Yord herfst logo
Home      Zoeken      

Vak geschiedenis ter discussie

Elizabeth Luiten (16) Middelburg
„Geschiedenis als vak op school vind ik niet echt nodig. Voor mij hoeft het niet. Het komt vaak neer op allerlei gedoe over vroeger. Ik zie niet in dat ik daar nu wat aan zou hebben voor de tijd waarin ik leef of voor later.

Elizabeth vindt geschiedenis niet belangrijk.

Elizabeth vindt geschiedenis niet belangrijk.

Je leert er gewoon niets van. Ik kan me wel voorstellen dat de geschiedenis van Nederland belangrijk is. Ik vind dat ook best belangrijke historie, omdat ik nu eenmaal in Nederland woon en er ben geboren.

Maar in geschiedenis over andere landen en streken zie ik niets. Als Nederlander heb ik daar niets mee te maken. Bij het vak geschiedenis leer je denk ik toch veel dingen waar je later niets mee kunt. Het komt vaak neer op een hoop jaartallen. Die ben ik meestal al snel weer vergeten.

Ik lees ook nooit boeken die met geschiedenis te maken hebben of waarin geschiedenis een rol speelt.

Het vak geschiedenis vind ik totaal niet belangrijk voor de toekomst. Globaal weet je best wat er in het verleden fout is gegaan. Die fout moet je dan nu niet opnieuw maken. Ik hoef geen geschiedenis te hebben geleerd om te zien wat er in het verleden fout ging.

Het vak was voor mij te dor en te saai om het te kiezen in m’n vakkenpakket. Ik heb juist gekozen voor veel talen in m’n pakket. In een eventuele vervolgstudie heb ik denk ik veel meer aan talen dan aan het vak geschiedenis.

Ooit wilde ik iets gaan doen in toerisme, maar dan moet ik toch ook wat over die landen en hun geschiedenis weten. Daarvoor had ik geschiedenis nodig. En dat wil ik toch absoluut niet. Nu richt ik me meer op de verpleging. Daarvoor hoef ik me in ieder geval gelukkig niet in geschiedenis te verdiepen.”

Bram Geldof (16), Vlissingen
„Door geschiedenis te bestuderen kun je veel over de toekomst leren. Dingen die in het verleden fout zijn gegaan, moeten in de toekomst beter.

Ik vind geschiedenis van de oudheid of de historie van allerlei landen interessant. Ook daarvan kun je leren.

Van geschiedenis kun je veel leren, vindt Bram.

Van geschiedenis kun je veel leren, vindt Bram.

Ik heb het niet zo op jaartallen. Natuurlijk is het wel belangrijk om de jaartallen van grote gebeurtenissen uit het verleden te weten. Daarbij denk ik aan de Tweede Wereldoorlog.

De manier waarop we op school geschiedenis krijgen, vind ik soms wat vreemd. Soms zijn we meer met taal of bronnen bezig dan met geschiedenis zelf.

Ik ben niet van plan in de toekomst iets met geschiedenis te gaan doen. Ik heb het vak gekozen omdat het leuk, interessant en leerzaam is. Op dit moment behandelen we de Koude Oorlog.

Dat was een oorlog waarbij niet echt werd gevochten. Amerika en Rusland wilden elkaar overtreffen met wapens. In de loop der tijd is toen ook de Berlijnse Muur neergezet als scheidslijn tussen het oosten en westen. De Koude Oorlog was eigenlijk een strijd tussen het kapitalisme van Amerika aan de ene kant en het communisme van Rusland aan de andere kant.

Veel dingen uit de geschiedenis weet ik al. Ik besteed daarom ook weinig tijd aan het vak. Thuis heb ik ook leesboeken staan over de kruistochten en allerlei andere oorlogen. Verder heb ik nog boeken over onder meer Napoleon en de Romeinse tijd. Niet echt studieboeken dus, maar wel leesboeken waarin geschiedenis een rol speelt.

Ik vind dat iedere leerling geschiedenis als vak moet kiezen. Wij zijn helaas maar met z’n zessen bij het vak geschiedenis.”

Reacties (1)

s2h
bezorger
Quote bericht
aantal posts:1

Ik ben het ook met Elizabeth eens! Het is niet altijd ff saai, maar toch zou ik er niet snel voor kiezen! soms is het interessant, maar ik vind de leraar ook niet superr groetjes my