt u toch helpen. Wilt U mij trekken.” Houd aan, dag en nacht. Leg je onmogelijke last aan Zijn voeten.

    Dan komt de Heilige Geest. Hij neemt je vriendelijk bij de hand en helpt je vol ontferming over de drempel. Vraag je hoe je dat weet? Aan de diepe verootmoediging in je hart, de verwondering, de aanbidding. Dan ga je zingen!

    Soms werkt de Heere bijzonder. Dan komt er een tekst als met grote kracht ineens in het hart. Meestal werkt de Heere eenvoudig. Doordat je naar Zijn Woord luistert, het overdenkt en onderzoekt en er biddend mee bezig bent. Kom op, zet je voet tussen de deur. Hij laat zich verbidden!

    S. D. Post

    Heb jij ook een vraag over geloof, relatie of samenleving? Mail deze dan naar achterkrant@refdag.nl. Of schrijf naar: Reformatorisch Dagblad, t.a.v. Redactie Achterkrant, Postbus 670, 7300 AR Apeldoorn.

    Reacties (4)

    13 jarig meisje
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:11

    @C. van V. kan ik het helpen dat jij zo'n sterk vertrouwen hebt in God? mare, als je nu ff mailt naar jlj_dk@yord.nl dan kunnen we misschien verder praten?
    meisje
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:14

    kan iemand ff reageren.. mail dan ff naar excursie@yord.nl??
    valentine
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:9

    @ meisje hoi, ik geloof zeker dat dat kan. Ik had het zelf nl ook. Ik vroeg God hoe ik Hem moest volgen, ik kreeg de tekst volg Mij. Toen vroeg ik weer maar HOE dan??? toen sloeg ik mijn bijbel weer open en daar stond op een andere plek weer volg Mij.. toen wist ik het zeker dat ik God moest volgen en alles opgeven. Ik wil niet zeggen dat ik nu een soort super geloof heb, maar ik ben er van overtuigd dat God door Zijn woord tot ons spreekt, omdat het ZIJN woord is. Wij kunnen Hem leren kennen door Zijn woord. En door Zijn woord roept Hij ons toch ook?? En dat doet Hij doet dat juist als we onbekeerd zijn. Dus dan richt Hij ook Zijn woord tot ons, en kunnen we dus geraakt worden. Daarom ben ik ervan overtuigd dat God tot ons spreekt met ZIJN woord...!!!!!!!!!!!!!!!!!! xxx Valentine
    valentine
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:9

    valentine
    bezorger schreef op dinsdag 6 maart 2007 - 19:25

    @ meisje hoi, ik geloof zeker dat dat kan. Ik had het zelf nl ook. Ik vroeg God hoe ik Hem moest volgen, ik kreeg de tekst volg Mij. Toen vroeg ik weer maar HOE dan??? toen sloeg ik mijn bijbel weer open en daar stond op een andere plek weer volg Mij.. toen wist ik het zeker dat ik God moest volgen en alles opgeven. Ik wil niet zeggen dat ik nu een soort super geloof heb, maar ik ben er van overtuigd dat God door Zijn woord tot ons spreekt, omdat het ZIJN woord is. Wij kunnen Hem leren kennen door Zijn woord. En door Zijn woord roept Hij ons toch ook?? En dat doet Hij doet dat juist als we onbekeerd zijn. Dus dan richt Hij ook Zijn woord tot ons, en kunnen we dus geraakt worden. Daarom ben ik ervan overtuigd dat God tot ons spreekt met ZIJN woord...!!!!!!!!!!!!!!!!!! xxx Valentine